Jesper328 skrev:
VW brukar ha en prick på vevaxeldrevet som skall lina med en prick i godset.
Då måste du väck med nedre remskiva och kamremskåpa… om du inte redan plockat väck dessa.
De vita markeringarna är troligen ifrån tidigare kamremsbyte.
Jag brukar själv märka upp sådär, och sedan föra över märkningarna till nya remmen innan den monteras.
Hur vet du att samtliga insugsventiler står öppna?
Har du en kamera att gå ner med?
Jo jag ska plocka bort remmarna strax.
Kanske får jag svar om vad som hänt då.
Så om jag börjar från helt nedplockat så är det originalmärkningarna som gäller, strunta i de vita prickarna, eller?
Jag har plockat bort insugningsgrenröret och kan titta rakt in. Kamera har jag kollat kolvarna med, ser hela ut men verkar vara ett märke i en av dem.
Hittade
https://www.youtube.com/watch?v=hx_sdPO … leMechanic , är precis samma motor, underhållande men saknar info om hur sekundära kamaxeldreven ska ställas vid montering dock enligt Haynes ska det finnas märkningar även för dem.
Ser det inte allt för jävligt ut är tanken en sotningssats, ventiler och så klart nya remmar. Blir kanske för dyrt men å andra sidan vet man vad man har men inte vad man får om man köper lite nyare bil.
Problemet är att verkstaden har fullt för överskådlig framtid och att jag själv är för gammal för sånt här, försöker intala mig att det här är roligt, bara jag vet hur allt ska vara.