3085
Sök

Fjärrnyckel fungerar inte

52 Inlägg
3 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Till att börja med så har jag en Opel astra J 1.7 Cdti från 2012.

Lång historia kort så har jag en bilnyckel som jag tvättade i tvättmaskinen. Den funkade inte efter tork tyvärr så va tvungen att beställa en ny. Valde att beställa från ett ställe i Lund som hade nyckelkodning. Jag skickade in min gamla nyckel och får tillbaka en nyckel där jag endast kan låsa upp föfardörren manuellt, centrallåset funkar inte så får krypa in och öppna de andra dörrarna för hand för det är bara förardörren som öppnar sig. Däremot så låses alla dörrar när jag låser bilen i det manuella nyckelhålet. Det är alltså "låsa upp och låsa" knapparna på fjärren som inte fungerar. Jag kontaktade företaget som startade ett garantiärende. jag skickar tillbaka nyckeln och de berättar att den skickar frekvens så det "ska inte vara något fel med den" och de kunde inte hjälpa mig vidare då de har gjort allt de kan.

Att tillägga så är det de har gjort är att de har skickat efter ettt nytt kretskort och lagt över kodningen från det gamla till det nya, testat så det skickar frekvens och där är deras jobb klart.

Jag har varit inne i instruktionsboken och läser följande:

Synkronisering av
fjärrkontrollen:
Lås upp dörren med nyckeln i förar‐
dörrens lås efter ett batteribyte.
Radiofjärrkontrollen synkroniseras
genom att slå på tändningen.

Detta har jag testat utan framgång.. Vill också tillägga att jag kan starta tändningen, utan felkoder och jag kan starta bilen och köra utan problem.

Att tilläggas så har vi en annan fjärrnyckel som fungerar helt utan problem, samma som denna som också funkade utan konstigheter före detta problem. Är det någon som kan förklara vad som är fel? Varför skickar den frekvens men inte fungerar till min bil, som den ska göra? Är det någon som haft liknande problem och kanske något tips på någon annan sorts "kalibrering"? Är detta något en verkstad kan "fixa" utan att behöva skicka efter en helt ny nyckel?
Senast redigerat av Ghostduster92 (3 oktober 2023)

3 194 Inlägg
3 oktober 2023
#2
Man undrar hur dom gör.
Det finns eftetmarknadsnycklar vars chip går att programmera. Dvs Man kan då klona orginal nyckelns statspärrchip med den nya. 
Inte alla nycklar eller låssmeder som kan.

För fjärrlåset är en helt annan grej. Jag vet inte om den också är klonbar, eller, om den nya är helt ny och måste läggas in i bilen.  Då medföljer då en PINkod man MÅSTE ha.

Men det är ingen standard i detta, utan skiljer mellan bilmodeller.
Senast redigerat av Mossan1 (3 oktober 2023)

52 Inlägg
3 oktober 2023
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Man undrar hur dom gör.
Det finns eftetmarknadsnycklar vars chip går att programmera. Dvs Man kan då klona orginal nyckelns statspärrchip med den nya. 
Inte alla nycklar eller låssmeder som kan.

För fjärrlåset är en helt annan grej. Jag vet inte om den också är klonbar, eller, om den nya är helt ny och måste läggas in i bilen.  Då medföljer då en PINkod man MÅSTE ha.

Men det är ingen standard i detta, utan skiljer mellan bilmodeller.

Företaget heter nybilnyckel. Nej jag är helt novis i detta. Enligt dem så förs all data över från det gamla till det nya och på så vis ska denna fungera exakt som den gjorde innan den gamla gick sönder. Pinkod och detta är när nyckeln är helt oprogramerad när de programerar nyckeln via obd vad jag fattat.

567 Inlägg
4 oktober 2023
#4
Ghostduster92 skrev:
Hej!

Till att börja med så har jag en Opel astra J 1.7 Cdti från 2012.

Lång historia kort så har jag en bilnyckel som jag tvättade i tvättmaskinen. Den funkade inte efter tork tyvärr så va tvungen att beställa en ny. Valde att beställa från ett ställe i Lund som hade nyckelkodning. Jag skickade in min gamla nyckel och får tillbaka en nyckel där jag endast kan låsa upp föfardörren manuellt, centrallåset funkar inte så får krypa in och öppna de andra dörrarna för hand för det är bara förardörren som öppnar sig. Däremot så låses alla dörrar när jag låser bilen i det manuella nyckelhålet. Det är alltså "låsa upp och låsa" knapparna på fjärren som inte fungerar. Jag kontaktade företaget som startade ett garantiärende. jag skickar tillbaka nyckeln och de berättar att den skickar frekvens så det "ska inte vara något fel med den" och de kunde inte hjälpa mig vidare då de har gjort allt de kan.

Att tillägga så är det de har gjort är att de har skickat efter ettt nytt kretskort och lagt över kodningen från det gamla till det nya, testat så det skickar frekvens och där är deras jobb klart.

Jag har varit inne i instruktionsboken och läser följande:

Synkronisering av
fjärrkontrollen:
Lås upp dörren med nyckeln i förar‐
dörrens lås efter ett batteribyte.
Radiofjärrkontrollen synkroniseras
genom att slå på tändningen.

Detta har jag testat utan framgång.. Vill också tillägga att jag kan starta tändningen, utan felkoder och jag kan starta bilen och köra utan problem.

Att tilläggas så har vi en annan fjärrnyckel som fungerar helt utan problem, samma som denna som också funkade utan konstigheter före detta problem. Är det någon som kan förklara vad som är fel? Varför skickar den frekvens men inte fungerar till min bil, som den ska göra? Är det någon som haft liknande problem och kanske något tips på någon annan sorts "kalibrering"? Är detta något en verkstad kan "fixa" utan att behöva skicka efter en helt ny nyckel?

Vad jag har lärt mig är att chipet till startspärren går att klona men den signalen som styr dörrarna kan bara biltillverkaren ge ut. Den går inte att kopiera över till en ny krets.


52 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#5
Pininfarina406 skrev:
Ghostduster92 skrev:
Hej!

Till att börja med så har jag en Opel astra J 1.7 Cdti från 2012.

Lång historia kort så har jag en bilnyckel som jag tvättade i tvättmaskinen. Den funkade inte efter tork tyvärr så va tvungen att beställa en ny. Valde att beställa från ett ställe i Lund som hade nyckelkodning. Jag skickade in min gamla nyckel och får tillbaka en nyckel där jag endast kan låsa upp föfardörren manuellt, centrallåset funkar inte så får krypa in och öppna de andra dörrarna för hand för det är bara förardörren som öppnar sig. Däremot så låses alla dörrar när jag låser bilen i det manuella nyckelhålet. Det är alltså "låsa upp och låsa" knapparna på fjärren som inte fungerar. Jag kontaktade företaget som startade ett garantiärende. jag skickar tillbaka nyckeln och de berättar att den skickar frekvens så det "ska inte vara något fel med den" och de kunde inte hjälpa mig vidare då de har gjort allt de kan.

Att tillägga så är det de har gjort är att de har skickat efter ettt nytt kretskort och lagt över kodningen från det gamla till det nya, testat så det skickar frekvens och där är deras jobb klart.

Jag har varit inne i instruktionsboken och läser följande:

Synkronisering av
fjärrkontrollen:
Lås upp dörren med nyckeln i förar‐
dörrens lås efter ett batteribyte.
Radiofjärrkontrollen synkroniseras
genom att slå på tändningen.

Detta har jag testat utan framgång.. Vill också tillägga att jag kan starta tändningen, utan felkoder och jag kan starta bilen och köra utan problem.

Att tilläggas så har vi en annan fjärrnyckel som fungerar helt utan problem, samma som denna som också funkade utan konstigheter före detta problem. Är det någon som kan förklara vad som är fel? Varför skickar den frekvens men inte fungerar till min bil, som den ska göra? Är det någon som haft liknande problem och kanske något tips på någon annan sorts "kalibrering"? Är detta något en verkstad kan "fixa" utan att behöva skicka efter en helt ny nyckel?

Vad jag har lärt mig är att chipet till startspärren går att klona men den signalen som styr dörrarna kan bara biltillverkaren ge ut. Den går inte att kopiera över till en ny krets.

Okej! Vet du om detta är något man kan göra i efterhand eller måste man göra en helt ny nyckel för att få med fjärrfunktionen? En ny nyckel kostar lixom 3500kr och jag gjorde denna nyckeln för 1000kr. Tänkte om man kan gå till opel och "koda om" bara för en lägre summa

567 Inlägg
8 oktober 2023
#6
Ghostduster92 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Ghostduster92 skrev:
Hej!

Till att börja med så har jag en Opel astra J 1.7 Cdti från 2012.

Lång historia kort så har jag en bilnyckel som jag tvättade i tvättmaskinen. Den funkade inte efter tork tyvärr så va tvungen att beställa en ny. Valde att beställa från ett ställe i Lund som hade nyckelkodning. Jag skickade in min gamla nyckel och får tillbaka en nyckel där jag endast kan låsa upp föfardörren manuellt, centrallåset funkar inte så får krypa in och öppna de andra dörrarna för hand för det är bara förardörren som öppnar sig. Däremot så låses alla dörrar när jag låser bilen i det manuella nyckelhålet. Det är alltså "låsa upp och låsa" knapparna på fjärren som inte fungerar. Jag kontaktade företaget som startade ett garantiärende. jag skickar tillbaka nyckeln och de berättar att den skickar frekvens så det "ska inte vara något fel med den" och de kunde inte hjälpa mig vidare då de har gjort allt de kan.

Att tillägga så är det de har gjort är att de har skickat efter ettt nytt kretskort och lagt över kodningen från det gamla till det nya, testat så det skickar frekvens och där är deras jobb klart.

Jag har varit inne i instruktionsboken och läser följande:

Synkronisering av
fjärrkontrollen:
Lås upp dörren med nyckeln i förar‐
dörrens lås efter ett batteribyte.
Radiofjärrkontrollen synkroniseras
genom att slå på tändningen.

Detta har jag testat utan framgång.. Vill också tillägga att jag kan starta tändningen, utan felkoder och jag kan starta bilen och köra utan problem.

Att tilläggas så har vi en annan fjärrnyckel som fungerar helt utan problem, samma som denna som också funkade utan konstigheter före detta problem. Är det någon som kan förklara vad som är fel? Varför skickar den frekvens men inte fungerar till min bil, som den ska göra? Är det någon som haft liknande problem och kanske något tips på någon annan sorts "kalibrering"? Är detta något en verkstad kan "fixa" utan att behöva skicka efter en helt ny nyckel?

Vad jag har lärt mig är att chipet till startspärren går att klona men den signalen som styr dörrarna kan bara biltillverkaren ge ut. Den går inte att kopiera över till en ny krets.

Okej! Vet du om detta är något man kan göra i efterhand eller måste man göra en helt ny nyckel för att få med fjärrfunktionen? En ny nyckel kostar lixom 3500kr och jag gjorde denna nyckeln för 1000kr. Tänkte om man kan gå till opel och "koda om" bara för en lägre summa

Alltså jag är rätt säker på att det inte går. Biltillverkare vill generellt aldrig hjälpa till att koda in varken begagnade delar eller nya från någon annan tillverkare.
Så tyvärr är jag rätt säker på att enda sättet att få fjärren att funka är att köpa en ny nyckel från Opel.


4 467 Inlägg
8 oktober 2023
#7
Har du en hemförsäkring så kan det
gå att få en ny nyckel via den,inte gratis, en självrisk så klart. Men blir en fungerade nyckel!

52 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
#8
Okej! Tackar för de svar jag fått. får nog höra med försäkringsbolaget så det känns lite sådär att ha en nyckel som bara låser upp förardörren. känns inte som larmet funkar  heller om man låser upp och låser med en nyckel som knappt fungerar


Sök