Köpte en fin S60 AWD från 2007 för ca 2 månader sen. Bilen var sänkt men gick ganska bra efter vägen ändå. Köpte nya fjädrar och dämpare bak då dem var kapade. Efter jag fixade det så kände jag några större vibrationer ifrån framvangen. Dessa vibrationer var säkerligen där då jag köpte den, men eftersom den åkte på kapade fjädrar så kunde jag inte känna vibrationerna lika bra.
Dessa vibrationer kom oftast i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så kunde vibrationerna försvinna ett tag men tyvärr så kom dem alltid tillbaka efter ett tag. Vibrationerna kändes som att dem kom från höger framdäck.
Jag började med att köpa nya fälgar och däck då orginal fälgarna var sne och däcken var sne-slitna som fan. Däcken hade som en linje på insidan av högra däcket korden syndes. När jag bytte däcken och fälgarna till dem nya så såg jag till att göra en verkstads framvagnsinställning då jag misstänkte att toe-inställningen var dålig efter den varit sänkt.
Däcken och ny fälgarna blev balanserade när jag bytte till dem, men tyvärr så slutade inte vibrationerna alls. Ratten, ryggstödet och hela jävla bilen vibrerade i allt över 100km/h men slutar i över 160km/h. Det visade sig också att dem nya däcken hade precis som dem förra börjat slitats på insidan. Dock så märkte jag detta innan det verkligen började tugga igenom däcket. Jag behövde verkligen kolla noga för att se skillnade på insidan och utsidan av däcket. Tänkte först att det måste ha varit pga bilens slitna länkarmar då vibrationerna kunde komma fram vid motorbromsning och försvinna vid gaspådrag, vilket isåfall betyder att länkarmarna inkl däcken viker sig inåt och utåt som då ändrar på däckens toe-vinkel.
Jag bytte båda länkarmarna igår och drog en test runda efteråt. Otroligt nog så var vibrationerna helt borta! Drog flera vänder på E4an i högre hastigheter bara för att se om det bara var en stund där vibrationerna magiskt försvinner. Men dem kom aldrig tillbaka! Dock så kändes bilen lite mer vinglig i framvagnen. Tänkte göra en till framvagnsinställning då den förra inställningen var gjord på 2 slitna länkarmar. Dock så försvann den iden då jag hade alla tankar på hur fint bilen äntligen gick.
Idag så märkte jag dock att däckens toe var lite FÖR ihopdragen (däckens framkant pekade mot varandra). Mest troligen det jag kände under provåkningen igår. Läste att toe ska ligga på ca 2mm. Jag mätte med ett hemmagjort toe-verktyg. Det är bara en stång som du kan dra ut och in med varsin "krok" i ändarna som du stätter mot fälgarna. Du mäter först i framkant och ritar ett sträck på stången, sen i bakkant av däcken och mäter sen avståndet mellan dina 2 linjer. Med detta verktyg så mätte jag in att de var ca 10.2mm toe innåt. Skruvade om styrlänkarna så att det blev hyffsat nära 2mm.
Efter detta dock så kom vibrationerna tillbaka IGEN. Dock så försvann den där "vingliga" kännslan. Men nu verkar jag vara tillbaka till ruta 1 igen. Vibrerar i allt över 100km/h och IBLAND försvinner det helt i några km. Det vibrerar fortfarande i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så tycker jag inte att motorbromsning uppgör mer vibrationer som det gjorde förut. Så det verkar iallafall vara fixat. Funderar på att lämna in den på ytterliggar en till framvangsinställning i hopp om att dem nya länkarmarna fixade problemet och det bara var min taskiga hemgjorda toe-justering som orsakar vibrationerna igen då det fungerade fin-fint innan min justering. Bromsskivorna är ganska slitna runt om bilen men tror inte det är dem som orsakar det då det gick fint innan min toe-justeringen.
Har även funderat på att dubbelkolla däckens balensering, men med tankte på att vibrationerna ibland försvinner helt så tvivlar jag på att det är däcken.
Dessa vibrationer kom oftast i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så kunde vibrationerna försvinna ett tag men tyvärr så kom dem alltid tillbaka efter ett tag. Vibrationerna kändes som att dem kom från höger framdäck.
Jag började med att köpa nya fälgar och däck då orginal fälgarna var sne och däcken var sne-slitna som fan. Däcken hade som en linje på insidan av högra däcket korden syndes. När jag bytte däcken och fälgarna till dem nya så såg jag till att göra en verkstads framvagnsinställning då jag misstänkte att toe-inställningen var dålig efter den varit sänkt.
Däcken och ny fälgarna blev balanserade när jag bytte till dem, men tyvärr så slutade inte vibrationerna alls. Ratten, ryggstödet och hela jävla bilen vibrerade i allt över 100km/h men slutar i över 160km/h. Det visade sig också att dem nya däcken hade precis som dem förra börjat slitats på insidan. Dock så märkte jag detta innan det verkligen började tugga igenom däcket. Jag behövde verkligen kolla noga för att se skillnade på insidan och utsidan av däcket. Tänkte först att det måste ha varit pga bilens slitna länkarmar då vibrationerna kunde komma fram vid motorbromsning och försvinna vid gaspådrag, vilket isåfall betyder att länkarmarna inkl däcken viker sig inåt och utåt som då ändrar på däckens toe-vinkel.
Jag bytte båda länkarmarna igår och drog en test runda efteråt. Otroligt nog så var vibrationerna helt borta! Drog flera vänder på E4an i högre hastigheter bara för att se om det bara var en stund där vibrationerna magiskt försvinner. Men dem kom aldrig tillbaka! Dock så kändes bilen lite mer vinglig i framvagnen. Tänkte göra en till framvagnsinställning då den förra inställningen var gjord på 2 slitna länkarmar. Dock så försvann den iden då jag hade alla tankar på hur fint bilen äntligen gick.
Idag så märkte jag dock att däckens toe var lite FÖR ihopdragen (däckens framkant pekade mot varandra). Mest troligen det jag kände under provåkningen igår. Läste att toe ska ligga på ca 2mm. Jag mätte med ett hemmagjort toe-verktyg. Det är bara en stång som du kan dra ut och in med varsin "krok" i ändarna som du stätter mot fälgarna. Du mäter först i framkant och ritar ett sträck på stången, sen i bakkant av däcken och mäter sen avståndet mellan dina 2 linjer. Med detta verktyg så mätte jag in att de var ca 10.2mm toe innåt. Skruvade om styrlänkarna så att det blev hyffsat nära 2mm.
Efter detta dock så kom vibrationerna tillbaka IGEN. Dock så försvann den där "vingliga" kännslan. Men nu verkar jag vara tillbaka till ruta 1 igen. Vibrerar i allt över 100km/h och IBLAND försvinner det helt i några km. Det vibrerar fortfarande i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så tycker jag inte att motorbromsning uppgör mer vibrationer som det gjorde förut. Så det verkar iallafall vara fixat. Funderar på att lämna in den på ytterliggar en till framvangsinställning i hopp om att dem nya länkarmarna fixade problemet och det bara var min taskiga hemgjorda toe-justering som orsakar vibrationerna igen då det fungerade fin-fint innan min justering. Bromsskivorna är ganska slitna runt om bilen men tror inte det är dem som orsakar det då det gick fint innan min toe-justeringen.
Har även funderat på att dubbelkolla däckens balensering, men med tankte på att vibrationerna ibland försvinner helt så tvivlar jag på att det är däcken.
0
0
0
0