3014
Sök

Min bil dör på tomgång och fick el fel därfefter

4 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej jag har en volvo 244 från 78 motor är en b21a. Motorn dör på tomgång men hålls vid liv när jag har choken igång eller när jag håller gas amp lampan lyste sedan slocknade allt soppa mätarn och temp mätarn sluta funka också Vad kan det bero på.
Senast redigerat av EmilLehtola (9 oktober 2023)

6 064 Inlägg
9 oktober 2023
#2
Det är inte så enkelt att batteriet är tomt, antingen för att det är kass eller för att generatorn inte laddar?

4 Inlägg
10 oktober 2023
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Det är inte så enkelt att batteriet är tomt, antingen för att det är kass eller för att generatorn inte laddar?

Jag bytte generator och batteri men batteriet laddas inte med den gammla eller den nya vad kan det då vara

2 401 Inlägg
10 oktober 2023
#4
Vart sitter laddrelä?  På generatorn eller brevid?

Har du mätt upp laddning med gamla/nya delarna?


6 064 Inlägg
10 oktober 2023
#5
Laddningsregulatorn borde sitta hopbyggd med kolen, inne i generatorn. Hur är det med laddningslampan, den lyser alltså hela tiden?

4 Inlägg
10 oktober 2023
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Laddningsregulatorn borde sitta hopbyggd med kolen, inne i generatorn. Hur är det med laddningslampan, den lyser alltså hela tiden?

Inget lyser längre allt är dött. Den senaste lampan som lyste var amp lampan innan allt slocknade

6 064 Inlägg
11 oktober 2023
#7
Börja med att kolla alla säkringar. Om ingen är sönder är det dags att plocka fram multimetern.

5 687 Inlägg
11 oktober 2023
#8
AMP lampan är laddningslampan på 70-tals 240.

Går startmotorn att aktivera via tändningslåset?
Hur många Volt har du mellan batteripolerna?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och motorblock?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och kaross?


4 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#9
simlar skrev:
AMP lampan är laddningslampan på 70-tals 240.

Går startmotorn att aktivera via tändningslåset?
Hur många Volt har du mellan batteripolerna?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och motorblock?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och kaross?

Bilen startar presis som normalt men dör om man inte konstant håller gas. Om man har hjälp ström så funkar allt som vanligt
Mellan batteri polerna är det 12,38 och volten ökar inte när man startar bilen. när man mäter mällan karossen och när man mäter motorblocket står den också på 12,38

6 064 Inlägg
11 oktober 2023
#10
För att generatorn skall ladda måste den få ström via laddningslampan. Om strömmen upp till instrumentbrädan försvunnit av någon anledning, exempelvis för att en säkring gått, så kommer det ingen ström till laddningslampan och generatorn kan inte ladda. Så börja med att kolla vad som hänt där.

5 687 Inlägg
11 oktober 2023
#11
EmilLehtola skrev:
simlar skrev:
AMP lampan är laddningslampan på 70-tals 240.

Går startmotorn att aktivera via tändningslåset?
Hur många Volt har du mellan batteripolerna?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och motorblock?
Hur många volt har du mellan batteriets pluspol och kaross?

Bilen startar presis som normalt men dör om man inte konstant håller gas. Om man har hjälp ström så funkar allt som vanligt
Mellan batteri polerna är det 12,38 och volten ökar inte när man startar bilen. när man mäter mällan karossen och när man mäter motorblocket står den också på 12,38

Största felet är då alltså att generatorn inte laddar.
Du har skrivit att generatorn är bytt. Var det en helt ny eller en begagnad som monterades?
Lyser laddlampan när du slår på tändningen?
Sitter D+ kabeln på plats på generatorn?
Sitter jordkabeln på plats på generatorn?

Med 12,38V borde motorn dock ändå hålla sig igång på tomgång. Kabeln till tomgångsventilen har inte lossnat?
Kollat så ingen säkring har brunnit?



Sök