2952
Sök

Volvo 850 T5 "Sandsilver" Återupplivning.

Köptes billig då den stått i 6 år. Visade sig vara i överlag väldigt fräscht skick. Besiktad med blanka papper med ett par dagars mekande efter inköp. Nu bruksbil och planer kan börja formas.

19 579 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#1
Här med ännu en 850-tråd. smile Denna gång en manuell T5a

Då jag efter ett par veckor totalt vantrivdes med sugmotor och automatlåda i en 850 så hittade jag en bättre kandidat till vinter/bruksbil. Min hjärna skapar stora visioner direkt och jag ska försöka ta det med en nypa salt denna gången. Då det egentligen är den gula som är 850n jag aldrig kommer släppa så inser jag att andra bilar jag skaffar kanske inte riktigt kommer ha en plats under en längre tid.

Med det sagt så är detta ett renoveringsobjekt i mindre format, men denna 855 fyller helt klart fler rutor än bilen den kommer ersätta. Som vanligt kommer jag göra en lista på vad jag märkt kommer behöva göras, så hoppas jag att jag trivs med denna och att den kommer serva mig väl så jag hinner göra det jag vill. smile

6500 riksdaler gick åt för att få den i mitt namn, den har stått i 6 år och varit obesiktad lika länge. Men den är pigg i motorn och relativt fin i karossen. Gubbägd och vart servad på verkstad hela sitt aktiva liv. Det säger inte mycket när den stått still så länge men det är en bra kanvas att börja på.

1996 Volvo 855 T5

Det enda jag känner var negativt på bilen är;
• Bromsar runt om
• Litet oljeläckage runt turbo och på baksida motor
• ABS-lampa som lyser lite till och från
• Nå gnissel fram om man släpper kopplingen lite snabbt

Det positiva skiner ju verkligen över det negativa med;
• Pigg motor (såklart skönt med en turbofemma igen)
• Manuella lådan växlar bra
• Fint helskinn
• Original träinlägg
• Original turbo-luftbox
• Relativt rostfri
• Stänklappar runt om
• Fina bakljus
• Dricker inte vatten
• Insynsskydd i bagaget
• Silverlacken har en gul ton i ljus som var lite roligare än ren silver
• Så original det bara går

Det som måste göras inför besiktning;
[X] Oljeservice
[X] Bromsbyte
[X] ABS-lödning

Det som behöver göras ganska snart
[X] Motortvätt
[  ] Damaskbyte på båda drivaxlarna
[X] Tändservice

Sen så kommer jag eventuellt hålla på med styling och kosmetiskt förfinande. Det kommer som det kommer.

Riktigt dålig bild tagen i nästan totalt mörker och lång slutartid med händerna kommer här!

https://i.imgur.com/o0ysPzS.jpg
Senast redigerat av Reso (29 december 2023)


272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#2
In i verkstan för en bättre titt på bilen, lite lacksläpp på motorhuv, vinge och bakstöt. Baklucka är lite fult rostlagad men den är i en färg iallafall! Ser hyffsat bra ut under, klassiska rosten på upphängning och avgasrör men karossen i sig ser bra ut. 7/10.

https://i.imgur.com/ZK3d5fm.jpg

https://i.imgur.com/MhCD9wQ.jpg

https://i.imgur.com/o9fvQhA.jpg

https://i.imgur.com/I9aS41O.jpg

https://i.imgur.com/pNAAFjI.jpg

https://i.imgur.com/fScd4ej.jpg

https://i.imgur.com/pQnnta4.jpg

https://i.imgur.com/AEcXh5q.jpg

Här är den gula tonen som kommer fram vid ljus, färgkod 419 som ska heta "Pewter silver / Silver sand metallic". Kul info smile

https://i.imgur.com/pWJk648.jpg

Väl under bilen så ser jag att turbon läcker olja någonstans, samt att det rinner ner olja från övre baksida motor också. Den kanske skulle må bra av en genomgång till slut.

https://i.imgur.com/PnRcGOY.jpg

https://i.imgur.com/0wZDYHe.jpg

https://i.imgur.com/bexx6YC.jpg

Edit; Glömde lägga upp bilderna på hur motorn såg ut vid köp, så de kommer här big_smile

https://i.imgur.com/Wm70JS5.jpg

https://i.imgur.com/84KgbaI.jpg

https://i.imgur.com/E8zCmVb.jpg
Senast redigerat av Reso (1 december 2023)


730 Inlägg
29 november 2023
#3
Men nu vet du ju precis hur man plockar i och ur en turbomotor så det där läckaget ska väl inte vara några problem för dig lol

Live long, and prosper.

13 Inlägg
29 november 2023
#4
Var bra sugen på den bilen när den seglade upp på FB, tyvärr räcker ju inte tid och plats till.. Kul att den får lite kärlek nu i alla fall, slits ju annars mest motorer och kattar ur gamla T5:or numer känns det som.

272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#5
MrHyde skrev:
Men nu vet du ju precis hur man plockar i och ur en turbomotor så det där läckaget ska väl inte vara några problem för dig lol

Haha jag känner mig betydligt mer hemma vid en turbospis än sugmotor, helt klart big_smile

ltdre skrev:
Var bra sugen på den bilen när den seglade upp på FB, tyvärr räcker ju inte tid och plats till.. Kul att den får lite kärlek nu i alla fall, slits ju annars mest motorer och kattar ur gamla T5:or numer känns det som.

Då skapar man plats och tid wink Jag finner en slags ro i att fixa upp gamla 850s, för vilken charm det är i dom! Ingen motor eller katt kommer slitas ur denna smile


272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#6
Ah shit, here we go again

https://i.imgur.com/X4ADYRp.jpg

https://i.imgur.com/TJRTPVu.jpg

Med lite smörja, rostmedel och värme så fick jag av bromsoken, byglarna och skivorna runtom utan problem. Däremot är ju inget i upphängningsväg särskilt fräscht. Mycket rost som tagits bort för att få fram frisk metall. Denna gången valde jag däremot att ta det ett steg längre. smile

https://i.imgur.com/gCkKK3E.jpg

https://i.imgur.com/rEY6YcR.jpg

Bromsoken uppsmörjda, kolvarna går in fint och sen blev de målade. Sen nya skivor och belägg

https://i.imgur.com/Bt4I3OP.jpg

https://i.imgur.com/TEUUMpc.jpg

Bak blev samma visa, däremot tyckte jag att handbromsen tog väldigt bra och tidigt i spaken. Bromsbackarna ser fräscha ut så handbromsen rör jag inte ens. big_smile

https://i.imgur.com/pKtzXqC.jpg

https://i.imgur.com/uP8yaoD.jpg

Uppsmorda kolvar, 3 av 4 gick smidigt, 1 krånglade med trasig damask men fick in den ändå så får jag se hur den verkar röra sig vid körning. Nya skivor och klossar

https://i.imgur.com/uSkM2jy.jpg

https://i.imgur.com/BRWt5Sf.jpg

Hade lite energi kvar och ett ytterligare fel var att bara en nummerskyltslampa fungerade. Jag råkade ha 2 LEDs så de åkte på. Ett måste om man ska fixa det problemet smile

https://i.imgur.com/KaOzpLM.jpg

https://i.imgur.com/0GEFoCd.jpg


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#7
När jag läste ut felkoder så märkte jag för det första att datorn inte kunde prata med ECUn. Vilket känns lite tråkigt. I datorn kan jag enbart välja motronic 4.4 så jag antar att denna kör på motronic 4.3. Enligt transportstyrelsen registrerades bilen december 1995 så den kanske inte hann få den uppdaterade mjukvaran.

För ABS-koder så fick jag;
321 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Extrapolation counter.
211 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Wheel speed fault.
443 - Pumpmotor, intermittent fault. Electrical or mechanical fault.

Med det med mig så var jag redo att öppna ABS-boxen. Slet ut den och såg tydligt att det var något vid strömkontakten på kretskortet.

https://i.imgur.com/Uue4wLH.jpg

https://i.imgur.com/jZ3iyQP.jpg

Men efter att ha skurit upp membranet så var detta enbart smuts och ingen spricka. Resten såg bra ut. Även om sprickor är fruktansvärt svåra att se under membranet även med förstoringsglas, så såg jag inget konstigt så jag tätade ihop den igen.

Rengjorde kontakterna med elektronikrengöring och slipade rent båda jordkablarna som sitter på baksidan av toppen. Den närmast ABS-enheten var definitivt den värre av dom och det var inte mycket kontaktyta.

Medans elektroniksprayen fick torka så bytte jag ut tänddelar till gamla från den gula. Jättefin motor verkligen.. roll

https://i.imgur.com/Ah2VYxY.jpg

Rotorn såg inge vidare ut, en sån hade jag även ny liggandes

https://i.imgur.com/WlLJz5T.jpg

Tändstift har jag inga nya, men kikade på dom och alla såg likadana ut, 0,7mm avstånd och lite halvvita. Nya är ju inte dyra men det får bli en annan dag

https://i.imgur.com/asWLRZ5.jpg

Skruvade på nytt fördelarlock och gamla tändkablar.
Bilen dör nästan på låga varv men på högre går den bra. Den är även liite svårstartad vid första starten på morgonen (den startar och går dåligt i några sekunder, eller dör för att gå bra andra starten) så jag hoppas att tändkablarna löser detta.

Sen ny olja, oljefilter och kylarvätska.

https://i.imgur.com/dLt9m4v.jpg

Eftersom felkoderna visade att det kan vara något vajsing vänster fram så hade jag köpt med sensor och ABS-ring utifall att. Eftersom lödningarna såg bra ut så visade det sig att detta var en väldigt bra idé. Men att få bort ABS-sensorn var inte det roligaste varken positionsmässigt, verktygsmässigt eller belysningsmässigt. Men telefonen i fjädern och stor plattmejsel och hammare så försvann den allt till slut. Bit för bit. När jag kikade ner i hålet så förväntades jag se kuggar. Men jag såg drivaxel..

Så det var bara att börja demontera broms, fjäderben och drivaxel. Drivaxeln hade sönder min polyuretan-hammare och en vanlig hammare hjälpte inte att få ut den. Stora släggan fick arbeta en hel del för att det skulle lossna och att bemötas av detta är egentligen det bästa att se när man har ABS-problem

https://i.imgur.com/R1pW2ur.jpg

Däremot hade det lagt sig rost där det saknades ring, så jag fick fila ner runt drivknuten bäst jag kunde. Nya ABS-ringen gick på fint, jag fick knacka ner den lite lätt. Sen så monterades ny sensor

https://i.imgur.com/EttnH8H.jpg

https://i.imgur.com/ADFTNbZ.jpg

Efter att allt monteras så får man såklart inte på axelbulten igen för man har sabbat änden på axeln med megasläggan. Provade slipa ner änden några gånger tills jag möttes av friska gängor som bulten ville börja gänga på.

Sen så monterades ABS-boxen, motorn och kringutrustning städades och rengjordes. Expansionskärlet fick ett grönt lock, oljelocket en ny packning, och det gråa Biltema-batteriet byttes ut till ett Volvo-batteri. Blev en väldigt skillnad och det börjar bli lite kul att titta på motorutrymmet nu. big_smile

https://i.imgur.com/UIzf3m7.jpg

https://i.imgur.com/zh0xYX3.jpg

Tog en provtur och slet in bromsarna, de bromsar bra. Höger bak ligger på lite men det är inget som märks när man åker. Bilen rycker vid fullt gaspådrag runt 3000 varv på 3an och 4an. Fan också. Gissar på tändkablarna och lite såhär efteråt så var det nog inget fel på kablarna som satt på innan. Det var nog snarare så rostigt och bromsar som låg på som gjorde det tungt att komma iväg på låga varv innan, för nu rullar den mycket enklare och man kan smyga iväg på låga varv. smile

Men men. Besiktning imorgon! Tror jag tänkt på allt. Det lär märkas lol
Senast redigerat av Reso (1 december 2023)


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#8
Den gick igenom besiktningen med enbart en anmärkning på yttre damaskerna till axlarna lol Vilken bil big_smile


6 Inlägg
1 december 2023
#9
Tjusig bil!! Blir ett riktigt roligt projekt big_smile
Grattis till en lyckad besiktning smile


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#10
Jo-PERFORMANCE skrev:
Tjusig bil!! Blir ett riktigt roligt projekt big_smile
Grattis till en lyckad besiktning smile

Det lär det bli! Och tack big_smile
Du verkar likasinnad i bilsmak cool Du har inte funderat på projekttråd, eller kanske garagetråd för dina 850s? smile


6 Inlägg
2 december 2023
#11
Reso skrev:
Det lär det bli! Och tack big_smile
Du verkar likasinnad i bilsmak cool Du har inte funderat på projekttråd, eller kanske garagetråd för dina 850s? smile

Joo intresset väcktes i samband med att jag köpte min förstabil, svarta 855a Glt’n.
Sen har de blivit några 55or smile
Det är brorsan som sköter projekttrådarna. Han har trådar i svenska7/900klubben & på jag rullar.
Kanske skulle starta en här med. smile


Forummoderator
17 996 Inlägg
2 december 2023
#12
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

272 Inlägg
2 december 2023
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Jag har hört att kammarna är lite vassare i den tidiga GLTn, något du kan bekräfta kanske? wink


2 306 Inlägg
2 december 2023
#14
Följer såklart här med! Bra jobbat! big_smile Kan tänka mig att den här är lite roligare att köra än en sugis med automat (även om den röda har en sjukt trevlig färg).


272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#15
Mew skrev:
Följer såklart här med! Bra jobbat! big_smile Kan tänka mig att den här är lite roligare att köra än en sugis med automat (även om den röda har en sjukt trevlig färg).

Välkommen! Ja det är ju som natt och dag lol Väldigt synd att behöva släppa iväg höstgulden pga färgen, men jag tvättade denna och den är ju riktigt fin under mossan. Jag vill hålla mig från att skriva allt jag vill göra med den men jag har ju en väldigt fin bild i huvudet med diverse delar monterat roll


Forummoderator
17 996 Inlägg
3 december 2023
#16
Reso skrev:
Hybrid_ skrev:
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Jag har hört att kammarna är lite vassare i den tidiga GLTn, något du kan bekräfta kanske? wink

Hade själv på 00-talet en -97:a och kanske hade -92:an en liten mer uttalad knuff på högre varv som den senare saknade? Däremot var den första mycket mindre dämpad. Den morrade så mycket så den var inne på någon återkallelse pga detta lite senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
Reso skrev:
Hybrid_ skrev:
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Jag har hört att kammarna är lite vassare i den tidiga GLTn, något du kan bekräfta kanske? wink

Hade själv på 00-talet en -97:a och kanske hade -92:an en liten mer uttalad knuff på högre varv som den senare saknade? Däremot var den första mycket mindre dämpad. Den morrade så mycket så den var inne på någon återkallelse pga detta lite senare.

Vilken tråkig återkallelse 😅 Jag är förvånad över hur tyst T5an är, jag hör knappt varven överhuvud taget under 4000 varv 🤔


272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#18
Efter ungefär en vecka med bilen måste jag nu säga att jag är väldigt positivt överraskad. Med enbart några småfel som det inte direkt är bråttom med så bara osar bilen pålitlighet. Även torkarna till lyktorna funkar liksom lol Det är väldigt kul att känna hur en 100% original T5a är att köra. Den känns jättefräsch och hade den inte stått i 6 år så hade prislappen kunnat vara mycket saftigare än vad jag fick ge för den.

Småfelen är;
• Den tvärtvekar ungefär vid 4000 varv fullgas. Helt nya tänddelar, bränslefilter och kanske en spridarrengöring vore på sin plats, men inte direkt som man behöver trycka motorn fullt vid vinterväglag ändå.
• Extraljusens monteringsarmar är borta så de fladdrar lite i gupp.
• Höger framdörr ser ut att ha en annorlunda nyans på foton. För att inte tala om lacksläpp på bakstöt, vinge och motorhuv. Bakstöten är definitivt värst.
• Torkararmen bak behöver hjälp med handen för att gå runt. En smörjning där vore något, men är inte sugen på att riva baklucka nu.
• Torkararmen på förarsidan tar halvtaskigt, ännu sämre i hastighet. Detta måste jag titta över ganska snabbt, jag försökte bända armen mot rutan lite men det hjälpe inte så mycket.
• Båda mugghållarna är trasiga, men av de två så kan jag fixa ihop till en hel.
• Damasker till båda axlarna behöver bytas men jag bryr mig inte så mycket om det just nu

Nu drar jag upp smådetaljer och enbart sånt jag märkt är "fel" för en felfri bil, att bilen tvingar mig gå så långt är ju väldigt positivt egentligen. smile

När bilen faktiskt är besiktad så kan jag börja smida lite planer, jag börjar försiktigt och tänker montera sånt som jag redan har "liggandes" (läs monterat på andra bilar roll)
• US-blinkers och XC-grill
• Fjäderbensstag
• 4st fräscha Volvo-lock till fälgarna

Som belöning för smärtfri besiktning kan jag nu också ta det lugnt och inte behöva stressa fram något med bilen. Det tillät mig att åka iväg och knäppa några bilder i, ironiskt sett, väldigt stressat tillstånd utan förberedelse i dagens fina solnedgång på ett impulsivt val av plats lol

https://i.imgur.com/b6LAzYo.jpg

https://i.imgur.com/lU4AgiI.jpg

https://i.imgur.com/WDwQTMY.jpg

https://i.imgur.com/8c2vS5R.jpg

https://i.imgur.com/DNKnxqD.jpg

https://i.imgur.com/g6v6Guv.jpg

Tog några minuter i fredags och lagade låsdosan som saknade flärpen. Som tur var hade jag en gammal sliten med hel flärp som agerade donator
https://i.imgur.com/4Tr15Ad.jpg

https://i.imgur.com/hhUtl64.jpg


272 Inlägg
5 december 2023
Trådstartare
#19
Såklart dyker det upp något på marketplace som jag alltid velat ha på en vinterbil. Rallyfemma, fynd ändå smile

https://i.imgur.com/a8uRDqJ.jpg

Med detta medföljer ju vissa hinder och val som jag får fundera ut. Jag är inte så sugen på att köra originalfronten jämfört med en R-front, så ska jag borra sönder en front så offrar jag hellre en R-front som är i glasfiber. Sen så tycker jag att extraljusen är lite för långt isär varandra men det är något jag får kolla med ribban framför bilen.

Så jag älskar verkligen att skaffa mig jobb. big_smile Måste nu laga glasfiber vilket jag aldrig har gjort, måste lacka vilket alltid blir dåligt när jag gör det, måste hitta dimljus och kontakt vilket jag är osäker på om jag har, sen måste jag montera extraljus (som jag också kanske måste modifiera) vilket jag heller aldrig har gjort hahaha.... Som tur är så har min bror gjort allt detta tidigare så jag får rådslå lite med honom. Men fan det är lite detta som är kul med att greja med bilar!
Senast redigerat av Reso (5 december 2023)


730 Inlägg
6 december 2023
#20
Har man inte arbete, så skaffar man sig arbete big_smile

Live long, and prosper.


Sök