3097
Sök

Dålig värme i min XC70 2,4 2002

11 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#1
Dålig värme i min xc70-02 går upp i normal temp, men när jag vrider på full fläkt blåser det kallt. Kommer lite värme om jag kör på låg fart på fläkten.. vad kan det bero på?

Mvh

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
3 december 2023
#2
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.
Senast redigerat av Jesper328 (3 december 2023)

Up the RA

6 115 Inlägg
3 december 2023
#3
Och som jag sagt i ett tidigare inlägg...kolla så du inte har vatten under eller på mattorna fram! För då läcker värmepaketet.


11 Inlägg
4 december 2023
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?
Senast redigerat av Henrik97 (4 december 2023)

567 Inlägg
4 december 2023
#5
Henrik97 skrev:
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Med tanke på frågorna du ställer, varav en redan är besvarad i tråden, ska du verkligen ge dig på det där själv?
Dessutom är min erfarenhet att det inte hjälper ens lite om elementet är igensatt. Det är bara att byta till ett helt nytt som gäller. Alltså inte ett begagnat från skroten som är lika dåligt som ditt.


11 Inlägg
4 december 2023
Trådstartare
#6
Pininfarina406 skrev:
Henrik97 skrev:
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Med tanke på frågorna du ställer, varav en redan är besvarad i tråden, ska du verkligen ge dig på det där själv?
Dessutom är min erfarenhet att det inte hjälper ens lite om elementet är igensatt. Det är bara att byta till ett helt nytt som gäller. Alltså inte ett begagnat från skroten som är lika dåligt som ditt.

Bilen står ej hemma för tillfället därför jag tar till lathet och dåligt med tid just nu. Därför jag frågar här, innan jag har möjlighet att kolla på de själv🙂

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 december 2023
#7
Henrik97 skrev:
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Har för mig att det är bajonettfattning på dem.
Alltså vrida 1/4 varv och dra isär.

Såg någon här på forumet som smulade ner ett par disktabletter och lät de stå och dra några timmar.
Har själv endast kört vatten än så länge, och som Pininfarina säger så hjälper det sällan.
Med det sagt så brukar man iallafall få det fesljummet i bilen, men det blir aldrig riktigt varmt.

Spolade en V50 för ett par veckor sedan och fick upp den till 43°c ur luftriktarna, vilket inte är tillräckligt.
Senast redigerat av Jesper328 (4 december 2023)

Up the RA

11 Inlägg
4 december 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Henrik97 skrev:
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Har för mig att det är bajonettfattning på dem.
Alltså vrida 1/4 varv och dra isär.

Såg någon här på forumet som smulade ner ett par disktabletter och lät de stå och dra några timmar.
Har själv endast kört vatten än så länge, och som Pininfarina säger så hjälper det sällan.
Med det sagt så brukar man iallafall få det fesljummet i bilen, men det blir aldrig riktigt varmt.

Spolade en V50 för ett par veckor sedan och fick upp den till 43°c ur luftriktarna, vilket inte är tillräckligt.

Okej👍🏻 då lutar de åt att byta hela elementet!

Tusen tack för hjälpen🙂

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 december 2023
#9
Jesper328 skrev:
Henrik97 skrev:
Jesper328 skrev:
Troligen igensatt värmepaket.
Går två slangar in i torpedväggen - känn på dem.
Den ena bör vara runt 90 grader, och den andra något svalare.. är den ena kall så har du stopp i värmepaketet.
Kolla även kylvätsketempen med en dator, nålen i instrumenthuset visar aldrig "rätt".
Kan visa 90c fast det är 70c eller 110c.

Lossa båda slangarna som går igenom torpeden och spola fram och tillbaka med en vattenslang.. var däremot försiktig om du har bra tryck i vattenslangen, då får du isåfall nypa den lite.

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Har för mig att det är bajonettfattning på dem.
Alltså vrida 1/4 varv och dra isär.

Såg någon här på forumet som smulade ner ett par disktabletter och lät de stå och dra några timmar.
Har själv endast kört vatten än så länge, och som Pininfarina säger så hjälper det sällan.
Med det sagt så brukar man iallafall få det fesljummet i bilen, men det blir aldrig riktigt varmt.

Spolade en V50 för ett par veckor sedan och fick upp den till 43°c ur luftriktarna, vilket inte är tillräckligt.

Nej. Fick ut 83 grader från galler i mitten på Swift förut. Den varmkördes på tomgång då vi inte använder den längre. Men sjukt bra värme i den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 december 2023
#10
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Henrik97 skrev:

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Har för mig att det är bajonettfattning på dem.
Alltså vrida 1/4 varv och dra isär.

Såg någon här på forumet som smulade ner ett par disktabletter och lät de stå och dra några timmar.
Har själv endast kört vatten än så länge, och som Pininfarina säger så hjälper det sällan.
Med det sagt så brukar man iallafall få det fesljummet i bilen, men det blir aldrig riktigt varmt.

Spolade en V50 för ett par veckor sedan och fick upp den till 43°c ur luftriktarna, vilket inte är tillräckligt.

Nej. Fick ut 83 grader från galler i mitten på Swift förut. Den varmkördes på tomgång då vi inte använder den längre. Men sjukt bra värme i den.

Satan, nästan så att man kan naja fast ett par korvar och så är frukosten klar lagom tills att man anländer till jobbet. lol

Up the RA

567 Inlägg
5 december 2023
#11
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Henrik97 skrev:

Okej! Vet du hur man lossa dom slangarna mot torpeden?😊 vad ska man spola med? Bara vatten? Vet du dimensionen på dom slangarna?

Har för mig att det är bajonettfattning på dem.
Alltså vrida 1/4 varv och dra isär.

Såg någon här på forumet som smulade ner ett par disktabletter och lät de stå och dra några timmar.
Har själv endast kört vatten än så länge, och som Pininfarina säger så hjälper det sällan.
Med det sagt så brukar man iallafall få det fesljummet i bilen, men det blir aldrig riktigt varmt.

Spolade en V50 för ett par veckor sedan och fick upp den till 43°c ur luftriktarna, vilket inte är tillräckligt.

Nej. Fick ut 83 grader från galler i mitten på Swift förut. Den varmkördes på tomgång då vi inte använder den längre. Men sjukt bra värme i den.

Nästan alla bilar har bra värme stillastående. Problemet kommer när man kör och drar in kalluft, igenom elementet, som ska värmas upp.



Sök