Vilka vinterdäck ska jag köpa?

jackemsap
27 september 2023 · 5 Inlägg

Hej på er!

Behöver köpa nya vinterdäck till min Seat Ibiza och skulle gärna ta lite råd från mer kunnigt folk om vilka däck som vore bäst för mig givet var jag bor och mina körvanor. Jag bor i Uppsala och kör nästan uteslutande i och runt stan samt någon längre resa till min hemstad söderut varje år när vinterväglag råder. Vi kan få ganska ordentliga mängder snö varje vinter och resan söderut innebär ett antal timmar på lite tvivelaktiga landsvägar.

Det jag dividerar kring är vad som är bäst för mig: dubbdäck eller nordiska friktionsdäck? Försöker minnas hur mycket snö/is som brukar komma varje vinter och hur länge det stannar men minnet är ju som det är. Hur snabbt slits dubbarna ut om t.ex halva vintern innebär körning på barmark? Kommer nordiska friktionsdäck bli alldeles för mjuka och bromsa för dåligt när graderna passerar nollan? Är det någon här som rentav bor i Uppsala/Uppland och kan dela med sig av sina erfarenheter? Ber om ursäkt för ev. dumma frågor, försöker lära mig. smile

Jag har kollat på Hankook Winter I*CEPT IZ 2 W616 och de verkar ha fått bra omdömen generellt, men är som sagt osäker kring ifall dubbdäck är ett säkrare kort för den delen i landet jag bor i? Tar gärna emot tips på specifika däck. smile

Tack!

Brådhis * Voff voff *
27 september 2023 · 10 308 Inlägg

jackemsap skrev:
Jag har kollat på Hankook Winter I*CEPT IZ 2 W616 och de verkar ha fått bra omdömen generellt,

Har kört en vinter på dessa (195/55-16") och tycker dom presterade mycket bra. Hankook har helt klart gjort en rejäl resa uppåt senaste 15 åren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jackemsap
27 september 2023 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

jackemsap skrev:
Jag har kollat på Hankook Winter I*CEPT IZ 2 W616 och de verkar ha fått bra omdömen generellt,

Har kört en vinter på dessa (195/55-16") och tycker dom presterade mycket bra. Hankook har helt klart gjort en rejäl resa uppåt senaste 15 åren.

Tack för svar! Ja, folk verkar vara nöjda med dem. big_smile

En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck? Har försökt googla och hittar svar som säger både och. Har 14"-fälgar och kommer köpa antingen 175/75 eller 185/65. Hittar som sagt sidor som menar att bredare är bättre men också att bredare är sämre på vinterväglag, så återigen, om någon vill dela med sig av egna erfarenheter vore det otroligt uppskattat. smile

Brådhis * Voff voff *
27 september 2023 · 10 308 Inlägg

jackemsap skrev:

Brådhis skrev:

jackemsap skrev:
Jag har kollat på Hankook Winter I*CEPT IZ 2 W616 och de verkar ha fått bra omdömen generellt,

Har kört en vinter på dessa (195/55-16") och tycker dom presterade mycket bra. Hankook har helt klart gjort en rejäl resa uppåt senaste 15 åren.

Tack för svar! Ja, folk verkar vara nöjda med dem. big_smile

En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck? Har försökt googla och hittar svar som säger både och. Har 14"-fälgar och kommer köpa antingen 175/75 eller 185/65. Hittar som sagt sidor som menar att bredare är bättre men också att bredare är sämre på vinterväglag, så återigen, om någon vill dela med sig av egna erfarenheter vore det otroligt uppskattat. smile

Den lilla skillnaden kommer du aldrig märka. Så ta dom som passar bäst mot bilens rullomkrets. 175/75-14" är en udda dimension, så högst sannolikt är 185/65-14" billigare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
27 september 2023 · 669 Inlägg

jackemsap skrev:
En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck?

Tvärtom, du bör sikta på smalare vinterdäck än sommardäck. Vinterdäcken har lättare att tränga ner i snön på ett bättre sätt om dom är lite smalare.
Kolla hur smala däck rallybilarna kör med smile

Edit:
Här har du lite läsvärt om däckbredd på vinterdäck
https://www.hjulonline.se/varfor-ar-vin … sommardack

Senast redigerat av MrHyde (27 september 2023)

Live long, and prosper.
jackemsap
27 september 2023 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

jackemsap skrev:

Brådhis skrev:

Har kört en vinter på dessa (195/55-16") och tycker dom presterade mycket bra. Hankook har helt klart gjort en rejäl resa uppåt senaste 15 åren.

Tack för svar! Ja, folk verkar vara nöjda med dem. big_smile

En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck? Har försökt googla och hittar svar som säger både och. Har 14"-fälgar och kommer köpa antingen 175/75 eller 185/65. Hittar som sagt sidor som menar att bredare är bättre men också att bredare är sämre på vinterväglag, så återigen, om någon vill dela med sig av egna erfarenheter vore det otroligt uppskattat. smile

Den lilla skillnaden kommer du aldrig märka. Så ta dom som passar bäst mot bilens rullomkrets. 175/75-14" är en udda dimension, så högst sannolikt är 185/65-14" billigare.

Blev en femma istället för nolla på ena dimensionen där, menade såklart 175/70. Tack! smile

MrHyde skrev:

jackemsap skrev:
En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck?

Tvärtom, du bör sikta på smalare vinterdäck än sommardäck. Vinterdäcken har lättare att tränga ner i snön på ett bättre sätt om dom är lite smalare.
Kolla hur smala däck rallybilarna kör med smile

Edit:
Här har du lite läsvärt om däckbredd på vinterdäck
https://www.hjulonline.se/varfor-ar-vin … sommardack

Tack för svar! smile

simlar
27 september 2023 · 5 542 Inlägg

Nokian Hakka R3 föredrar jag vid dubbfritt.
Blivit imponerad av greppet på vintern både på snö och is.
Nackdel är att dom känns väldigt mjuka på bar asfalt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
27 september 2023 · 7 302 Inlägg

MrHyde skrev:

jackemsap skrev:
En annan fråga jag glömde slänga in: bör man, om möjligt, köra på lite bredare vinterdäck?

Tvärtom, du bör sikta på smalare vinterdäck än sommardäck. Vinterdäcken har lättare att tränga ner i snön på ett bättre sätt om dom är lite smalare.
Kolla hur smala däck rallybilarna kör med smile

Edit:
Här har du lite läsvärt om däckbredd på vinterdäck
https://www.hjulonline.se/varfor-ar-vin … sommardack

man bör köra med LITE smalare,, rallydäck går dock ej att jämföra med iom dem har RIKTIGA dubbar som ska riva ner i snö is ev grus,  men tanken är rätt att dem ska få mer tyngd ner i backen för att få mer grepp

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
MrHyde
27 september 2023 · 669 Inlägg

granadadr skrev:
man bör köra med LITE smalare,, rallydäck går dock ej att jämföra med iom dem har RIKTIGA dubbar som ska riva ner i snö is ev grus,  men tanken är rätt att dem ska få mer tyngd ner i backen för att få mer grepp

Givetvis ska man inte köra med så extrema som rallydäck, trodde det var underförstått att de däcken är olagliga på allmän väg.
Tanken var däremot en fingervisning, typ "lita inte bara på vad jag säger, här finns bevis för min tes". Ungefär. Eller nåt sånt.


simlar skrev:
Nokian Hakka R3 föredrar jag vid dubbfritt.
Blivit imponerad av greppet på vintern både på snö och is.
Nackdel är att dom känns väldigt mjuka på bar asfalt.

De bästa dubbfria känns nästan alltid mjuka på bar asfalt, det är just precis det som gör dom så bra på snö och is smile
Michelin är lika mjuka, men ändå riktigt bra.

Senast redigerat av MrHyde (27 september 2023)

Live long, and prosper.
jackemsap
27 september 2023 · 5 Inlägg

Kikar också lite på Hankook Winter i*Pike RS2 W429 samt Goodyear UltraGrip Ice Arctic, dvs två kandidater med dubb. Någon med erfarenhet av de här? smile Hur många år brukar dubbarna hålla i sig innan de är helt nedslitna?

Senast redigerat av jackemsap (27 september 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2023 · 13 784 Inlägg

Nokian hakka skulle jag köra på men inte 9orna..   

har 8or på 2st bilar och dom håller väldigt bra
fördelen med dom däcken är att dom inte släpper dubb som så otroligt mycket dubbdäck gör.      även om mönstret är icke godkänt sitter dubbarna kvar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
27 september 2023 · 669 Inlägg

Growe skrev:
Nokian hakka skulle jag köra på men inte 9orna..   

har 8or på 2st bilar och dom håller väldigt bra
fördelen med dom däcken är att dom inte släpper dubb som så otroligt mycket dubbdäck gör.      även om mönstret är icke godkänt sitter dubbarna kvar.

Hakka 8 tillverkas inte sedan 2 år tillbaka, så dom blir nog svår att få tag på smile
Tyvärr är Nokian så fruktansvärt dyra i inköp(har arbetat åt dom) så det går inte att pressa priserna nå nämnvärt.
Jag tycker dagens Hakka är oskäligt dyra, då finns det lika bra för bättre pris.

jackemsap skrev:
Kikar också lite på Hankook Winter i*Pike RS2 W429 samt Goodyear UltraGrip Ice Arctic, dvs två kandidater med dubb.

Goodyear UtraGrip har varit prisvinnare hos Vi Bilägare senaste året så de är nog riktigt grymma, men det är en prisklass högre än Hankook.
Jag har själv kört Michelin X-ice North 4 och dom var helt fantastiska, har aldrig varit med om så tysta dubbdäck.
Det är däremot nackdelen med Nokian, dom är inte speciellt tysta även om dom själva skryter med det.

Så här tycker jag:
Hankook om du vill köra prisvärt.
Michelin och Goodyear om du vill ha grymma däck som är tysta.
Nokian om du måste ha det där lilla extra isgreppet, men står ut med högre däckljud.

Med det sagt, du nämner att majoriteten är stadskörning och därför skulle jag rekommendera dubbfria av den enkla anledningen att dubbfria är tystare än dubbdäck och i en liten bil gör det stor skillnad.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2023 · 13 784 Inlägg

MrHyde skrev:

Growe skrev:
Nokian hakka skulle jag köra på men inte 9orna..   

har 8or på 2st bilar och dom håller väldigt bra
fördelen med dom däcken är att dom inte släpper dubb som så otroligt mycket dubbdäck gör.      även om mönstret är icke godkänt sitter dubbarna kvar.

Hakka 8 tillverkas inte sedan 2 år tillbaka, så dom blir nog svår att få tag på smile
Tyvärr är Nokian så fruktansvärt dyra i inköp(har arbetat åt dom) så det går inte att pressa priserna nå nämnvärt.
Jag tycker dagens Hakka är oskäligt dyra, då finns det lika bra för bättre pris.

jackemsap skrev:
Kikar också lite på Hankook Winter i*Pike RS2 W429 samt Goodyear UltraGrip Ice Arctic, dvs två kandidater med dubb.

Goodyear UtraGrip har varit prisvinnare hos Vi Bilägare senaste året så de är nog riktigt grymma, men det är en prisklass högre än Hankook.
Jag har själv kört Michelin X-ice North 4 och dom var helt fantastiska, har aldrig varit med om så tysta dubbdäck.
Det är däremot nackdelen med Nokian, dom är inte speciellt tysta även om dom själva skryter med det.

Så här tycker jag:
Hankook om du vill köra prisvärt.
Michelin och Goodyear om du vill ha grymma däck som är tysta.
Nokian om du måste ha det där lilla extra isgreppet, men står ut med högre däckljud.

Med det sagt, du nämner att majoriteten är stadskörning och därför skulle jag rekommendera dubbfria av den enkla anledningen att dubbfria är tystare än dubbdäck och i en liten bil gör det stor skillnad.

aldrig upplevt däck som högljuda man har ju stereon på full mutter hela tiden endå

vet att 8orna är gamla men vet att 9orna var dåliga hur 10orna är nu låter jag vara osagt.. men däckljud är sitta problemet man ska bry sig om.. grepp och hållbarhet är det viktiga..  så man inte står där med ett "märkes" däck som inte har en dubb kvar efter en vinter.. vilket har hänt mig med Michelindäck.. ingen rolig känsla att behöva köpa nya däck när halva vintern gått för att dom numera är dubbfria.  jag kör rätt hårt med grejerna men har kört hakka 5or tidigare på min 855a trotts flera gånger kört över 240 med dom satt istort sätt alla dubbar kvar när däcket var förbi lagliga däck.   vilket tyder på att dom iallfall kan få fast dubben i ett däck.

derför väljer jag dom uteslutande.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
27 september 2023 · 10 308 Inlägg

jackemsap skrev:
Kikar också lite på Hankook Winter i*Pike RS2 W429 samt Goodyear UltraGrip Ice Arctic, dvs två kandidater med dubb. Någon med erfarenhet av de här? smile Hur många år brukar dubbarna hålla i sig innan de är helt nedslitna?

Har kört med båda och skulle helt klart välja Hankook av dom två. Helt enkelt ett mer körbart och vassare däck. Enda Goodyear var bättre på var ljudnivån.

Men du skriver att du skulle köra mest i stan, så då spelar knappast ljudnivån (låga farter) någon som helst roll. Och svartis är det gott om i den delen av landet så då är dubbarna skönt att ha.

Senast redigerat av Brådhis (27 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 september 2023 · 5 815 Inlägg

Bor i Upplands Väsby och dubbdäck är det som gäller! Continental kör jag med sedan några år

JohanLindgren91
30 september 2023 · 5 Inlägg

Jag satsar på Lappi Isjärv i år, 205/55R16. Det är dubbade däck men har en speciell dubb och inte lika många dubb som andra konkurrenter. Ska tydligen ha mycket bra grepp och vara väldigt bra vid inbromsning.

granadadr
30 september 2023 · 7 302 Inlägg

JohanLindgren91 skrev:
Jag satsar på Lappi Isjärv i år, 205/55R16. Det är dubbade däck men har en speciell dubb och inte lika många dubb som andra konkurrenter. Ska tydligen ha mycket bra grepp och vara väldigt bra vid inbromsning.

skulle vilja ha fulldubbade Lappi,, smile

JohanLindgren91
30 september 2023 · 5 Inlägg

granadadr skrev:

JohanLindgren91 skrev:
Jag satsar på Lappi Isjärv i år, 205/55R16. Det är dubbade däck men har en speciell dubb och inte lika många dubb som andra konkurrenter. Ska tydligen ha mycket bra grepp och vara väldigt bra vid inbromsning.

skulle vilja ha fulldubbade Lappi,, smile

Hur många dubb sitter det i dom?

granadadr
30 september 2023 · 7 302 Inlägg

JohanLindgren91 skrev:

granadadr skrev:

JohanLindgren91 skrev:
Jag satsar på Lappi Isjärv i år, 205/55R16. Det är dubbade däck men har en speciell dubb och inte lika många dubb som andra konkurrenter. Ska tydligen ha mycket bra grepp och vara väldigt bra vid inbromsning.

skulle vilja ha fulldubbade Lappi,, smile

Hur många dubb sitter det i dom?

vet ej men MÅNGA,, tvivlar på att dem är lagliga på allmän väg

torsen
1 oktober 2023 · 7 287 Inlägg

Kolla tidningstesterna så se du att premiumtillverkarnas däck har bäst prestanda.
Välj gärna något smalare men högre däck - så gör rallyåkarna vintertid - gissa varför?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang