S60 AWD, vibrerar i framvagnen efter framvagnsinställning och länkarms byte

Deuxez
24 augusti 2023 · 39 Inlägg

Köpte en fin S60 AWD från 2007 för ca 2 månader sen. Bilen var sänkt men gick ganska bra efter vägen ändå. Köpte nya fjädrar och dämpare bak då dem var kapade. Efter jag fixade det så kände jag några större vibrationer ifrån framvangen. Dessa vibrationer var säkerligen där då jag köpte den, men eftersom den åkte på kapade fjädrar så kunde jag inte känna vibrationerna lika bra.

Dessa vibrationer kom oftast i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så kunde vibrationerna försvinna ett tag men tyvärr så kom dem alltid tillbaka efter ett tag. Vibrationerna kändes som att dem kom från höger framdäck.

Jag började med att köpa nya fälgar och däck då orginal fälgarna var sne och däcken var sne-slitna som fan. Däcken hade som en linje på insidan av högra däcket korden syndes. När jag bytte däcken och fälgarna till dem nya så såg jag till att göra en verkstads framvagnsinställning då jag misstänkte att toe-inställningen var dålig efter den varit sänkt.

Däcken och ny fälgarna blev balanserade när jag bytte till dem, men tyvärr så slutade inte vibrationerna alls. Ratten, ryggstödet och hela jävla bilen vibrerade i allt över 100km/h men slutar i över 160km/h. Det visade sig också att dem nya däcken hade precis som dem förra börjat slitats på insidan. Dock så märkte jag detta innan det verkligen började tugga igenom däcket. Jag behövde verkligen kolla noga för att se skillnade på insidan och utsidan av däcket. Tänkte först att det måste ha varit pga bilens slitna länkarmar då vibrationerna kunde komma fram vid motorbromsning och försvinna vid gaspådrag, vilket isåfall betyder att länkarmarna inkl däcken viker sig inåt och utåt som då ändrar på däckens toe-vinkel.

Jag bytte båda länkarmarna igår och drog en test runda efteråt. Otroligt nog så var vibrationerna helt borta! Drog flera vänder på E4an i högre hastigheter bara för att se om det bara var en stund där vibrationerna magiskt försvinner. Men dem kom aldrig tillbaka! Dock så kändes bilen lite mer vinglig i framvagnen. Tänkte göra en till framvagnsinställning då den förra inställningen var gjord på 2 slitna länkarmar. Dock så försvann den iden då jag hade alla tankar på hur fint bilen äntligen gick.

Idag så märkte jag dock att däckens toe var lite FÖR ihopdragen (däckens framkant pekade mot varandra). Mest troligen det jag kände under provåkningen igår. Läste att toe ska ligga på ca 2mm. Jag mätte med ett hemmagjort toe-verktyg. Det är bara en stång som du kan dra ut och in med varsin "krok" i ändarna som du stätter mot fälgarna. Du mäter först i framkant och ritar ett sträck på stången, sen i bakkant av däcken och mäter sen avståndet mellan dina 2 linjer. Med detta verktyg så mätte jag in att de var ca 10.2mm toe innåt. Skruvade om styrlänkarna så att det blev hyffsat nära 2mm.

Efter detta dock så kom vibrationerna tillbaka IGEN. Dock så försvann den där "vingliga" kännslan. Men nu verkar jag vara tillbaka till ruta 1 igen. Vibrerar i allt över 100km/h och IBLAND försvinner det helt i några km. Det vibrerar fortfarande i kurver i höga hastigheter och på raka sträckor. Dock så tycker jag inte att motorbromsning uppgör mer vibrationer som det gjorde förut. Så det verkar iallafall vara fixat. Funderar på att lämna in den på ytterliggar en till framvangsinställning i hopp om att dem nya länkarmarna fixade problemet och det bara var min taskiga hemgjorda toe-justering som orsakar vibrationerna igen då det fungerade fin-fint innan min justering. Bromsskivorna är ganska slitna runt om bilen men tror inte det är dem som orsakar det då det gick fint innan min toe-justeringen.

Har även funderat på att dubbelkolla däckens balensering, men med tankte på att vibrationerna ibland försvinner helt så tvivlar jag på att det är däcken.

Brådhis * Voff voff *
24 augusti 2023 · 10 307 Inlägg

Det är inte omöjligt att:

* Dina nya däck slitits fel av att du kört med fel toe och att du nu därför har vibrationer när allt står rätt.

* Dina drivknutar är inslitna med sänkningen på plats och nu skakar när dom är i ett nytt läge.

* Dina däck är av något billigare märke? Då kan vibrationer komma och gå...

smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Gjorde en framvagnsinställning hos Q8 för kanske en timme sen. Toe var i det röda fram men inte med mycket, sen låg höger bakdäck ganska snett också men det är ingenting som har påverkat körkänslan. Dock har fjädringen gnekat höger bak när bilen är kall. Mest troligen toe som orsakade detta.

Jag antar att däcken blivit slitna pga snea fälgar och dålig hjulinställning sen tidigare. Detta ska dock vara helt fixat nu då jag har nya fälgar för ungefär en månad sen och nu en ny och fräsch hjulinställning.

Har funderat på drivknutarna själv, men vet inte hur man kan kolla ifall det är dem eller inte. Hade faktiskt isär högra innersta drivknuten när jag bytte länkarm. Råkade dra ut den för långt så kulorna ramla ur deras fäste. Fick plocka ut hela drivlinan för att sätta ihop skiten igen. Såg inga märkligheter när jag gjorde detta, och sen så har det även vibrerar innan jag tog isär den, så tror inte det är efter jag skruvat ihop den. Tänkte jag skulle byta dem ändå bara för att va säker.

Däcken är nå "Qirin 990". Tror dem kostade runt 8-900kr st. Fälgarna ska vara bra balanserad då jag la om dem på ny fälgarna. Men tänkte att jag skulle kunna dubbel kolla höger däcket bara för att se. Kan jue liksom vara ett ganska billigt och enkelt fix om det är den som är i obalans.

Fick även veta under hjulinställning att det var en buckla i framvagnen. Alltså typ 5x6cm på bilens vänstra sida. Kan det vara framvagnen som är sne? Har själv inte märkt något snett när jag satte dit länkarmarna och legat under bilen. Allt verkar sitta som det ska dock, motorn är inte sne, motorhuven sitter som den ska, dock så märkte jag att det glipar med en 0,5cm mellan huven och lyktorna.

Vet inte hur jag missat bucklan tidigare, men borde inte en bra hjulinställning få hjulen hyffsat raka? Då borde sne-heten inte spela någon större roll när däcken är raka?

Eftersom bucklan är på vänstra sidan av framvagnen, varför vibrerar då högra sidan? Hoppas att det inte är bilen som är sne.. måste säkert skrota skiten å köpa ny isåfall :,(

Senast redigerat av Deuxez (25 augusti 2023)

Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Glömde skriva att jag tycker det är konstigt att den inte vibrera med nästan 1,3cm skillnad i toe fram, men nu när det är korrekt så har den börjat igen? Kan det vara typ fjäderbenet eller fjäderbenslagret som är slut? Kanske det lägger sig säkrare då toe var tightare och släppt efter nu när toe är korrekt? Vibrerar som sagt enbart från högra fram däcket.

Mossan1
25 augusti 2023 · 2 895 Inlägg

Toe ändrade sig med länkarmsbytet som gjordes EFTER hjulinställningen.
Toe får givetvis ingen hjulupphängning att gneka, utan sådant ljud bak är oftast fjäderns gummilager på nedre varven där fjädern gnider mot sig själv som är skadad.  Eller ett krängningsstag som går torrt, men alla V70N/S60 har inte sådana bak.

Skumma vibrationer på V70N & S60 beror väldigt ofta på anliggande broms. Löjligt lite skapar vibrationer man inte kan fatta och även BAK kan få hela bilen att skaka. Så steg1 är att känna NOGA om bromsarna blir onormalt varma. Få tror detta innan det upplevts
OCH, att bromskolvar går lätt kalla, betyder inte att dom går lätt varma. Så ofta tror man dom är ok, för dom ÄR det när man kollar. (Med kalla grejer)

Med extremt fel toe kanske det blev spänningar som tog upp vibrationer från bromsarna.....?

Vanligt generellt, är också att en navcentrumring i plast ramlat ur eller skadats vid hjulskifte. Då jäklar kan det bli skumma problem.  Men det är inte alla fälgar som har sådana ringar för navet. Orginalfälgar har det aldrig.

En bula i subframen borde inte påverka någonting, så länge den inte böjt hela framen.  Då skulle alla hjulvinklar vara helt off, men kanske inte märkas om man bara mäter toe utan referens från bakhjulen

Dåliga fjädersäten fram är en sjuka på dom modellerna men brukar leva om i större gupp.  Dov "Dunk" och ev en "spjoing" när man gör större rattutslag om även lagret är dåligt.

Senast redigerat av Mossan1 (25 augusti 2023)

Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Mossan1 skrev:
Toe ändrade sig med länkarmsbytet som gjordes EFTER hjulinställningen.
Toe får givetvis ingen hjulupphängning att gneka, utan sådant ljud bak är oftast fjäderns gummilager på nedre varven där fjädern gnider mot sig själv som är skadad.  Eller ett krängningsstag som går torrt, men alla V70N/S60 har inte sådana bak.

Skumma vibrationer på V70N & S60 beror väldigt ofta på anliggande broms. Löjligt lite skapar vibrationer man inte kan fatta och även BAK kan få hela bilen att skaka. Så steg1 är att känna NOGA om bromsarna blir onormalt varma. Få tror detta innan det upplevts
OCH, att bromskolvar går lätt kalla, betyder inte att dom går lätt varma. Så ofta tror man dom är ok, för dom ÄR det när man kollar. (Med kalla grejer)

Vanligt generellt, är också att en navcentrumring i plast ramlat ur eller skadats vid hjulskifte. Då jäklar kan det bli skumma problem.  Men det är inte alla fälgar som har sådana ringar för navet.

Jag har själv börjat spekulera att det kan vara bromsarna som orsakar det. Med tanke på att det inte är ett konstant vibrerande så tror jag knappast det är obalans i däcken. Vibrationerna har legat kvar efter däck byte, nya fälgar och balansering, 1 hjulinställning, 1 fyrhjulsinställning och ett par nya länkarmar. Sen så ser bromsskivorna jääävligt risiga ut ifall man faktist kollar på dem. Hyffsat feta läppar på dem runt om bilen och rostig som fan.

Märkte även efter hjulinställningen jag gjorde idag så har "vibrations området" flyttat sig från allt mellan 100-160, och nu allt mellan 80-110km/h, släpper lite runt 120 men kommer tillbaka efter 130.  Men som förr så är vibrationerna fortfarade inte konstanta, utan släpper lite när som helst en stund.

Kände mig fram lite på vägen hem från jobbet när jag låg på E4an, och det var då jag började känna att vibrationerna släpper LIIITE ifall man bromsar lite "lätt". Bromsar man lite hårdare så är det svårt att avgöra ifall det är bromsskivorna som är sne som orsakar vibrationerna eller ifall man bara bromsar ner till den hastighet där det vanligtvis skakar.

Vad det än är så hoppas jag att det inte är en sne framvagn som orsakar detta. Funderar stort på att sälja aset då jag redan lagt ner nästan 9k på extra delar och det verkar aldrig ta slut.

Mossan1
25 augusti 2023 · 2 895 Inlägg

Har själv haft V70N som durrande pga bromsarna.  Sökandet tog nästan knäcken på mig tills jag bytte alla 4 ok.
Och då har jag skruvat ganska mycket med div fordon. Stora som små.
Ett av mina mest svårfunna fall.

Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

Har du en "buckla" i framvagnen så ÄR den sned! 
Är den då dessutom sned på ett sätt som påverkar tex cambervinkeln på fjäderbenet ( / \ eller \ / vinkeln på fjäderbenen) alternativt castervinkeln så går den aldrig att få till utan att framvagnen först återställs till ursprungligt skick.

Däckverkstaden skall ju få fram fabriksspecifikationer på bilen som hjulen sedan skall ställas efter och går inte det så skall dom meddela dig det och hur mycket den står fel.
Gjorde dom inte det så skulle jag börja med att skippa Ok/Q8 verkstaden och åka till en riktig högklassig däckverkstad istället för att få ett utlåtande där angående"bucklan" och hjulvinklarna.

Senast redigerat av Koster (25 augusti 2023)

Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2023 · 10 307 Inlägg

Koster skrev:
Har du en "buckla" i framvagnen så ÄR den sned! 
Är den då dessutom sned på ett sätt som påverkar cambervinkeln på fjäderbenet ( / \ eller \ / vinkeln på fjäderbenen) alternativt castervinkeln så går den aldrig att få till utan att framvagnen först återställs till ursprungligt skick.

Däckverkstaden skall ju få fram fabriksspecifikationer på bilen som hjulen sedan skall ställas efter och går inte det så skall dom meddela dig det och hur mycket den står fel.
Gjorde dom inte det så skulle jag börja med att skippa Ok/Q8 verkstaden och åka till en riktig högklassig däckverkstad istället för att få ett utlåtande där angående"bucklan" och hjulvinklarna.

Inte alls nödvändigtvis så att den påverkar alls om den är i subframen (som jag misstänker är vad som avses här)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Koster skrev:
Har du en "buckla" i framvagnen så ÄR den sned! 
Är den då dessutom sned på ett sätt som påverkar cambervinkeln på fjäderbenet ( / \ eller \ / vinkeln på fjäderbenen) alternativt castervinkeln så går den aldrig att få till utan att framvagnen först återställs till ursprungligt skick.

Som jag sa förut så har jag själv inte hitta något som är snett, varken i motorutrymmet eller under bilen. Så går man efter det så borde det inte vara några problem med fjäderbenets castervinkel eller cambervinkel då varken länkarmarna eller dämpartornen i motorutrymmet är snea. Det ända som syns med blotta ögat är som sagt bucklan, men om vi nu säger att framvagnen ÄR sne, varför är det då höger sidan av bilen som får så otroliga vibrationer? Bucklan är ju kanske en 20-30cm in från vänstra sidan av framvagnen, alltså inte ens i närheten av höger sidan.

Sen är det lite konstigt att vibrationerna har flyttat sig efter första hjulinställningen jämfört med den nya. Eftersom båda hjulinställningarna har ett exakt och "rätt" värde, bordet det inte då få exakt samma utkomst oavsett vem som gör det? Hur kommer det sig att det helt plötsligt vibrerar galet i 100km men inte 120, och tvärt om efter förra hjulinställningen?

Det är nog sant att allt är snett, men har fortfarande några funderingar innan jag ger upp.

Koster skrev:
Däckverkstaden skall ju få fram fabriksspecifikationer på bilen som hjulen sedan skall ställas efter och går inte det så skall dom meddela dig det och hur mycket den står fel.

Gjorde dom inte det så skulle jag börja med att skippa Ok/Q8 verkstaden och åka till en riktig däckverkstad istället för att få ett utlåtande där angående"bucklan" och hjulvinklarna.

Dem ställde vinklarna ganska snabbt och utan problem verkade det som. Stod brevid hela tiden och kollade på. Första hjulinställningen jag gjorde var hos MECA och även där så sa dem inget över något som var "snett". Sen så tror jag även det var MECA som lyckades ställa till med toe-vinkel på högra bakdäcket. Den var tydligen 4mm enligt verktygen dem har på Q8. Så bättre "Riktig däckverkstad" blir det nog inte.

Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

Om hjulvinklarna kunde ställas enligt Volvos fabriksspecifikation så är inte hjulvinklarna problemet, nej. Men det framgår inte utav vad han skriver om det är så eller om dom bara ställde hjulvinklarna efter deras egna idéer.

Slitna drivknutar, dåliga motorfästen och/eller knas på bromsar,  orunda däck är alla möjliga bovar till dessa problem.

Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Brådhis skrev:
Inte alls nödvändigtvis så att den påverkar alls om den är i subframen (som jag misstänker är vad som avses här)...

Ahh sorry det är det jag menade!! Men är det verkligen någon skillnad på "framvagnen" och "subframen"?

Senast redigerat av Deuxez (25 augusti 2023)

Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Koster skrev:
Om hjulvinklarna kunde ställas enligt Volvos fabriksspecifikation så är inte hjulvinklarna problemet, nej. Men det framgår inte utav vad han skriver om det är så eller om dom bara ställde hjulvinklarna efter deras egna idéer.

Slitna drivknutar, dåliga motorfästen och/eller knas på bromsar,  orunda däck är alla möjliga bovar till dessa problem.

Tackar för svaret! Ska titta över dessa under veckans gång. Översta motorfästet är faktiskt ganska slitet. Har tänkt byta det ett tag nu men har inte fått fingret ur r**en ännu. Bromsarna är nog nästa sak jag kollar igenom. Måste troligen göras inför besiktningen i november ändå. Ska in med däcken på balansering också för att se om det är knas med dem!

Och tack igen! Hoppas verkligen jag kommer kunna ha kvar bilen ett tag till innan jag blir tokig på den.

Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

En till sak att komma ihåg när det gäller en AWD är att det sitter en kardanaxel på den också. Är den sliten i stödlagerupphängning och/eller knutarna så skapar den likadana vibrationer också.

Deuxez
25 augusti 2023 · 39 Inlägg

Koster skrev:
En till sak att komma ihåg när det gäller en AWD är att det sitter en kardanaxel på den också. Är den sliten i stödlagerupphängning och/eller knutarna så skapar den likadana vibrationer också.

Har det något med kardan att göra så antar jag att det skulle kännas som att vibrationerna kommer underifrån? Dock så känns det hittills bara från högra framdäcket. Ska dock kolla igenom hela drivlinan bara för att va säker!

Deuxez
26 augusti 2023 · 39 Inlägg

Har gjort ett snabbt litet test nu när jag tog en tur på runt 7km där jag inte rörde bromsen alls. Drog på rejält vid på vägen utanför huset när bromsarna fortfarande var kalla. Vibrationerna låg kvar. Stannade och kände på bromsskivorna efter dem där 7km utan användning och ingen av dem var varm. Tror inte bromsarna ligger på någonstans.

Nästa test skulle jag gissa är på drivaxlarna. Efter dessa 7km drog jag en lång tur in mot storstaden på 4mil. Kunde då konstatera att vibrationerna blev värre i uppförsbackar och nedförsbackar. Låg man och höll jämn gas så var den faktiskt ganska stabil. Men så fort det blev att gasa eller bromsa så började det på igen. Kan det vara så att drivaxlarna är glappa in mot växellådan eller? Yttersta drivknutarna var det inget märkvärdigt på när jag bytte länkarmar. Kanske bara är obalans i dem?

Greenhorn
26 augusti 2023 · 399 Inlägg

Kolla och prova med att byta ut centreringsringar på alla fäljarna, kostar runt 200kr

Mossan1
26 augusti 2023 · 2 895 Inlägg

Jag hade missat att det var en AWD.

Morsans XC90 hade skumma vibrationer som kom och gick ett tag för att sen bli permanent. Mest som ett lågfrekvent ljud med vibrationer man kunde känna om man tog i nått hårt, tex växelspaken. Inte ratten. Backspegeln kunde durra så den blev suddig, typ
Försvann helt om man så bara lade foten på bromsen så bromsljuset tändes.  Vi tog ur nån säkring till AWD (minns inte vilken) och vibrationerna var borta.  AWD funkade.
Felet visade sig vara lagren i vinkelväxeln. Inga andra missljud.

Men det var vibrationer man knappt kände, och kom inte från nått särskilt område. Man hörde ett lågfrekvent ljud.

Stödlager till kardan kan durra REJÄLT, men då är det glappt om man rycker i det.  Haft så på en Volvo 240, men kanske beter sig annorlunda när det inte är moment på axeln annat än när AWD går in.

Koster
26 augusti 2023 · 108 Inlägg

"Nästa test skulle jag gissa är på drivaxlarna. Efter dessa 7km drog jag en lång tur in mot storstaden på 4mil. Kunde då konstatera att vibrationerna blev värre i uppförsbackar och nedförsbackar. Låg man och höll jämn gas så var den faktiskt ganska stabil. Men så fort det blev att gasa eller bromsa så började det på igen. Kan det vara så att drivaxlarna är glappa in mot växellådan eller? Yttersta drivknutarna var det inget märkvärdigt på när jag bytte länkarmar. Kanske bara är obalans i dem"


Mycket stor sannolikhet att det är drivknutarna som är slitna, dock så blir det även obalans i drivaxlarna om motor och växellåda rör sig mycket pga dåliga motorfästen.  Då visar sig även vibrationerna mer vid belastning som i uppför och nerförsbackar.

Anledningen till att jag nämner detta är för att jag själv precis åtgärdat samma problem på min egen bil med att byta alla drivknutar samt motorfästen, nu existerar det inga vibrationer alls, varken stillastående av motorn eller i  drivlinan när jag kör. Jag hade exakt samma symptom som du beskriver.

Drivknutar bör man byta alla 4 samtidigt för annars blir det så att problemet återkommer igen pga att de andra drivknutarna är mer slitna än den nya.

Deuxez
26 augusti 2023 · 39 Inlägg

Greenhorn skrev:
Kolla och prova med att byta ut centreringsringar på alla fäljarna, kostar runt 200kr

Köpte faktiskt nya navringar när jag köpte dem nya fälgarna, dock så fick jag också tydligen med navringar med fälgarna som jag just nu använder. Dem andra jag beställde ligger fortfarande kvar i påsen i handsfaket.

Kan det vara så att den som kom med fälgarna på något sätt är "inte raka". Typ att distansen runtom ringen är annorlunda? Kanske är lite billigare kvalite på dem med fälgarna än på dem jag köpte separat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang