Growe skrev:
Nokian hakka skulle jag köra på men inte 9orna..
har 8or på 2st bilar och dom håller väldigt bra
fördelen med dom däcken är att dom inte släpper dubb som så otroligt mycket dubbdäck gör. även om mönstret är icke godkänt sitter dubbarna kvar.
Hakka 8 tillverkas inte sedan 2 år tillbaka, så dom blir nog svår att få tag på
Tyvärr är Nokian så fruktansvärt dyra i inköp(har arbetat åt dom) så det går inte att pressa priserna nå nämnvärt.
Jag tycker dagens Hakka är oskäligt dyra, då finns det lika bra för bättre pris.
jackemsap skrev:
Kikar också lite på Hankook Winter i*Pike RS2 W429 samt Goodyear UltraGrip Ice Arctic, dvs två kandidater med dubb.
Goodyear UtraGrip har varit prisvinnare hos Vi Bilägare senaste året så de är nog riktigt grymma, men det är en prisklass högre än Hankook.
Jag har själv kört Michelin X-ice North 4 och dom var helt fantastiska, har aldrig varit med om så tysta dubbdäck.
Det är däremot nackdelen med Nokian, dom är inte speciellt tysta även om dom själva skryter med det.
Så här tycker jag:
Hankook om du vill köra prisvärt.
Michelin och Goodyear om du vill ha grymma däck som är tysta.
Nokian om du måste ha det där lilla extra isgreppet, men står ut med högre däckljud.
Med det sagt, du nämner att majoriteten är stadskörning och därför skulle jag rekommendera dubbfria av den enkla anledningen att dubbfria är tystare än dubbdäck och i en liten bil gör det stor skillnad.