3239
Sök

Vevhusventilation volvo 940

81 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
#1
Hej! Min 945ltt-98 vevhusar rätt så rejält så tänkte ta tag i det idag och göra rent oljefällan så gjorde rent den och alla slangar med diesel men tyckte inte det vart nån skillnad. Har läst mig till att det ska gå någon typ av slang från under oljefällan ner i tråget men förstår inte riktigt finns det någon som kan göra mig lite klokare? Lägger in lite bilder så det blir tydligare

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233168/233168-1cf254edbdf2198f7a14f407a53ad3cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233168/233168-9af60bc8462f725d63f708cf5df56a81.jpg

5 686 Inlägg
20 september 2023
#2
Gummit i hålet bredvid oljepumpsdrevet är slangen som går ner i tråget.

Men tvivlar på att den går få i rätt läge utan att ta ner tråget.

Det är inte bara så att motorn är sliten om den nu "vevhusar rätt rejält"

Om oljelocket inte blåser bort på tomgång med locket bara liggandes löst ovanpå hålet så "vevhusar" motorn inte för mycket.


81 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Gummit i hålet bredvid oljepumpsdrevet är slangen som går ner i tråget.

Men tvivlar på att den går få i rätt läge utan att ta ner tråget.

Det är inte bara så att motorn är sliten om den nu "vevhusar rätt rejält"

Om oljelocket inte blåser bort på tomgång med locket bara liggandes löst ovanpå hålet så "vevhusar" motorn inte för mycket.

Locket ligger kvar men studar ganska mycket men beställde en ny oljefälla så hoppas det blir lite bättre med det. upptäckte även att det satt som ett t-kors på slangen och jag googlade lite och fattade det som att det skulle gå vidare till insuget men hittade inte riktigt vart på insuget har någon koll på det?

5 686 Inlägg
20 september 2023
#4
Det är helt normalt på rödblockare.

Den lilla slangen till vevhusvent ska till valfri vakuumnippel på insuget.
Den stora slangen ska till turbons insugsrör.

Har du inte den stora slangen kopplat till insugsröret så får man högre vevhustryck då motorn blir tvungen att trycka ut gaserna istället för att motorn hjälper till att suga ut dom.


81 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Det är helt normalt på rödblockare.

Den lilla slangen till vevhusvent ska till valfri vakuumnippel på insuget.
Den stora slangen ska till turbons insugsrör.

Har du inte den stora slangen kopplat till insugsröret så får man högre vevhustryck då motorn blir tvungen att trycka ut gaserna istället för att motorn hjälper till att suga ut dom.

Okej tack så mycket:)


Sök