evoline: skrev:
Köpte en Toyota Corolla
davveno1: skrev:
Är du nöjd?
Nu var inte frågan till mig, men vi köpte nyligen en Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid 2021.
Vad jag tycker så här långt:
Plus:
Verkar gå billigt. Ca 0.44. Men förefaller gå ÄNDÅ billigare i stan.
Går mer på el än jag trodde. Överlag.
Bakvänd barnstol i baksätet går bra, dock bakom passagerarstolen så föraren ska sitta bra. Jag är ca 175, och frugan kortare.
(Vill inte ha fram med airbag, trots avstängning)
Android Auto/Apple Carplay gör att jag inte fattar varför folk lägger många tusentals kronor extra för navigering när man får samma sak från mobilen bara man satt i sladden. Karta och allt på skärmen.
Då också kartor som dessutom alltid är uppdaterade, helt gratis.
Vääldigt smidig att köra.
Varvar inte så illa ens i relativt branta uppförsbackar, som jag var lite rädd för att den skulle göra.
Rymligare än jag vågade hoppas.
Vi är 5pers.
Minus::
Helljuset verkar vara mediokert som bäst, så bor du som vi utanför staden kommer du behöva extraljus av något slag.
Man måste bromsa så även traditionella bromsen går in emellanåt. Första läget är bara hårdare laddning. Därför blir bakre bromsskivorna knappt använda = rostar. Våra ser bedrövliga ut trots under 2500mil och knappt 3år. Börjar hämta sig dock.
(Gäller sannolikt ALLA hybrider, och El-drivna)
Vill du göra snabba omkörningar ska du välja annan bil. Ganska pigg från 0 i korsningar osv, men inte vid omkörning.
Enklaste modellen (Life) har inte regnsensor. Det är ENDA utrustningen jag saknar utom möjligen parkeringssensorer fram.
För reservhjul lade jag ett av vinterdäcken och köpte Biltemas saxdomkraft och hjulnyckel.
Finns plats, (gott om), men medföljer inte.
Betyget så här långt är "8 av 10"