Hej!
Bilmodell: SKODA 3T SUPERB 1,8 TSI (Manuell)
Årsmodell: 2010
Drivmedel: Bensin (95-oktanig)
Miltal: 18 900
Jag köpte bilen från en verkstad i april 2023. Den fungerar bra för det mesta, men när den är kall eller när det är mycket fuktigt ute, upplever jag ett problem med motorn som gör den ryckig, särskilt vid varvtal mellan 1500 och 2000.
- När den är kall händer det främst på växlarna 1-4.
- När det regnar sker det på alla växlar (1-6), särskilt i uppförsbackar.
- Problemet uppstår runt varvtalen 1500-2000.
Märkligt nog verkar bilen bete sig bättre när jag använder farthållaren istället för att använda gaspedalen manuellt.
När jag köpte bilen rapporterade jag detta problem till säljaren via SMS (säljaren gav 300 mils garanti på motor/växellåda), och han hänvisade mig till en annan verkstad. Där genomfördes en diagnostik, och de fann att det fanns missbränningsproblem/misständning i någon av cylindrarna. Jag minns inte exakt om det var en eller två cylindrar och vilken position de var i. Verkstaden rengjorde och bytte plats på tändstiften (som inte var original) för att försöka lösa problemet. Tyvärr kvarstod problemet, så jag återvände efter en vecka med intensiv körning för en ny bedömning. Denna gång registrerades ingen missbränning, men jag upplevde fortfarande att bilen hackade ibland (det var i maj/juni 2023 och ganska varmt då). Verkstaden sa att de inte kunde göra mycket mer och ryckte på axlarna.
Skodan var även på en Skoda-service i Juni, där det inte var några märkvärdiga problem.
Nu när temperaturen har blivit lite kallare och fuktigare har vi upplevt mycket mer hackande, och motorlampan har börjat blinka i cirka 10 sekunder innan den slocknar. Under den perioden är hackandet som mest påtagligt.
Har även en misstanke om att hackandet sker mer när bränslenivån är låg, men detta kan också vara ett sammanträffande. Därav är jag inte helt 100 på att det faktiskt stämmer.
För två veckor sedan tog vi bilen till en Skoda-verkstad för några mindre problem, men vi nämnde även problemet med den hackande motorn och motorlampan. De genomförde en diagnos och fann också missbränningsproblem/misständning. Skoda verkstaden bytte ut tändstiftet till originaltändstift men sa att de också fortfarande upplevde hackande. De föreslog att nästa steg skulle vara att göra en djupgående felsökning av motorn, vilket skulle kräva att de demonterar den för att eventuellt byta spridaren och utföra trycktest på cylindrarna med mera. De var dock medvetna om att kostnaderna kunde öka snabbt.
Vi har precis hällt i en "injection cleaning" i tanken som vi köpt från OKQ8
Frågorna som jag har är:
Har någon liknande upplevelser, kunskap om vad problemet kan åstadkommas ifrån?
Finns det någon risk med att fortsätta köra med hackande motor?
Uppdatering:
Jag kolla med Skoda-verkstaden om vilka cylindrar som misstände, det var framförallt 1an som var bråkigast med någon enstaka gång hade det registrerats på 3an också.
De försökte "flytta" problemet genom att byta på tändspolarna/stiftet, vilket inte hjälpte.
Bilmodell: SKODA 3T SUPERB 1,8 TSI (Manuell)
Årsmodell: 2010
Drivmedel: Bensin (95-oktanig)
Miltal: 18 900
Jag köpte bilen från en verkstad i april 2023. Den fungerar bra för det mesta, men när den är kall eller när det är mycket fuktigt ute, upplever jag ett problem med motorn som gör den ryckig, särskilt vid varvtal mellan 1500 och 2000.
- När den är kall händer det främst på växlarna 1-4.
- När det regnar sker det på alla växlar (1-6), särskilt i uppförsbackar.
- Problemet uppstår runt varvtalen 1500-2000.
Märkligt nog verkar bilen bete sig bättre när jag använder farthållaren istället för att använda gaspedalen manuellt.
När jag köpte bilen rapporterade jag detta problem till säljaren via SMS (säljaren gav 300 mils garanti på motor/växellåda), och han hänvisade mig till en annan verkstad. Där genomfördes en diagnostik, och de fann att det fanns missbränningsproblem/misständning i någon av cylindrarna. Jag minns inte exakt om det var en eller två cylindrar och vilken position de var i. Verkstaden rengjorde och bytte plats på tändstiften (som inte var original) för att försöka lösa problemet. Tyvärr kvarstod problemet, så jag återvände efter en vecka med intensiv körning för en ny bedömning. Denna gång registrerades ingen missbränning, men jag upplevde fortfarande att bilen hackade ibland (det var i maj/juni 2023 och ganska varmt då). Verkstaden sa att de inte kunde göra mycket mer och ryckte på axlarna.
Skodan var även på en Skoda-service i Juni, där det inte var några märkvärdiga problem.
Nu när temperaturen har blivit lite kallare och fuktigare har vi upplevt mycket mer hackande, och motorlampan har börjat blinka i cirka 10 sekunder innan den slocknar. Under den perioden är hackandet som mest påtagligt.
Har även en misstanke om att hackandet sker mer när bränslenivån är låg, men detta kan också vara ett sammanträffande. Därav är jag inte helt 100 på att det faktiskt stämmer.
För två veckor sedan tog vi bilen till en Skoda-verkstad för några mindre problem, men vi nämnde även problemet med den hackande motorn och motorlampan. De genomförde en diagnos och fann också missbränningsproblem/misständning. Skoda verkstaden bytte ut tändstiftet till originaltändstift men sa att de också fortfarande upplevde hackande. De föreslog att nästa steg skulle vara att göra en djupgående felsökning av motorn, vilket skulle kräva att de demonterar den för att eventuellt byta spridaren och utföra trycktest på cylindrarna med mera. De var dock medvetna om att kostnaderna kunde öka snabbt.
Vi har precis hällt i en "injection cleaning" i tanken som vi köpt från OKQ8
Frågorna som jag har är:
Har någon liknande upplevelser, kunskap om vad problemet kan åstadkommas ifrån?
Finns det någon risk med att fortsätta köra med hackande motor?
Uppdatering:
Jag kolla med Skoda-verkstaden om vilka cylindrar som misstände, det var framförallt 1an som var bråkigast med någon enstaka gång hade det registrerats på 3an också.
De försökte "flytta" problemet genom att byta på tändspolarna/stiftet, vilket inte hjälpte.
Senast redigerat av Fraita (2 oktober 2023)
0
0
0
0