3327
Sök

Köra med slitna vinterdäck bak (Ja/Nej)

131 Inlägg
9 november 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Köpte fyra nya vinterhjul förra året. Hade lite för kul emellanåt och nu är de två däcken som satt längst fram rätt slitna, de är precis vid gränsen för att vara okej.

Däcken som satt bak ser i princip nya ut. Lite trist att lägga ut dyra pengar på däck igen, hade ni slängt på de fina däcken fram och de slitna bak detta året eller köpt två nya? Hittar inga begagnade i närområdet i rätt storlek så det blir nya dyra däck annars.

Kör en framhjulsdriven bil.

6 086 Inlägg
9 november 2023
#2
Bästa däcken skall sitta bak, för att förhindra sladd. Antingen får du fortsätta köra med de dåliga fram, eller köpa två nya. Men du får sluta åka runt och framhjulsbörna, dra hellre i handbromsen om du kör framhjulsdrivet och vill ha kul

7 454 Inlägg
10 november 2023
#3
Utmarks-Loke skrev:
Bästa däcken skall sitta bak, för att förhindra sladd. Antingen får du fortsätta köra med de dåliga fram, eller köpa två nya. Men du får sluta åka runt och framhjulsbörna, dra hellre i handbromsen om du kör framhjulsdrivet och vill ha kul

ALLTID däcken med bäst mönstret bak - ALLTID!

4 162 Inlägg
10 november 2023
#4
Jag undrar om det rådet med att man skall ha bäst mönster bak fortfarande stämmer och vad det finns för data kring det.

Ja risken att få sladd är lägre och det är mycket lättare att häva understyrning än överstyrning.

Men man styr ju med framdäcken och bromsar mest med framdäcken.

Hur stor andel olyckor beror på sladd på bakhjulen jämfört med kökrockar för att man inte får stopp i tid?

Det hade varit intressant att veta om "bästa däcken bak" fortfarande gäller 2023 med alla antisladd system mm.


7 399 Inlägg
10 november 2023
#5
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink


3 386 Inlägg
10 november 2023
#6
granadadr skrev:
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink

Håller helt klart med.


1 701 Inlägg
11 november 2023
#7
Hehe, ja detta är en rolig grej- man driver med framhjulen, bromsar mest (70-80%) med framhjulen.
Man styr och driver bort allt vatten/snö med framhjulen, men sätter bästa hjulen bak. Men detta är regeln. Personligen sätter ja alltid bästa däcken fram, men bara på min egen bil. Ibland är inte allt logiskt, men man fåt ta det.
mvh/husse

2 422 Inlägg
11 november 2023
#8
Bästa däcken bak är ju det som gäller.... egentligen...
Menne, jag är allt skylldig till att köra med sämsta däcken bak jag med - dock är skillnaden i mitt fall så oerhört liten att det är skit samma egentligen. Fram slits i princip alltid mycket fortare än bak. Speciellt på framkraffsare(driva, styra och bromsa... det är mycket på en gång det). Det jag brukar göra är att montera förra årets framhjul bak, och förra årets bakhjul fram, då håller sig däcken "jämnslitna"(hittills iaf) smile

945an har jag dock bästa däcken bak på..... Men, den är ju bakhjulsdriven och har rätt kass väghållning överlag, så där vill jag ha så mycket grepp på drivande axel som möjligt tongue ev. understyrning går ju att parera med lite överstyrning på den(på vintern iaf) big_smile


7 399 Inlägg
11 november 2023
#9
Lucif3r skrev:
Bästa däcken bak är ju det som gäller.... egentligen...
Menne, jag är allt skylldig till att köra med sämsta däcken bak jag med - dock är skillnaden i mitt fall så oerhört liten att det är skit samma egentligen. Fram slits i princip alltid mycket fortare än bak. Speciellt på framkraffsare(driva, styra och bromsa... det är mycket på en gång det). Det jag brukar göra är att montera förra årets framhjul bak, och förra årets bakhjul fram, då håller sig däcken "jämnslitna"(hittills iaf) smile

945an har jag dock bästa däcken bak på..... Men, den är ju bakhjulsdriven och har rätt kass väghållning överlag, så där vill jag ha så mycket grepp på drivande axel som möjligt tongue ev. understyrning går ju att parera med lite överstyrning på den(på vintern iaf) big_smile

men sämre att bromsa med Volvon då wink


996 Inlägg
11 november 2023
#10
granadadr skrev:
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink

Jag kör alltid bästa däcken fram. Iom det så slits alla 4 jämnt och byts samtidigt. Har gjort så i minst 20 år och det fungerar perfekt.

VAG har världens bästa bilar.

3 251 Inlägg
11 november 2023
#11
granadadr skrev:
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink

Experterna påstår motsatsen, men jag är av samma åsikt för egen del.

Har ALDRIG haft problem med vad BAKÄNDEN gör, men väl att framändan inte styr, samt bromsning TROTS bästa fram.
Även innan alla elektroniska hjälpmedel som nu finns. (Och är BRA)

Men, då skiljer bästa från sämsta däcken inte så mycket i mina fall.

Men har man stått och MEDVETET slitit sönder däcken får man vackert köpa nya.  Om man nu ens är mogen nog att framföra bilar.....
Senast redigerat av Mossan1 (11 november 2023)

996 Inlägg
11 november 2023
#12
Mossan1 skrev:
granadadr skrev:
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink

Experterna påstår motsatsen, men jag är av samma åsikt för egen del.

Har ALDRIG haft problem med vad BAKÄNDEN gör, men väl att framändan inte styr, samt bromsning TROTS bästa fram.
Även innan alla elektroniska hjälpmedel som nu finns. (Och är BRA)

Men, då skiljer bästa från sämsta däcken inte så mycket i mina fall.

Men har man stått och MEDVETET slitit sönder däcken får man vackert köpa nya.  Om man nu ens är mogen nog att framföra bilar.....

T.om. i Tiguanens instruktionsbok står det att man ska skifta mellan fram och bak för att slita däcken jämnt.
Min Tiguan har ju Haldex och den gillar inte om det är för stor skillnad på rullomkretsen mellan fram och bak.
Lite annorlunda var det när jag körde bakhjulsdrivet, då var det självklart med bästa bak.

VAG har världens bästa bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
11 november 2023
#13
candyweiss skrev:
Mossan1 skrev:
granadadr skrev:
jag kör alltid bästa däcken fram,, är ej rädd för sladd,, mer rädd att ej kunna styra eller bromsa,,  sladd är bara trevligt, och med dagens moderna bilar får man det ej endå wink

Experterna påstår motsatsen, men jag är av samma åsikt för egen del.

Har ALDRIG haft problem med vad BAKÄNDEN gör, men väl att framändan inte styr, samt bromsning TROTS bästa fram.
Även innan alla elektroniska hjälpmedel som nu finns. (Och är BRA)

Men, då skiljer bästa från sämsta däcken inte så mycket i mina fall.

Men har man stått och MEDVETET slitit sönder däcken får man vackert köpa nya.  Om man nu ens är mogen nog att framföra bilar.....

T.om. i Tiguanens instruktionsbok står det att man ska skifta mellan fram och bak för att slita däcken jämnt.
Min Tiguan har ju Haldex och den gillar inte om det är för stor skillnad på rullomkretsen mellan fram och bak.
Lite annorlunda var det när jag körde bakhjulsdrivet, då var det självklart med bästa bak.

tar 2 timmar sen är  ju bakdäcken slut igen om man kör bakhjulsdrivet..  spinner ju endå hela tiden så det kvittar ju om däcket är bra eller inte..  vad är annars vitsen med rwd?
smile

Kör fort så hinner inget hända...

744 Inlägg
11 november 2023
#14
Det jag har fått höra genom jobbet är att du stannar mycket snabbare om du bromsar i en rak linje än när bilen glider i sidled, eftersom däcken är uppbyggda på det sättet. Därför ska de bästa sitta bak, för att inte få sidledsglid på bilen och tappa nästan all bromsverkan.

Det här har jag alltså fått höra av däcktestare hos Continental och Goodyear, alltså de som testar detta åt oss innan vi köper däcken. Senaste gången jag hörde det var förra sommaren, så aktuellt är det nog fortfarande.
Men jag förstår båda sidor, jag tycker också att det inte alltid är så logiskt med tanke på bromsfördelning osv, men man lär väl ta det som det är och inse att de som testar däcken bör veta bäst tongue

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 041 Inlägg
11 november 2023
#15
En smula OT men på tal om däck: Min Caddy har sulats om med fina Nordfrost dubbdäck. När det regnar är det noll väggrepp. Den spinner som fan när man ska få fart på hantverkarburken lol


Inlägg nummer 17000

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 386 Inlägg
11 november 2023
#16
MrHyde skrev:
Det jag har fått höra genom jobbet är att du stannar mycket snabbare om du bromsar i en rak linje än när bilen glider i sidled, eftersom däcken är uppbyggda på det sättet. Därför ska de bästa sitta bak, för att inte få sidledsglid på bilen och tappa nästan all bromsverkan.

Det här har jag alltså fått höra av däcktestare hos Continental och Goodyear, alltså de som testar detta åt oss innan vi köper däcken. Senaste gången jag hörde det var förra sommaren, så aktuellt är det nog fortfarande.
Men jag förstår båda sidor, jag tycker också att det inte alltid är så logiskt med tanke på bromsfördelning osv, men man lär väl ta det som det är och inse att de som testar däcken bör veta bäst tongue

Aldrig hört.. 😂

jag fått höra genom åren är att det är säkrare att krocka rakt in i ett objekt än på sidan, därför ska man ha bäst däckbak för motverka överstyrning.

Men själv tycker jag det är tusen gånger enklare att rädda en överstyrning än en understyrning..
Och ... jag skiftar varje år mina däck de som varit fram åker bak varje säsong. Då slits dem lika snabbt ner.


Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
11 november 2023
#17
Hybrid_ skrev:
En smula OT men på tal om däck: Min Caddy har sulats om med fina Nordfrost dubbdäck. När det regnar är det noll väggrepp. Den spinner som fan när man ska få fart på hantverkarburken lol


Inlägg nummer 17000

skumnt har väldigt bra grepp på blött på min polo.. iof ingen monster effekt och visst spipnner det till lite lätt när man drar på som värst men inte värre än med sommardäcken     har hakka 8:or   
nu slänger ju antispinnet av allt innan det ens börjar spinna men det ska endå en del till för att det ska släppa.. 

borde inte vara speciellt dåligt grepp 
men kanske är hårda däck..

sen är det ju inte som torr asfalt.  men faktist förvånad hur bra det greppar endå..   hade lite brottom i går så drog några rejält hårda axningar från stillastånde och även genom lite svängar och det var väldigt blött ute och det var 2gånger jag såg antiskoj gå in..  då drog jag fullt från 1:an till 3:An genom stan på små skitvägar..  nu är det ju bara 135hk och 310nm så ingen värsting effekt men den drar loss på 2:An när man slår i den hårt på torr asfalt normalt sätt..

Kör fort så hinner inget hända...

744 Inlägg
11 november 2023
#18
Low skrev:
Aldrig hört.. 😂

jag fått höra genom åren är att det är säkrare att krocka rakt in i ett objekt än på sidan, därför ska man ha bäst däckbak för motverka överstyrning.

Du kan skratta åt det bäst du vill, men du håller ju ändå med mig delvis i nästa mening så förstår inte riktigt innebörden av ditt inlägg.
Det säger dock sig självt en hel del, vilket håll är mönstren riktade åt? Rakt såklart, dit du vill åka och dit du vill bilen ska gå även vid inbromsning.
Du har givetvis sämre bromsverkan i sidled än rakt, det vet alla som varit ute och sladdat som ung.

Live long, and prosper.

3 251 Inlägg
11 november 2023
#19
Att däcket har bättre grepp i dess avsedda riktning var ingen kioskvältare.

Och, att behöva bromsa kraftigt mitt i en sladd får väl ses som ett fullt möjligt vinterscenario.
Vardagsscenario? Njaaaee.

Att FÅ sladd pga hård bromsning (på ABS utrustad bil).
Jodå, det händer väl också.

Men knappast vardagssituationer som
En sväng
En korsning
Måste bromsa

Men, det finns tester som visar att dom flesta, framförallt ovana, reder ut understyrning lättare än kraftig bakvagnssladd.
Detta på isbanor med koner.
Det är vad Experterna ger sina råd ifrån.

Men jag har +20år vardagssituationer i ryggen för mitt användande.
Men då I mina trakter, i mina hastigheter, osv. Alla har ju lite olika trafikförutsättningar, osv.

Jag rekomenderar ingen att INTE följa experternas råd. 
Jag bara nämner mina egna erfarenheter och hur JAG gör med MINA förutsättningar.
Senast redigerat av Mossan1 (11 november 2023)

7 399 Inlägg
11 november 2023
#20
Growe skrev:
candyweiss skrev:
Mossan1 skrev:

Experterna påstår motsatsen, men jag är av samma åsikt för egen del.

Har ALDRIG haft problem med vad BAKÄNDEN gör, men väl att framändan inte styr, samt bromsning TROTS bästa fram.
Även innan alla elektroniska hjälpmedel som nu finns. (Och är BRA)

Men, då skiljer bästa från sämsta däcken inte så mycket i mina fall.

Men har man stått och MEDVETET slitit sönder däcken får man vackert köpa nya.  Om man nu ens är mogen nog att framföra bilar.....

T.om. i Tiguanens instruktionsbok står det att man ska skifta mellan fram och bak för att slita däcken jämnt.
Min Tiguan har ju Haldex och den gillar inte om det är för stor skillnad på rullomkretsen mellan fram och bak.
Lite annorlunda var det när jag körde bakhjulsdrivet, då var det självklart med bästa bak.

tar 2 timmar sen är  ju bakdäcken slut igen om man kör bakhjulsdrivet..  spinner ju endå hela tiden så det kvittar ju om däcket är bra eller inte..  vad är annars vitsen med rwd?
smile

ja faktiskt,, har MKT fina hakka 10 på min Scorpio,, så måste ju vara rädd om däcken för en gångs skull,, satan så tråkigt wink



Sök