Ghostduster92 skrev:
Hej!
Till att börja med så har jag en Opel astra J 1.7 Cdti från 2012.
Lång historia kort så har jag en bilnyckel som jag tvättade i tvättmaskinen. Den funkade inte efter tork tyvärr så va tvungen att beställa en ny. Valde att beställa från ett ställe i Lund som hade nyckelkodning. Jag skickade in min gamla nyckel och får tillbaka en nyckel där jag endast kan låsa upp föfardörren manuellt, centrallåset funkar inte så får krypa in och öppna de andra dörrarna för hand för det är bara förardörren som öppnar sig. Däremot så låses alla dörrar när jag låser bilen i det manuella nyckelhålet. Det är alltså "låsa upp och låsa" knapparna på fjärren som inte fungerar. Jag kontaktade företaget som startade ett garantiärende. jag skickar tillbaka nyckeln och de berättar att den skickar frekvens så det "ska inte vara något fel med den" och de kunde inte hjälpa mig vidare då de har gjort allt de kan.
Att tillägga så är det de har gjort är att de har skickat efter ettt nytt kretskort och lagt över kodningen från det gamla till det nya, testat så det skickar frekvens och där är deras jobb klart.
Jag har varit inne i instruktionsboken och läser följande:
Synkronisering av
fjärrkontrollen:
Lås upp dörren med nyckeln i förar‐
dörrens lås efter ett batteribyte.
Radiofjärrkontrollen synkroniseras
genom att slå på tändningen.
Detta har jag testat utan framgång.. Vill också tillägga att jag kan starta tändningen, utan felkoder och jag kan starta bilen och köra utan problem.
Att tilläggas så har vi en annan fjärrnyckel som fungerar helt utan problem, samma som denna som också funkade utan konstigheter före detta problem. Är det någon som kan förklara vad som är fel? Varför skickar den frekvens men inte fungerar till min bil, som den ska göra? Är det någon som haft liknande problem och kanske något tips på någon annan sorts "kalibrering"? Är detta något en verkstad kan "fixa" utan att behöva skicka efter en helt ny nyckel?