Beror lite på.
Vissa bilar har 2-3 år eller X antal mil beroende på vilken olja som hälls i.
Dessa intervaller gäller endast den rekommenderade oljespecifikationen.
Precis som mejeriprodukter så är olja är en färskvara och bryts ned med tiden.
Anledningar till att byta olja efter 1år / 1000-1500 mil.
1. Oljan tar åt sig fukt, och detta försvinner ej såvida oljan inte får komma upp i riktig arbetstemp och bibehålla den temperaturen en bra stund för att ånga bort allt vatten.
Vatten smörjer ju inte speciellt bra.
2. En motor är aldrig tät ner i vevhuset.
Således så kommer du att få ner bränsle i oljan, och denna behöver ångas bort den med.
Uppnås ej vid körningar under, säg minst 8-10 mil?
Beror lite på motor och oljevolym.
3. Lager osv slits alltid i en motor.
Således så får du metallpartiklar som ej tas av oljefiltret i oljan som gör den ”strävare”, likaså sot och andra partiklar.
Sotpartiklar skall bindas av oljan, det är ett av oljan jobb.
4. Förhindra att korrosion uppstår på insidan av motorn.
T.ex vev, cylinderväggar, osv.
LL-oljor har tillsatser för att förebygga detta, vilket är varför dessa oljor är dyrare men har ett längre serviceintervall.
Detta är ett axplock av anledningar.
Jag kan garantera att de allra flesta motorhaverier beror på bristande underhåll.
Visst kan du skippa att serva bilen varje år, det är helt upp till dig, men det är en liten kostnad jämfört med att köra t.ex lagerras.
Lär du dig att göra det själv så fixar du ett oljebyte för 600-800kr beroende på hur många liter olja som går åt.
T.ex bromsvätska är också något man bör byta vartannat år.
Denna tar åt sig fukt, och fukten ser till att bromssystemets komponenter rostar ihop.
Kan även gå så illa att fukten övergår i gasform vilket leder till kraftigt försämrad bromsförmåga, men då ska det bli varmt först.