2651
Sök

Laddbox/laddstation 7.5 kWh 1 fas ?

1 569 Inlägg
1 september 2023
Trådstartare
#1
Vår RAV 4 PHEV har en ombordladdare på 6.6 kWh men vad jag förstår så kan den bara ta emot laddning från 1 fas.

De flesta laddboxar/ laddstationer verkar vara 3 fas. där vi bor finns 11kWh laddstationer men de verkar vara 3 fas och då verkar vår bil endast kunna ta emot 3.5 KWh.

Finns det 7.5 kWh 1 fas laddstationer ?

Finns det isf någon app där man kan se om det finns publika sådana 7.5 kWh 1 fas laddstationer ?

3 120 Inlägg
1 september 2023
#2
1-fas publika laddstationer finns knappt, för hemmabruk finns det väldigt gamla boxar som är 1-fas eller tex ZapTec mfl som kan slå ihop två faser till en och därmed dubbla effekten på 1-fas. Men det finns ingen som köper en ny 1-fas box idag.

6.6kw på 1 fas är knappt 32A 230v, sök på minimum 22kw AC laddare så hittar du de laddare som lämnar max vad din bil kan ta emot.


1 569 Inlägg
2 september 2023
Trådstartare
#3
viccoA skrev:
1-fas publika laddstationer finns knappt, för hemmabruk finns det väldigt gamla boxar som är 1-fas eller tex ZapTec mfl som kan slå ihop två faser till en och därmed dubbla effekten på 1-fas. Men det finns ingen som köper en ny 1-fas box idag.

6.6kw på 1 fas är knappt 32A 230v, sök på minimum 22kw AC laddare så hittar du de laddare som lämnar max vad din bil kan ta emot.

Tackar !

Tänker mig då att 22kW 3 fas skulle lämna ca 7 kWh per fas och att vår RAV 4 då skulle kunna ta emot sina max 6.6 kWh.

Jag har dock testat många 22 kW laddutag och vår RAV kan ändå bara ta emot ca 3.5 kWh, även om det inte står någon och laddar från andra uttaget på stolpen.

Har bara hittat ett enda ladduttag som levererar/ där vår bil tar emot 6.8 kWh . Den står utanför en butik i stan och där är är det "Gratis" att ladda, så den är ofta upptagen

3 120 Inlägg
4 september 2023
#4
KenthIJ skrev:
viccoA skrev:
1-fas publika laddstationer finns knappt, för hemmabruk finns det väldigt gamla boxar som är 1-fas eller tex ZapTec mfl som kan slå ihop två faser till en och därmed dubbla effekten på 1-fas. Men det finns ingen som köper en ny 1-fas box idag.

6.6kw på 1 fas är knappt 32A 230v, sök på minimum 22kw AC laddare så hittar du de laddare som lämnar max vad din bil kan ta emot.

Tackar !

Tänker mig då att 22kW 3 fas skulle lämna ca 7 kWh per fas och att vår RAV 4 då skulle kunna ta emot sina max 6.6 kWh.

Jag har dock testat många 22 kW laddutag och vår RAV kan ändå bara ta emot ca 3.5 kWh, även om det inte står någon och laddar från andra uttaget på stolpen.

Har bara hittat ett enda ladduttag som levererar/ där vår bil tar emot 6.8 kWh . Den står utanför en butik i stan och där är är det "Gratis" att ladda, så den är ofta upptagen

Kanske laddarna är lastbalanserade, dvs lämnar inte alltid full effekt, eller så är de inte på 22kw.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
4 september 2023
#5
Om du bara bryr dig om nuvarande bil och inte evt framtida bilar som har 3-fas 16A så finns Accelev V2 som kan ladda 1-fas 6kW med endast 2x16A matning in.
Den är optimerad för 1-fas-laddande bilar helt enkelt.  (dock föreslår jag att du ber elektrikern lägga 3x16A ut till boxen när du installerar, så är du framtidssäkrad på den delen i alla fall.

https://www.evsolution.se/produkt/accel … tallation/

/Mattias

4 146 Inlägg
4 september 2023
#6
viccoA skrev:
KenthIJ skrev:
viccoA skrev:
1-fas publika laddstationer finns knappt, för hemmabruk finns det väldigt gamla boxar som är 1-fas eller tex ZapTec mfl som kan slå ihop två faser till en och därmed dubbla effekten på 1-fas. Men det finns ingen som köper en ny 1-fas box idag.

6.6kw på 1 fas är knappt 32A 230v, sök på minimum 22kw AC laddare så hittar du de laddare som lämnar max vad din bil kan ta emot.

Tackar !

Tänker mig då att 22kW 3 fas skulle lämna ca 7 kWh per fas och att vår RAV 4 då skulle kunna ta emot sina max 6.6 kWh.

Jag har dock testat många 22 kW laddutag och vår RAV kan ändå bara ta emot ca 3.5 kWh, även om det inte står någon och laddar från andra uttaget på stolpen.

Har bara hittat ett enda ladduttag som levererar/ där vår bil tar emot 6.8 kWh . Den står utanför en butik i stan och där är är det "Gratis" att ladda, så den är ofta upptagen

Kanske laddarna är lastbalanserade, dvs lämnar inte alltid full effekt, eller så är de inte på 22kw.

Detta stämmer nog, laddarna vid jobbet som vattenfall installerat är på "11kw" men i verkligheten ger dom endast 3kw.


1 569 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
#7
Tackar alla för ovanstående inlägg.  Skall hålla kollen på Accelev V2.
Jo på många publika laddare står det ju MAX t.ex 11kWh så de kan ju mycket väl leverera lägre

3 120 Inlägg
6 september 2023
#8
KenthIJ skrev:
Tackar alla för ovanstående inlägg.  Skall hålla kollen på Accelev V2.
Jo på många publika laddare står det ju MAX t.ex 11kWh så de kan ju mycket väl leverera lägre

Acclev boxarna borde vara billiga begagnade vartefter folk monterar ner dem och ersätter med 3-fasbox.


1 569 Inlägg
11 september 2023
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)
Senast redigerat av KenthIJ (11 september 2023)

3 120 Inlägg
11 september 2023
#10
KenthIJ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-07b77038bac5481f252cf6cc721b816a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)

Trist! De gånger jag har laddat AC i publika laddare brukar bilen få ganska nära de 11kw den kan ladda med - undantaget gratisladdare vid matvaruaffärer och IKEA.
Har du laddat med max uppgiven effekt någon gång med bilen? Tänker om det är någon inställning i bilen (strömbegränsning vid liten huvudsäkring etc)
Senast redigerat av viccoA (11 september 2023)


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
11 september 2023
#11
KenthIJ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-07b77038bac5481f252cf6cc721b816a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)

då hade du iallfall tid för en ordenklig bensträckare smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 569 Inlägg
11 september 2023
Trådstartare
#12
viccoA skrev:
KenthIJ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-07b77038bac5481f252cf6cc721b816a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)

Trist! De gånger jag har laddat AC i publika laddare brukar bilen få ganska nära de 11kw den kan ladda med - undantaget gratisladdare vid matvaruaffärer och IKEA.
Har du laddat med max uppgiven effekt någon gång med bilen? Tänker om det är någon inställning i bilen (strömbegränsning vid liten huvudsäkring etc)

Jodå , jag har kunnat /kan ladda med 6.8 kWh på ett enda laddutag (ett publikt "gratis" uttag här i stan) , men det funkar alltid så det verkar inte vara någon inställning i bilen som är fel.

Har även kollat "laddinställningar" i bilens dator och den står på max laddningsström.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-1a51634ed420f15bfb123c14dfd21d2b.jpg
Senast redigerat av KenthIJ (11 september 2023)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 september 2023
#13
KenthIJ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)

Att laddaren kan ge max 11kW innebär inte att din bil kan ta emot det. Oftast har plugin-hybrider bara 1-fas OBC (laddaren som sitter i bilen, boxen på stolpen är ingen laddare - mer som ett relä som släpper på ström när bilen vill ha och allt med betalning eller liknande är klart), och klarar då max 7,2kW (32A) eller 3,6kW (16A). 11kW-stolpar har 3x16A där man då oftast bara kan använda 1x16A till en PHEV.
Men, på din bild står det 32A - men den kanske har dubbla uttag som delar på 32A - då blir det 11kW max per uttag, och tyvärr max 3,6kW för en PHEV med 1-fas-laddare. Dock borde det då gå att ladda fullt på drygt 3-4h ändå.

/Mattias

3 120 Inlägg
12 september 2023
#14
KenthIJ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-24ab8d2bd6f6870bc70bbc1875d01446.jpg
Var i Sunne I helgen.
Laddade på utag som enligt uppgift laddar max 11 kWh och det tog 10 timmar att ladda vår Rav från " tom" till " full"
Vilket är 14 kW ( batteriet på 18.1 men det går ju bort en del i buffert.
Så det angivna 11 kWh var ju verkligen Max i verkligheten gav den väl inte mer än ca 1.4 kWh då.
Testade att ladda vid två tillfällen och vid två olika uttag, med samma resultat ( 10 timmar)

Vad som är tryckt på laddaren är dess max effekt, sen kan ägaren programmera laddarna olika beroende på last osv. Kolla på uppladdning.nu eller plugshare så brukar effekten listas.


1 569 Inlägg
12 september 2023
Trådstartare
#15
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
12 september 2023
#16
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Kör fort så hinner inget hända...

1 569 Inlägg
13 september 2023
Trådstartare
#17
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Kan så vara

4 146 Inlägg
13 september 2023
#18
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Det kommer bli ett problem för åkerier med många lastbilar, man komme rinte kunna "ladda hemma" som man gör med sin privata elbil.
Redan vid 2-3 bilar blir det nog problem för många.

En större lokal/kontor/åkeri har nog tillgång till 400v med 63A. Det är ungefär 43 KW.

Lastbilarnas batterier ligger runt 500 KWH. Så det borde ta runt 12 timmar att ladda en lastbil förutsatt att man kan använda all tillgänglig ström och att lastbilen är helt tom på ström.

Så runt 50 dagar för att ladda alla 100 lastbilar, långt ifrån 7 månader men det kunde ju nästan lika gärna vara 7 år för det är helt orimlig väntetid ändå:)

Men jag skulle tro att man bygger ut ett laddnätverk med megawatt laddare ganska snabbt längst våra motorvägar i europa.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
13 september 2023
#19
zemet skrev:
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Det kommer bli ett problem för åkerier med många lastbilar, man komme rinte kunna "ladda hemma" som man gör med sin privata elbil.
Redan vid 2-3 bilar blir det nog problem för många.

En större lokal/kontor/åkeri har nog tillgång till 400v med 63A. Det är ungefär 43 KW.

Lastbilarnas batterier ligger runt 500 KWH. Så det borde ta runt 12 timmar att ladda en lastbil förutsatt att man kan använda all tillgänglig ström och att lastbilen är helt tom på ström.

Så runt 50 dagar för att ladda alla 100 lastbilar, långt ifrån 7 månader men det kunde ju nästan lika gärna vara 7 år för det är helt orimlig väntetid ändå:)

Men jag skulle tro att man bygger ut ett laddnätverk med megawatt laddare ganska snabbt längst våra motorvägar i europa.

Men vart får man den tillgången till ström det är ju fråga.  Jag är helt säker på att om man räknar att vi når 2030 miljömål genom att ersätta den delen med elfordon så finns det inte ens ström till hälften och då utan att räkna att något annat tar strönb

Kör fort så hinner inget hända...

3 120 Inlägg
22 september 2023
#20
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.



Sök