Vilka vinterdäck kör ni på? En tråd.

Blanke
19 oktober 2023 · 366 Inlägg

Köpt nya vinterdäck och blir nyfiken på vad ni andra kör med.

Då jag är i norr blev det dubbade däck. Men var kluven mellan Hakkapeliitta 9 och 10. Blev en 9a i slutändan då den var några hundringar billigare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 776 Inlägg

Blanke skrev:
Köpt nya vinterdäck och blir nyfiken på vad ni andra kör med.

Då jag är i norr blev det dubbade däck. Men var kluven mellan Hakkapeliitta 9 och 10. Blev en 9a i slutändan då den var några hundringar billigare.

tror tyvärr du gjorde ett dåligt val.    9orna har jag hört att många haft problem med att dubben inte sitter kvar.   

jag har 8or på 2av mina bilar.  en annan sitter det Michelin men vet inte modell.  dom satt på bilen när jag köpte den och det duger för dom få milen den bilen rullar med dubbdäck

men hoppas du blir nöjd iallfall  och att du inte har problem med att dubben hoppar ur..  för det är anledningen till valet av däck för mig..   börjar dubben spruta varje gång man kör så är det ju meningslöst att köpa dyra dubbdäck smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
19 oktober 2023 · 2 395 Inlägg

Alltid Hakka när jag tvingas köpa däck.
Fick ett par dubbade Kumho här som jag ska kränga på familjebilen, återstår att se om det blir till att köpa Hakka till den eller ej.

Mina bilar som endast jag kör går med det som finns till hands.
Så länge det inte är dubbfritt så är jag nöjd. smile

Up the RA
simlar
19 oktober 2023 · 5 539 Inlägg

Kör på det jag får tag i billigt, aldrig köpt helt nya vinterdäck till mina egna bilar någonsin.

Dubb eller dubbfritt spelar ingen större roll för mig, ytterst få gånger jag saknat dubben vid körning.

Fyndat riktigt fräscha dubbfria flera gånger då vissa har sån omotiverad avsky för dom.
Bättre med 1år gamla dubbfria än 5år gamla dubbade.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
isso \m/(><)\m/
19 oktober 2023 · 742 Inlägg

Kör på dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 och kört på dubbfritt i nästan 15 år nu på några olika bilar. Kör ca 2000mil om året i Sörmland och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Ska man köra dubbfritt så är det premiumdäck som gäller, satt halvslitna Kumho på nuvarande bilen vid köp och dom var inte roliga.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 776 Inlägg

isso skrev:
Kör på dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 och kört på dubbfritt i nästan 15 år nu på några olika bilar. Kör ca 2000mil om året i Sörmland och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Ska man köra dubbfritt så är det premiumdäck som gäller, satt halvslitna Kumho på nuvarande bilen vid köp och dom var inte roliga.

körde arbetskamraten passat 240hk diesel med 4wd  med dubbfria halv dåliga däck..  förstår inte att någon kör en bil med så dåligt grepp.. höll på att åka av en påfart på motorvägen när jag försökte dra upp i fart hade kanske halv gas..  den klippte ut med fullt rattutslagssladd utan förvarning..  det är endå en 2018 full utrustad med allt antiskoj som finns men det hjälpte inte ett skit..  det är inte många gånger jag behöver dubb men dom gångerna jag behöver det behöver jag det..   jag skulle kunna köra runt på sommardäck året runt utan problem om jag bara kan ställa bilen dom dagarna det är ishalka..     men tanke på att man allt för ofta åker bil innan alla är ute och kör så är det liksom noll utrymme för problem. 

så jag kör dubbat då vet jag att jag till 99.99% tar mig fram oavsätt väglag.   och utan dubbdäck skulle dom med dubbfritt få det besvärligt .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
19 oktober 2023 · 5 811 Inlägg

Jag kör continental dubbdäck!

SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2023 · 7 243 Inlägg

Fyndade några Michelin dubbfria förra vintern smile har aldrig känt behovet av dubbar förutom på blankis

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mew
19 oktober 2023 · 2 173 Inlägg

245an rullar på dubbfria vinterdäck. Minns inte vad de heter men märket är Nokian. Ingen anledning att köra dubbat på den, dubben på två av hjulen hade inte suttit kvar speciellt länge ändå. roll

Hondan har hittills rullat på de dubbfria däck som följde med när vi köpte den, men nu börjar framdäcken bli slitna så jag slog till på 4st dubbdäck.  Lite likadant för mig som för de flesta - det är inte ofta dubben kommer komma till användning, men när de väl gör det så märks det stor skillnad. Märktes speciellt förra säsongen, när de dubbfria började bli lite slitna. Så det fick bli sista säsongen med dem.

Senast redigerat av Mew (19 oktober 2023)

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2023 · 10 299 Inlägg

V70:in = Pirelli dubbat
Jobb-bilen = Hankook dubbat
Sambons Opel = Nexen dubbat
Husvagnen = Hankook dubbat
Släpkärran = Michelin dubbat

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
20 oktober 2023 · 4 043 Inlägg

Clion = ca minst 10-15 år gamla dubbdäck
Golfen = fram king meiler reg. bak något "tjing-tjong" fabrikat nyligen inköpta för 1750:- för 2st hos gullabo däckfynd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Blanke
20 oktober 2023 · 366 Inlägg

Tycker att man måste ha dubbdäck om man bor någonstans där det blir snö och is. Är i Lule just nu och har sett många personer från söder som har friktionsdäck. Jag har haft en bunke med grus i bakluckan för att det har varit många gånger som jag har fått gå och hjälpa någon komma iväg.

Så brukar jag alltid fråga för att vara spydig "Har du sommardäck på?"
och får som svar: "Nä.. det är nå friktionsdäck".

En som jag hjälpte för något år sedan svor och hade sig när jag hjälpte han backa ut. När han väl kom ut sa jag åt honom att skaffa vinterdäck med dubb. Efter det har jag aldrig sett honom stå och spinna däcken något mer. Men verkar ju som att om man bor i söder är friktionsdäck ett lämpligt val, men hade ändå varit lite tveksam till det.

Christian S
20 oktober 2023 · 4 816 Inlägg

Nokian Hakkapeliitta R3 dubbfria

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
husseman
21 oktober 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, vinterdäck har dubb, mina Yokohama duger bra på min sura Clio.
De som sitter fast o bara spinner- kör dubbfritt. Stollar enligt mig. mvh/husse

Blanke
26 oktober 2023 · 366 Inlägg

Ny hakkadäck på bilen nu. Jäklar vad det känns bra i kurvorna. Kan till och med gasa på full gas utan att tappa greppet.

johanbrolin
26 oktober 2023 · 108 Inlägg

Jag kör ICE ACTIVA SW-8. Krängde på dem 2020 och har totalt tappat kanske 5 dubb på 4 hjul.

Stora fötter - Stora skor
OttoM
26 oktober 2023 · 323 Inlägg

Growe skrev:

Blanke skrev:
Köpt nya vinterdäck och blir nyfiken på vad ni andra kör med.

Då jag är i norr blev det dubbade däck. Men var kluven mellan Hakkapeliitta 9 och 10. Blev en 9a i slutändan då den var några hundringar billigare.

tror tyvärr du gjorde ett dåligt val.    9orna har jag hört att många haft problem med att dubben inte sitter kvar.   

jag har 8or på 2av mina bilar.  en annan sitter det Michelin men vet inte modell.  dom satt på bilen när jag köpte den och det duger för dom få milen den bilen rullar med dubbdäck

men hoppas du blir nöjd iallfall  och att du inte har problem med att dubben hoppar ur..  för det är anledningen till valet av däck för mig..   börjar dubben spruta varje gång man kör så är det ju meningslöst att köpa dyra dubbdäck smile

Bromsprov på bilprovningen med dubbdäck, där rasslar det till vill jag mena. Trist att behöva besiktiga vintertid om man har dubb.

Blanke
27 oktober 2023 · 366 Inlägg

Jag har även försökt leta efter folk som upplevt någonting om dubblossning på 9orna, inte hittat någonting om jag ska vara helt ärlig. Måste väl bero mycket på körstil och om du kör mycket på asfalt?

zemet
27 oktober 2023 · 4 049 Inlägg

Dubbfritt på Teslan - Det var dom däcken jag fick med.
Hakka 8or med dubb på Navaran.
Hankook dubb på släpkärran (3.5T boggie)

Räknar med att kunna köra dubbfritt med teslan utan problem 99% av tiden, dom få dagarna på året när det är ishalka tar jag Navaran istället.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
27 oktober 2023 · 3 320 Inlägg

Bruksbilen dubbat,
Vanen dubbat.


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-931e0f959855d16b9bdeabbd2f8bc418.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang