Coilovers

Berglin007
6 september 2023 · 2 Inlägg



Halloj jag har ett par J-spec coils på min Volvo s60 02, jag är helt grön på dehär men när jag vill sänka bilen och skruvar ner coilsen så blir bilen nästan helt stum, vad kan jag göra för att den inte ska bli de finns det något jag kan göra åt de eller är det bara så de är??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2023 · 13 776 Inlägg

vadå nästan stum?  vad är nyttan med det?
då kan du ta bort fjädern svetsa fast kolven i stötdämparen så är den stum.  totalt odulig blir den på vägen..men  resultatet är att den är 100% stum i fjädrningen eftersom du inte har någon längre.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
7 september 2023 · 2 879 Inlägg

Ju lägre, desto stummare måste den bli eftersom det knappt inte finns någon fjädringsväg längre. Då bottnar den.

Bilen går alltid bäst orginal efter vanlig väg.  Mycket noga utprovat på fabrik.
Sänka är främst en utseendegrej, men påverkar komforten, framkomligheten (vägbulor, trottoarer, snö, osv)  och, om sänkt för mycket, även köregenskaperna.

Ahonen
7 september 2023 · 354 Inlägg

Growe skrev:
vadå nästan stum?  vad är nyttan med det?
då kan du ta bort fjädern svetsa fast kolven i stötdämparen så är den stum.  totalt odulig blir den på vägen..men  resultatet är att den är 100% stum i fjädrningen eftersom du inte har någon längre.

Nu undrade ju personen vad man kan göra för att det INTE ska bli stumt när man sänker..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2023 · 13 776 Inlägg

Ahonen skrev:

Growe skrev:
vadå nästan stum?  vad är nyttan med det?
då kan du ta bort fjädern svetsa fast kolven i stötdämparen så är den stum.  totalt odulig blir den på vägen..men  resultatet är att den är 100% stum i fjädrningen eftersom du inte har någon längre.

Nu undrade ju personen vad man kan göra för att det INTE ska bli stumt när man sänker..

det har du rätt i.. måste varit helt blind i natt...   det ber jag om ursäkt för..




då är det enklare att ge tips

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2023 · 13 776 Inlägg

eftersom jag inte kan läsa så ska jag ge ett bättre tips för ditt problem. 

kunde ta bort det jag skrev men får ta mig mig skäms mössan och istället se till att göra rätt..

hittade denna videon hur du ska göra... följ denna videon.
nu är dettta en bc dämpare men det är skit samma..
följd denna till 100% endå

https://www.youtube.com/watch?app=deskt … nel=J-Spec

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Berglin007
18 september 2023 · 2 Inlägg

Growe skrev:
eftersom jag inte kan läsa så ska jag ge ett bättre tips för ditt problem. 

kunde ta bort det jag skrev men får ta mig mig skäms mössan och istället se till att göra rätt..

hittade denna videon hur du ska göra... följ denna videon.
nu är dettta en bc dämpare men det är skit samma..
följd denna till 100% endå

https://www.youtube.com/watch?app=deskt … nel=J-Spec

På mina sitter det ingen ratt för hårdhet, kanske funkar att köpa mjukare fjädrar?

doktorduett
19 september 2023 · 368 Inlägg

hur svårt kan det värre att svara
man köper kortare fjädrar såklart

MrHyde
19 september 2023 · 663 Inlägg

Berglin007 skrev:

Growe skrev:
eftersom jag inte kan läsa så ska jag ge ett bättre tips för ditt problem. 

kunde ta bort det jag skrev men får ta mig mig skäms mössan och istället se till att göra rätt..

hittade denna videon hur du ska göra... följ denna videon.
nu är dettta en bc dämpare men det är skit samma..
följd denna till 100% endå

https://www.youtube.com/watch?app=deskt … nel=J-Spec

På mina sitter det ingen ratt för hårdhet, kanske funkar att köpa mjukare fjädrar?

Precis som Mossan1 skriver, ju lägre desto stummare. Prova höra med J-spec om det finns andra fjädrar, men tvivlar på att det gör nån skillnad.
Det är inte bara att köpa vilken fjäder som helst, den måste passa din stötdämpare från J-spec.
Finns det ingen fjädringsväg så finns det ingen fjädringsväg, så enkelt är det. Vill du har mer komfort så höj till "lagom" sänkning istället, eller skaffa riktiga sänkfjädrar och sätt dom på original stötdämpare. Coils är ALDRIG bättre för komfort, dom kommer alltid vara hårdare.
Vill du ha riktigt lågt och ändå komfort så är luftfjädring ditt enda alternativ, men det i sin tur är inte speciellt billigt.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang