Volvo v70n växellåda

Volvov70atraktor
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo v70n 05 awd 210 hk, a traktor. Den är spärrad med 1-3 växlar men när jag köpte den hade den bara 1-2.

Jag och min farsa borrade upp 3an då det drog så mycket bensin när man bara körde på 2an.

När jag ska lägga i 3ans växel och släpper upp kopplingen så kommer ett skrapande/skärande ljud från växellådan när jag gasar och bilen accelererar inte alls.

Nu undrar jag om 3ans växel är rasad eller finns det någon chans att laga/fixa detta, och isf hur?

Tack på förhand, mvh Tim!

Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2023 · 10 299 Inlägg

Antingen är den rasad (och då är det lådbyte som gäller) eller så har ni inte fått till det riktigt så att växeln hamnar i nå´t mellanläge.

Men vad står det i regbeviset på den? Är den reggad med 1-2 eller 1-2-3?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
8 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Är den nu olagligt modifierad är det olovlig körning att framföra den.

Allvarliga saker med svåra lag-konsekvenser för både dig och dina föräldrar.

Så mycket bättre med hög bränsleförbrukning.
Har ni inte råd med höga förbrukningen får du avstå A-traktorn helt enkelt.

Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2023)

Volvov70atraktor
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Den är reggad med 1-3 men när rom sålde epan skrev dom att den hade 2 växlar

Steff240
8 augusti 2023 · 1 029 Inlägg

Låter som att 3ans växel är kass... Och att den tidigare ägaren "fixat" det genom att blockera den växeln roll

Volvov70atraktor
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Jo jag antog det jag också, men vill ju gärna fixa 3an om den är reggad med den växeln

Volvov70atraktor
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Då har jag en följd fråga, förutom att hitta en växel låda, är det dyrt att låta någon annan laga eller kan göra själv det själv? Ny låda på bildelsbasen kostar runt 3 tusen.

Mossan1
8 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Stora kostnaden i det hela kommer vara demonteringen/monteringen av växellådan.  En ganska omständigt historia på V70N och AWD gör det än omständigare.

Men jag skulle FÖRST kolla så 3an går i riktigt, så det inte är fel i överföringen till lådan.

Volvov70atraktor
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Asså vid något tillfälle har jag trycktfram växelspaken så mycket så ja har kunnat rulla några centimeter sen börjar det skrapa igen.
Och håller jag inte emot växelspaken när har 3an i så skakar växelspaken fram och tillbaka samtidigt som det skrapar och låter från lådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang