3078
Sök

Trim till VW Polo

113 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
#1
Tjenare, min polare har en VW Polo 1.4 mpi 6n2 2001 bensin, och vi letar efter trim till den och vi hittar inget. Någon som kan mer om att trimma dessa bilar?

6 056 Inlägg
17 augusti 2023
#2
Enda sättet att få ut märkbart mer kraft ur en sådan är att överladda. Det skulle bli både dyrt samt kräva mycket jobb och kunskaper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 augusti 2023
#3
Utmarks-Loke skrev:
Enda sättet att få ut märkbart mer kraft ur en sådan är att överladda. Det skulle bli både dyrt samt kräva mycket jobb och kunskaper.

både och  en turbo från tex en passat 1.4 passar smäck rakt på..   

så det går ju att komma undan "relativt" billigt.  men i slutänden är det ju sprutet som kommer kräva en del saker för att fungera bästa är eftermarknads sprut.   

men ett tillskotts sprut som skickar på sås vid ett visst laddtryck fungerar ju "ok"

men sen kommer man till hållbarheten vevstakarna är inga studdiga grejer i dom där motorerna...

dom har ju väldiga problem på dom turboladdade 1.4orna som sitter i  polo 6r med 180hk  där tål dom noll och ingen effekt ökning istort sätt innan vevstakarna kröker sig eller i värsta fall går av smile

och dom motorerna är byggda för överladdning.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 augusti 2023
#4
ska tilläggas att jag avser 16v motorn  8v motorn får man bygga eget grenrör och allt..   

vet inte riktigt när dom fanns och inte fanns på dom äldre polon.. 


det finns tex extraktor och kammar att köpa till 16v motorn..  finns även 125hk 1.6:a som passar smäck rätt i ..  polon finns även med en 100hk 16v motor  satt i gti.

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 augusti 2023
#5
Känns som att det är att kasta pengar i sjön, bättre att byta bil


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 augusti 2023
#6
SportPilot skrev:
Känns som att det är att kasta pengar i sjön, bättre att byta bil

ja bättre att ha något som alla andra har.. 

nej är man nöjd med bilen så spelar det ingen roll bara att köra på..   

i slutänden så får man en bil anpassad till 100% till ägaren istället för alla själlösa nya skitbilar som rullar..

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
18 augusti 2023
#7
Growe skrev:
SportPilot skrev:
Känns som att det är att kasta pengar i sjön, bättre att byta bil

ja bättre att ha något som alla andra har.. 

nej är man nöjd med bilen så spelar det ingen roll bara att köra på..   

i slutänden så får man en bil anpassad till 100% till ägaren istället för alla själlösa nya skitbilar som rullar..

Men rasar den vid första gaspådraget så kan det ju knappast vara värt det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 augusti 2023
#8
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
SportPilot skrev:
Känns som att det är att kasta pengar i sjön, bättre att byta bil

ja bättre att ha något som alla andra har.. 

nej är man nöjd med bilen så spelar det ingen roll bara att köra på..   

i slutänden så får man en bil anpassad till 100% till ägaren istället för alla själlösa nya skitbilar som rullar..

Men rasar den vid första gaspådraget så kan det ju knappast vara värt det.

/Benny

Det gör den nog inte &#128513;.   Då bygger man en starkare underdel från en Golf mk4  med 1.6kiter block och har mer effekt automatisk  bara där ihop med h-profilare så är den håll bar

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 augusti 2023
#9
Fast du får lägga astronomiska summor för att få den polon kul.. men visst har man obegränsat med pengar så kör på!

Jag hade köpt en bättre plattform


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 augusti 2023
#10
SportPilot skrev:
Fast du får lägga astronomiska summor för att få den polon kul.. men visst har man obegränsat med pengar så kör på!

Jag hade köpt en bättre plattform

bara byte till 100hk golf mk4 motor på 1.6liter gör jätte skillnad och kostar inte speciellt mycket ..  bara där har man gått upp 25hk på ett motorbyte smile

bygger man turbo på befintliga motorn med tillskotts sprut så skulle jag nog gissa på att mellan 5-7k beronde på priset på turbon med grenrör.. men som sagt så passar den från tex gas passaterna som normalt har turbo och kompresor. 
går fint att köra med den turbon. 

sen en gammal tdi intercooler från en polo som då är bulton. 
sen bygga lite tryckrör   några billiga skitspridare lite slangar och främre rör så är man ju hemma och kör man med normalt laddtryck på runt 0.3-0.5bar så är man ju förbi 100hk sträcket utan problem 

kanske inte låter som någon enorm skillnad eller hög effekt men det är endå en bil på  under 1000kg gör den endå rätt skoj. 

är man nöjd med bilen så ska man aldrig byta bilen..   utan körvidare och utvecklar allt..


tips på turbo som är bulton.  på en 1.4 16v 75hk
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … 3C145701S/

intercooler
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-POLO-III-(6N&6N2&6NF)/1995_2001/Kyl-&-V%C3%A4rme/Laddluft-&-Intercooler-Kyl/Alla/ID-27916028/OEM-6E0145805B/

sen får man använda fantasin till resten.. smile
Senast redigerat av Growe (18 augusti 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 augusti 2023
#11
Growe skrev:
SportPilot skrev:
Fast du får lägga astronomiska summor för att få den polon kul.. men visst har man obegränsat med pengar så kör på!

Jag hade köpt en bättre plattform

bara byte till 100hk golf mk4 motor på 1.6liter gör jätte skillnad och kostar inte speciellt mycket ..  bara där har man gått upp 25hk på ett motorbyte smile

bygger man turbo på befintliga motorn med tillskotts sprut så skulle jag nog gissa på att mellan 5-7k beronde på priset på turbon med grenrör.. men som sagt så passar den från tex gas passaterna som normalt har turbo och kompresor. 
går fint att köra med den turbon. 

sen en gammal tdi intercooler från en polo som då är bulton. 
sen bygga lite tryckrör   några billiga skitspridare lite slangar och främre rör så är man ju hemma och kör man med normalt laddtryck på runt 0.3-0.5bar så är man ju förbi 100hk sträcket utan problem 

kanske inte låter som någon enorm skillnad eller hög effekt men det är endå en bil på  under 1000kg gör den endå rätt skoj. 

är man nöjd med bilen så ska man aldrig byta bilen..   utan körvidare och utvecklar allt..


tips på turbo som är bulton.  på en 1.4 16v 75hk
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … 3C145701S/

intercooler
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-POLO-III-(6N&6N2&6NF)/1995_2001/Kyl-&-V%C3%A4rme/Laddluft-&-Intercooler-Kyl/Alla/ID-27916028/OEM-6E0145805B/

sen får man använda fantasin till resten.. smile

Med de förändringarna du pratar om så får du ändå en långsam bil... Varför inte köpa något vettigt från början. Så speciell är inte en Polo.

Har större förståelse för om man vill trimma en gammal karman ghia eller liknande, en polo är inget att kasta pengar på.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
19 augusti 2023
#12
SportPilot skrev:
Growe skrev:
SportPilot skrev:
Fast du får lägga astronomiska summor för att få den polon kul.. men visst har man obegränsat med pengar så kör på!

Jag hade köpt en bättre plattform

bara byte till 100hk golf mk4 motor på 1.6liter gör jätte skillnad och kostar inte speciellt mycket ..  bara där har man gått upp 25hk på ett motorbyte smile

bygger man turbo på befintliga motorn med tillskotts sprut så skulle jag nog gissa på att mellan 5-7k beronde på priset på turbon med grenrör.. men som sagt så passar den från tex gas passaterna som normalt har turbo och kompresor. 
går fint att köra med den turbon. 

sen en gammal tdi intercooler från en polo som då är bulton. 
sen bygga lite tryckrör   några billiga skitspridare lite slangar och främre rör så är man ju hemma och kör man med normalt laddtryck på runt 0.3-0.5bar så är man ju förbi 100hk sträcket utan problem 

kanske inte låter som någon enorm skillnad eller hög effekt men det är endå en bil på  under 1000kg gör den endå rätt skoj. 

är man nöjd med bilen så ska man aldrig byta bilen..   utan körvidare och utvecklar allt..


tips på turbo som är bulton.  på en 1.4 16v 75hk
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … 3C145701S/

intercooler
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-POLO-III-(6N&6N2&6NF)/1995_2001/Kyl-&-V%C3%A4rme/Laddluft-&-Intercooler-Kyl/Alla/ID-27916028/OEM-6E0145805B/

sen får man använda fantasin till resten.. smile

Med de förändringarna du pratar om så får du ändå en långsam bil... Varför inte köpa något vettigt från början. Så speciell är inte en Polo.

Har större förståelse för om man vill trimma en gammal karman ghia eller liknande, en polo är inget att kasta pengar på.

Det är ju din åsikt.    Kanske är det den personens dröm bil.     Eller så är det inkörsporten till något riktigt grymt polo bygge med en 1000hk Honda k24 med 4hjulsdrift.  Man vet aldrig.  Alla börjar någonstans &#128513;

Kör fort så hinner inget hända...

7 438 Inlägg
20 augusti 2023
#13
Bortkastade pengar att strö dem över en Polo.
Kolla in en Honda i stället.


Sök