3253
Sök

Trasiga spridare efter motorbyte?

36 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Är totalt okunnig inom motorer och skulle vilja försäkra mig om att det vi ska betala för är riktigt.
Finns det någon som helst risk att spridare går sönder i samband med ett motorbyte eller kan man vara säker på att de var dåliga innan bytet?

7 394 Inlägg
21 september 2023
#2
ja jag minns en Mondeo mk4 som polaren hade som hyrbil  för typ 10 årsen,, den vart krockad så en slang gick sönder så den kokade sönder,, efter motorbytet så rök spridare efter spridare,, när den andra byttes bad han om att dem skulle byta resten,, men nekades eftersom då gäller ej garantin iom dem fortfarande fungerade,, slutade med 3 dåliga spridare i slutändan,


Diagnostekniker
2 717 Inlägg
21 september 2023
#3
Alltså att spridarna har flyttats över ifrån den gamla motorn?
Isåfall - Nej, inte om man vet vad man håller på med.

En spridare kan ta en del stryk, men lägger man dem på sidan så ”går de sönder”.
De går faktist inte sönder, men man får luftfickor i spridaren som är såpass jobbiga att få ur att man hellre byter ut spridaren.

OBS: detta gäller Delphi-spridare, kan även vara så gällande Bosch, Denso, osv, men jag själv har alltid en kartong med hål i som jag ställer spridarna upprätt i.. så jag har ingen förstahandserfarenhet av de problemen. smile
Senast redigerat av Jesper328 (21 september 2023)

Up the RA

36 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
#4
granadadr skrev:
ja jag minns en Mondeo mk4 som polaren hade som hyrbil  för typ 10 årsen,, den vart krockad så en slang gick sönder så den kokade sönder,, efter motorbytet så rök spridare efter spridare,, när den andra byttes bad han om att dem skulle byta resten,, men nekades eftersom då gäller ej garantin iom dem fortfarande fungerade,, slutade med 3 dåliga spridare i slutändan,

Tack för svar! Vet man exakt varför spridare pajar i det läget?

36 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Alltså att spridarna har flyttats över ifrån den gamla motorn?
Isåfall - Nej, inte om man vet vad man håller på med.

En spridare kan ta en del stryk, men lägger man dem på sidan så ”går de sönder”.
De går faktist inte sönder, men man får luftfickor i spridaren som är såpass jobbiga att få ur att man hellre byter ut spridaren.

OBS: detta gäller Delphi-spridare, kan även vara så gällande Bosch, Denso, osv, men jag själv har alltid en kartong med hål i som jag ställer spridarna upprätt i.. så jag har ingen förstahandserfarenhet av de problemen. smile

Tack för svar!
Spridarna flyttades över från den gamla motorn.
Vi trodde att vår motor rasade pga överhettning därför att vi hade problem med kylarvätskan. Efter motorbytet var bilen orkeslös och efter flera månader löste nya spridare problemet. Då säger verkstan att det var spridarna som orsakade motorraset från första början. Kan man se det? Eller kan man se på de gamla spridarna vad som förstört dem?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
22 september 2023
#7
MalinochJoel skrev:
Jesper328 skrev:
Alltså att spridarna har flyttats över ifrån den gamla motorn?
Isåfall - Nej, inte om man vet vad man håller på med.

En spridare kan ta en del stryk, men lägger man dem på sidan så ”går de sönder”.
De går faktist inte sönder, men man får luftfickor i spridaren som är såpass jobbiga att få ur att man hellre byter ut spridaren.

OBS: detta gäller Delphi-spridare, kan även vara så gällande Bosch, Denso, osv, men jag själv har alltid en kartong med hål i som jag ställer spridarna upprätt i.. så jag har ingen förstahandserfarenhet av de problemen. smile

Tack för svar!
Spridarna flyttades över från den gamla motorn.
Vi trodde att vår motor rasade pga överhettning därför att vi hade problem med kylarvätskan. Efter motorbytet var bilen orkeslös och efter flera månader löste nya spridare problemet. Då säger verkstan att det var spridarna som orsakade motorraset från första början. Kan man se det? Eller kan man se på de gamla spridarna vad som förstört dem?

Ja, dåliga spridare kan få en motor att gå ruskigt varmt.
Däremot så bör det ha kommit upp varningar om detta med innan något katastrofalt inträffat.

Anledning till att det går varmt är om spridaren förser en cylinder med mindre bränsle än vad styrdonet tror p.g.a att den är igensatt med skit.
Detta bör i regel ge ett konstigt lambdavärde och misständningar som motorstyrdonet och förare bör reagera på.
Skulle varit intressant att se spridarnas korrigeringsvärden vid haveriet.

En spridare som läcker kan ”tvätta” bort oljefilmen ifrån cylinderväggen vilket orsakar slitage.
Men då ska det läcka ordentligt också.

Det enda sättet att se om spridarna är dåliga är att skicka in dem till firma om det gäller diesel.
Spridare till bensinmotorer kan man kontrollera själv.
Skillnaden är att spridare till bensinmotorer arbetar oftast med 3 Bar i bränsletryck (port), och common-rail dieslar upp mot 1200 bar. smile
Senast redigerat av Jesper328 (22 september 2023)

Up the RA

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
MalinochJoel skrev:
Jesper328 skrev:
Alltså att spridarna har flyttats över ifrån den gamla motorn?
Isåfall - Nej, inte om man vet vad man håller på med.

En spridare kan ta en del stryk, men lägger man dem på sidan så ”går de sönder”.
De går faktist inte sönder, men man får luftfickor i spridaren som är såpass jobbiga att få ur att man hellre byter ut spridaren.

OBS: detta gäller Delphi-spridare, kan även vara så gällande Bosch, Denso, osv, men jag själv har alltid en kartong med hål i som jag ställer spridarna upprätt i.. så jag har ingen förstahandserfarenhet av de problemen. smile

Tack för svar!
Spridarna flyttades över från den gamla motorn.
Vi trodde att vår motor rasade pga överhettning därför att vi hade problem med kylarvätskan. Efter motorbytet var bilen orkeslös och efter flera månader löste nya spridare problemet. Då säger verkstan att det var spridarna som orsakade motorraset från första början. Kan man se det? Eller kan man se på de gamla spridarna vad som förstört dem?

Ja, dåliga spridare kan få en motor att gå ruskigt varmt.
Däremot så bör det ha kommit upp varningar om detta med innan något katastrofalt inträffat.

Anledning till att det går varmt är om spridaren förser en cylinder med mindre bränsle än vad styrdonet tror p.g.a att den är igensatt med skit.
Detta bör i regel ge ett konstigt lambdavärde och misständningar som motorstyrdonet och förare bör reagera på.
Skulle varit intressant att se spridarnas korrigeringsvärden vid haveriet.

En spridare som läcker kan ”tvätta” bort oljefilmen ifrån cylinderväggen vilket orsakar slitage.
Men då ska det läcka ordentligt också.

Det enda sättet att se om spridarna är dåliga är att skicka in dem till firma om det gäller diesel.
Spridare till bensinmotorer kan man kontrollera själv.
Skillnaden är att spridare till bensinmotorer arbetar oftast med 3 Bar i bränsletryck (port), och common-rail dieslar upp mot 1200 bar. smile

Haha, en del är rena grekiskan för mig. Stort tack för att du tar dig tid! Det är en dieselmotor.
Enligt verkstan:
Det sitter mekaniska spridare på vår bil och därför visas inga felkoder för ett sånt här fel. Det går inte att säga vad det är för exakt fel på spridarna utan att skicka till speciell firma (jag ska undersöka det alternativet). Felet har antingen funnits där sen innan eller så uppstod det vid motorraset.

För mig kvittar det om felet uppstod tidigare eller vid motorraset. Det jag behöver utesluta är att felet uppstod vid själva motorbytet. Min fundering är då ifall en firma som sysslar med spridare skulle kunna se vad som orsakade problemet. Har du någon aning om vad en sån undersökning kan gå på?

Det vi har märkt innan är att motorn blivit för varm och att det då varit dåligt med kylarvätska.

6 063 Inlägg
22 september 2023
#9
Spridarna på en dieselmotor kan sitta fruktansvärt hårt fast och skadas när man tar lös dom

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
22 september 2023
#10
El & Dieselteknik i Örebro löser en översyn på spridarna.

Hur menar verkstaden att det är mekaniska spridare?
Denna motor använder sig av Piezospridare som.. ja.. inte är direkt mekaniska om man säger så.
Det är elektronisk insprutning, helt vanlig commonrail.
Spridarna heter Siemens 5WS40677.

Jag tror tyvärr att verkstan har sabbat spridarna vid demontering helt enkelt.
Återigen - om en spridare har varit så pass dålig att den orsakat överhettning av motsvarande cylinder så BÖR ni ha känt av/hört det på motorgången, samt att motorstyrdonet ska ha reagerat på det.

Up the RA

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
El & Dieselteknik i Örebro löser en översyn på spridarna.

Hur menar verkstaden att det är mekaniska spridare?
Denna motor använder sig av Piezospridare som.. ja.. inte är direkt mekaniska om man säger så.
Det är elektronisk insprutning, helt vanlig commonrail.
Spridarna heter Siemens 5WS40677.

Jag tror tyvärr att verkstan har sabbat spridarna vid demontering helt enkelt.
Återigen - om en spridare har varit så pass dålig att den orsakat överhettning av motsvarande cylinder så BÖR ni ha känt av/hört det på motorgången, samt att motorstyrdonet ska ha reagerat på det.

Jag fick det förklarat som så att det finns tre sorters spridare. Mekaniska, mekaniska/elektroniska och enbart elektroniska. Att våra är de förstnämnda och eftersom det inte finns någon elektronik i dem så existerar heller ingen sån felkod utan den valde en annan felkod som låg närmst, nånting om lufttillförsel.

”Nej, det skulle jag inte säga” blev svaret när jag frågade om det fanns någon risk att de gick sönder vid motorbytet. De har ju gjort sånt här förut och har rutiner som de följer.
Varför vi hade problem med kylarvätskan tror jag han förklarade med att värmen som de trasiga spridarna orsakar kan ha pajat nån packning, men inte helt säker på att jag minns rätt.😅

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
Spridarna på en dieselmotor kan sitta fruktansvärt hårt fast och skadas när man tar lös dom

Våra spridare såg ”väldigt fräscha” ut, vet inte om det har någon betydelse. Alla verkar tycka att det är underligt att alla fyra var dåliga.

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#13
Jesper328 skrev:
El & Dieselteknik i Örebro löser en översyn på spridarna.

Tack för tipset, ska kontakta dem!
Borde vi ha fått frågan om att renovera spridarna? Det som hände var att när de informerade oss om att spridarna var problemet så var de redan i färd med att byta ut dem mot begagnade. Sen när vi ringde för att höra hur det gått så hade de begagnade inte fungerat och helt nya hade beställts. Tror de hade monterat ett par av dem också innan vi fick veta nånting. De är ju inte helt gratis..

6 063 Inlägg
22 september 2023
#14
MalinochJoel skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Spridarna på en dieselmotor kan sitta fruktansvärt hårt fast och skadas när man tar lös dom

Våra spridare såg ”väldigt fräscha” ut, vet inte om det har någon betydelse. Alla verkar tycka att det är underligt att alla fyra var dåliga.

Jag vet inte vad det är för mekaniker du fått tag på men att alla fyra skulle vara sönder samtidigt känns suspekt. Möjligen att en var helt kass och de övriga i varierande grad halvdåliga då.

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#15
Utmarks-Loke skrev:
MalinochJoel skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Spridarna på en dieselmotor kan sitta fruktansvärt hårt fast och skadas när man tar lös dom

Våra spridare såg ”väldigt fräscha” ut, vet inte om det har någon betydelse. Alla verkar tycka att det är underligt att alla fyra var dåliga.

Jag vet inte vad det är för mekaniker du fått tag på men att alla fyra skulle vara sönder samtidigt känns suspekt. Möjligen att en var helt kass och de övriga i varierande grad halvdåliga då.

Eller alla halvdåliga? När de hade bytt ett par av dem gick bilen mycket bättre men helt bra gick den först när alla var bytta.
Det är en lite mindre Meca-verkstad.

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
22 september 2023
#16
MalinochJoel skrev:
Jesper328 skrev:
El & Dieselteknik i Örebro löser en översyn på spridarna.

Tack för tipset, ska kontakta dem!
Borde vi ha fått frågan om att renovera spridarna? Det som hände var att när de informerade oss om att spridarna var problemet så var de redan i färd med att byta ut dem mot begagnade. Sen när vi ringde för att höra hur det gått så hade de begagnade inte fungerat och helt nya hade beställts. Tror de hade monterat ett par av dem också innan vi fick veta nånting. De är ju inte helt gratis..

Man får NYA spridare till dessa motorer för drygt 2000kr/st, så en renovering är nog inte speciellt aktuellt.

Som svar på ditt tidigare inlägg;
Nej, det är inte mekaniska spridare.
Jag gick så långt att jag tog fram regnumret på Er bil för att dubbelkolla motorkoden (DV6C / T1WB), och det är Siemens Piezospridare till denna motor.

https://commonraildiesels.com/ford-gala … 2537-p.asp

Som synes så finner vi en rätt så stor kontakt upptill på spridaren.
Jag tror återigen att verkstan snackar skit och har tabbat sig när de flyttade över dem till nya motorn. smile

Edit:
Här är några exempel på hur mekaniska spridare ser ut.
https://www.industrydiesel.com/wp-content/uploads/2019/06/ids_mechanical_injector_collage-720x1024.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (22 september 2023)

Up the RA

36 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#17
Jesper328 skrev:
MalinochJoel skrev:
Jesper328 skrev:
El & Dieselteknik i Örebro löser en översyn på spridarna.

Tack för tipset, ska kontakta dem!
Borde vi ha fått frågan om att renovera spridarna? Det som hände var att när de informerade oss om att spridarna var problemet så var de redan i färd med att byta ut dem mot begagnade. Sen när vi ringde för att höra hur det gått så hade de begagnade inte fungerat och helt nya hade beställts. Tror de hade monterat ett par av dem också innan vi fick veta nånting. De är ju inte helt gratis..

Man får NYA spridare till dessa motorer för drygt 2000kr/st, så en renovering är nog inte speciellt aktuellt.

Som svar på ditt tidigare inlägg;
Nej, det är inte mekaniska spridare.
Jag gick så långt att jag tog fram regnumret på Er bil för att dubbelkolla motorkoden (DV6C / T1WB), och det är Siemens Piezospridare till denna motor.

https://commonraildiesels.com/ford-gala … 2537-p.asp

Som synes så finner vi en rätt så stor kontakt upptill på spridaren.
Jag tror återigen att verkstan snackar skit och har tabbat sig när de flyttade över dem till nya motorn. smile

Edit:
Här är några exempel på hur mekaniska spridare ser ut.
https://www.industrydiesel.com/wp-conte … 0x1024.jpg

Tack🙏🏻🙏🏻 Får ta det en vända till med verkstan. Det låter så skumt så jag tänker att jag kanske har missuppfattat dem.

36 Inlägg
26 september 2023
Trådstartare
#18
Nu har jag pratat med en mycket trevlig och hjälpsam herre på El och Dieselteknik. De kan inte utföra felsökningen som vi skulle behöva. Eventuellt skulle vi kunna skicka dem till en firma i Danmark men det är helt enkelt inte värt kostnaden.
Så nu får vi acceptera att vi aldrig kommer få veta sanningen, betala notan och vara glada för att vi har en fungerande bil.😊
Tusen tack för all hjälp!


Sök