11 september 2023
Trådstartare
Har kollat en snabbis igen nu under helgen. Tog tag i högra drivaxeln och snurrade däcket. Ingen glapphet i den. Varken i inre drivknuten och yttre. Dock så märkte jag ett visst glapp in mot växellådan, men det är väll inte så petigt? Det är alltså bara lite glappt när man snurrar axeln fram och tillbaka.
Har tyvärr nästan helt tappat orken för att hitta felet. Bilen vibrerar ganska lugnt i 100 ändå och snart är det vinter, så då kan man ändå inte ligga mer än 100.
Dock så ska jag nog göra ett sista försök med att byta hjullagret. Hörde att ett hjullager oftast börjar på att låta lite lätt, sen kan vibrationer komma, sen går det helt åt helvete. Som tur så att jag hörde några lätta "knäppningar" när jag skulle parkera bilen i en parkeringsficka inne i storstaden igår. Trodde först det var drivknuten men bilen var nästintill rak och jag svängde typ ingenting. Detta skulle även kunna förklara varför den ibland slutar vibrera helt på raksträckor, hjullagret belastas alltså då inte på ett konstigt sätt. Och när man kommer i kurvor så lägger man trycket lite snett och då börjar det vibrera igen. Nog sista försöket jag gör innan vintern..
EDIT: Glömde säga att när jag prova glappheten i drivaxeln så var det efter jag hade åkt en sväng med bilen, och hela högra drivaxeln var så nära kokhet som de bara går. Testade att känna på vänstra drivaxeln och den var inte så märkvärdigt varm. Vad kan det bero på?
Senast redigerat av Deuxez (11 september 2023)