Motorn halvdör vid kallstart

skreech3
8 oktober 2023 · 159 Inlägg

Nu när kylan börjat krypa ner mer och jag haft bilen stående ute då jag blev av med min garageplats så har jag märkt av ett olustigt fenomen på bilen. Vid kallstart så drar den igång, varvar upp för att sen gå ner mot nästan 0 RPM, låter precos som den håller på att lägga av. Särskilt tydligt ju kallare det blir.

Tändstift, luftfilter, packning på oljetråg, packning på motorkåpan, och div annat byttes i våras, men sen har det ju varit hyggligt varmt fram till nu, plus att jag inte haft så stort behov av att använda bilen lika ofta tidigare.

Nån bekant trodde på "tjuvsug" (?) vid insuget. Dock osäker på var detta sitter och hur man kollar och åtgärdar detta.

Är en Honda Accord från -92

Jesper328
9 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

Ett klassiskt symptom på en dålig luftmassemätare eller tjuvluft är som du beskriver.
Startar rart men tvärdör, eller dör nästan en sekund senare.
DÄREMOT så tror jag, med tanke på att det är 90-tals japs, att det ej sitter en LMM monterad utan de använder sig av en Map-sensor istället.
Kan dock ha fel.

Hursom, har den ingen LMM så påverkas motorn inte speciellt mycket av tjuvluft då bränsleinsprutningen styrs av insugstrycket plus lite andra faktorer.
Map-sensorn kan däremot vara dålig såklart och bör kontrolleras, men med tanke på att felet är temperaturberoende så skulle jag mäta upp tempsensorn/sensorerna för att se om de visar rätt motstånd vid X temperatur. smile

Senast redigerat av Jesper328 (9 oktober 2023)

Up the RA
skreech3
9 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ett klassiskt symptom på en dålig luftmassemätare eller tjuvluft är som du beskriver.
Startar rart men tvärdör, eller dör nästan en sekund senare.
DÄREMOT så tror jag, med tanke på att det är 90-tals japs, att det ej sitter en LMM monterad utan de använder sig av en Map-sensor istället.
Kan dock ha fel.

Hursom, har den ingen LMM så påverkas motorn inte speciellt mycket av tjuvluft då bränsleinsprutningen styrs av insugstrycket plus lite andra faktorer.
Map-sensorn kan däremot vara dålig såklart och bör kontrolleras, men med tanke på att felet är temperaturberoende så skulle jag mäta upp tempsensorn/sensorerna för att se om de visar rätt motstånd vid X temperatur. smile

Toppen, då har jag något att gå på i alla fall. Försökte hitta nämnda delar i reparationshandboken men gick ganska bet på det tyvärr. Var kan man hitta LMM / MAP-sensor respektive temperatursensor(er)na? Har ju multimeter att mäta både spänning och motstånd så det är bara att lokalisera delarna som behövs.

Jesper328
9 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

Lmm sitter mellan luftrenare och insug.
Map sitter i insugsplenumet, mellan spjällhus och varje individuell ”runner”.
Tempgivare sitter ofta vid termostaten, följ övre kylarslang till motorn.

Generellt då, vet ej vilken motor du har. smile

Up the RA
skreech3
10 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Generellt då, vet ej vilken motor du har. smile

Nu vet jag inte om du blir klokare på min motorkod, F20A8.
16 valve, PGI-FI, bensinmotor, 98 kW effekt.

Spelade in två starter, en gjordes igår eftermiddag, då hade det varit kyligt på dagen men varmare på eftermiddagen, och så i morse, då var det 0 gradigt.

Det kanske inte är så temperaturberoende ändå.

[youtube]https://www.youtube.com/shorts/Z2xNN_c6TiA[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/shorts/L9pIUW264ys[/youtube]

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-852fe42a559a9ebbbecb6cde3c503c7a.jpg

Jag misstänker att tempgivaren är den gröna anslutningen där.

Sen minns jag att jag sett den orangemrkerade pekats ut som något med luftinblandningen att göra. Men måste skaffa en bättre skruvmejsel då det sitter åt för hårt om jag ska kunna öppna locket.

Efter lite googlande fick jag fram att en MAP-sensor ska finnas i kontrollboxen (lila ring). Så jag utgår från att det inte finns någon LMM då smile

Senast redigerat av skreech3 (10 oktober 2023)

Jesper328
10 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

Ja, nu med filmer och bild förstår jag bättre. smile

Vi börjar med orangemarkerade mojängen.
Detta är en kallstartsventil, snett ned till vänster ifrån den ser det ut att vara en tomgångsmotor/ventil.

Grön är tempgivare - ja.

Nu när vi har film så tror jag att vi kan lägga MAP och tomgångsmotor på is sålänge och fokusera på tempgivare och kallstartsventil.

1. Demontera kallstartsventilen (orange) och kontrollera så att ventilen inuti rör sig som den skall.
Den bör ju vara elektronisk, så då kan du kontrollera den med lite kablar och ett batteri, likaså bör du mäta upp kontaktstycket med en multimeter.
2. kontrollera slangarna som leder upp till denna efter sprickor, osv.
3. Gör rent - återmontera - prova.
4. Om ovan ej leder någon vart så blir det ju att mäta upp tempgivaren.
Ta reda på delnumret på delen - googla på numret och "coefficient", "diagram", eller "resistance chart".

Up the RA
skreech3
11 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, nu med filmer och bild förstår jag bättre. smile

Vi börjar med orangemarkerade mojängen.
Detta är en kallstartsventil, snett ned till vänster ifrån den ser det ut att vara en tomgångsmotor/ventil.

Grön är tempgivare - ja.

Nu när vi har film så tror jag att vi kan lägga MAP och tomgångsmotor på is sålänge och fokusera på tempgivare och kallstartsventil.

1. Demontera kallstartsventilen (orange) och kontrollera så att ventilen inuti rör sig som den skall.
Den bör ju vara elektronisk, så då kan du kontrollera den med lite kablar och ett batteri, likaså bör du mäta upp kontaktstycket med en multimeter.
2. kontrollera slangarna som leder upp till denna efter sprickor, osv.
3. Gör rent - återmontera - prova.
4. Om ovan ej leder någon vart så blir det ju att mäta upp tempgivaren.
Ta reda på delnumret på delen - googla på numret och "coefficient", "diagram", eller "resistance chart".

Alright, jag börjar med det. Blir nog inte denna vecka då jag måste ha bilen rullande veckan ut. Men då har jag lite att börja skruva på. Har ju inget garage längre så nu står bilen på uteparkering t.v.


Det här är väl lite utanför men _kan_ detta fenomen påverka hur lätt/tidigt automatväxeln går upp till nästa växel? Eller är det enbart de givare som sitter i anslutning till denna som påverkar? (Dessa vill jag minnas att jag kontrollerade för något år sen).

skreech3
16 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, nu med filmer och bild förstår jag bättre. smile

Vi börjar med orangemarkerade mojängen.
Detta är en kallstartsventil, snett ned till vänster ifrån den ser det ut att vara en tomgångsmotor/ventil.

Grön är tempgivare - ja.

Nu när vi har film så tror jag att vi kan lägga MAP och tomgångsmotor på is sålänge och fokusera på tempgivare och kallstartsventil.

1. Demontera kallstartsventilen (orange) och kontrollera så att ventilen inuti rör sig som den skall.
Den bör ju vara elektronisk, så då kan du kontrollera den med lite kablar och ett batteri, likaså bör du mäta upp kontaktstycket med en multimeter.
2. kontrollera slangarna som leder upp till denna efter sprickor, osv.
3. Gör rent - återmontera - prova.
4. Om ovan ej leder någon vart så blir det ju att mäta upp tempgivaren.
Ta reda på delnumret på delen - googla på numret och "coefficient", "diagram", eller "resistance chart".

Lite oklart om det var kallstartsventilen jag hittade men det är någon del som kallas FITV på engelska. Skruvade bort kåpan (två skruvar) och hade fått tips om att skruva ner den gula ringen så den kom i botten (blev väl ca 2 varv). Nu märks ett helt annat startmönster. Glömde bort att spela in starten men tomgången är på mycket lägre varvtal än tidigare. Vet inte om det är något positivt och varför det blivit så. Får se om problemet kvarstår nu ska det ju bli ner mot nollan i veckan.

Den andra delen till vänster, brevid orange ring kallas IACV

Osäkert om det är IACV eller FITV som är kallstartsventilen.

Kollade alla slangar till FITV (två gummislangar, ingen elkoppling) och till IACV (två slangar, en elkoppling). Antar att det är ett typ sånt där litet 9V batteri jag behöver för att kunna testa funktionen av kallstartsventilen?

Jesper328
16 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

FITV - fast idle thermo valve, kallstartsventil på Svenska.
IACV - idle air control valve, tomgångsventil.

Just vid kallstart vill man ha lite högre tomgångsvarv tills motorn blivit lite ljummen.
Iom att din grunka heter ”thermo valve” så indikerar ju det att den är temperaturberoende, och styrs av kylarvätskan som går in via slangarna.

Tomgångsmotorn kan du prova med att dra en plus och jord direkt ifrån startbatteriet.
Har den endast två stift så är den av/på, tre eller fler så är det en stegad motor.

Up the RA
skreech3
16 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
FITV - fast idle thermo valve, kallstartsventil på Svenska.
IACV - idle air control valve, tomgångsventil.

Just vid kallstart vill man ha lite högre tomgångsvarv tills motorn blivit lite ljummen.
Iom att din grunka heter ”thermo valve” så indikerar ju det att den är temperaturberoende, och styrs av kylarvätskan som går in via slangarna.

Tomgångsmotorn kan du prova med att dra en plus och jord direkt ifrån startbatteriet.
Har den endast två stift så är den av/på, tre eller fler så är det en stegad motor.

Nu vill jag minnas att tomgången varit på lågt varvtal vid kallstart tidigare, men att det liksom blivit högre med åren. Den ligger ju på strax över 1500 rpm på tomgång efter start, men nu har den krupit ner till under 1000 rpm. Det kanske inte är något bra resultat?

Det jag är osäker på är hur man kopplar loss kontakten utan att lyckas bryta loss plasthöljet (som jag tyvärr gjorde med en annan kontakt. Skruvmejsel?

Ingen risk att jag kortsluter något om jag drar kabel från bilens batteri?

Plus till plus, jord till karossen? Inget på minus antar jag.

Jesper328
16 oktober 2023 · 2 389 Inlägg

Ja, kallstartsventilen är ju en del som kan börja krångla då den är rörlig så det kan nog förklara beteendet över åren.
Nu sitter jag ju och kastar ur mig gissningar bara såklart. smile

Vet ej vilka tomgångsvarv en F20A8 skall ligga på, får inte fram någon info om det heller men generellt så vill man ju ha sina kallstartsvarv runt 1000-1200.

Ser ej vilken slags kontakt det är på bilden längre upp, men gamla kontakter brukar bli lite hårda i låsningarna så då får man pilla in en liten mejsel eller liknande bakifrån och lyfta på lysbygeln.

Ingen risk att du kortsluter bilens batteri då du har en förbrukare som elen går igenom.
Har du mindre kablar och råkar kortsluta dem så brinner dom av innan du är i riskzonen ändå. smile

Plus till plus, jord till batterijord eller kaross, spelar ingen roll.
Enklast är att sluta kretsen vid batteriet eller mot karossen för att minska risk för kortslutning.

Up the RA
skreech3
16 oktober 2023 · 159 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, kallstartsventilen är ju en del som kan börja krångla då den är rörlig så det kan nog förklara beteendet över åren.
Nu sitter jag ju och kastar ur mig gissningar bara såklart. smile

Vet ej vilka tomgångsvarv en F20A8 skall ligga på, får inte fram någon info om det heller men generellt så vill man ju ha sina kallstartsvarv runt 1000-1200.

Ser ej vilken slags kontakt det är på bilden längre upp, men gamla kontakter brukar bli lite hårda i låsningarna så då får man pilla in en liten mejsel eller liknande bakifrån och lyfta på lysbygeln.

Ingen risk att du kortsluter bilens batteri då du har en förbrukare som elen går igenom.
Har du mindre kablar och råkar kortsluta dem så brinner dom av innan du är i riskzonen ändå. smile

Plus till plus, jord till batterijord eller kaross, spelar ingen roll.
Enklast är att sluta kretsen vid batteriet eller mot karossen för att minska risk för kortslutning.

Jag har ett gäng kablar jag kan prova med, men får vänta tills det blir ljust (tror inte det uppskattas att stå ute nu med pannlampa och pilla... haha...)

Men kan det finnas risk att motorn skär sig om det är för låga tal på tomgång om den är kallstartad?

Alltså den varvar ju upp precis när man startar, sen går den ner, men det där svajiga beteendet är borta verkar det som.

Suck.. hade varit mycket lättare med ett garage inser jag. Här finns ju bara uteparkeringar tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang