Bilen kokar. Kan det vara kylaren? Volvo 850 automat

NollKoll69
4 december 2023 · 49 Inlägg

Tjena, har en volvo 850 aut och den börja koka idag från ingenstans, kokar utan bara helvette trots att jag kör lugnt och kort sträcka. Fyllde på kylarvätska och vatten men inget resultat ser bara att de är blött under behåller till kylarvätskan men tror att d ekan vara för att jag öppnat locket så att de runnit över. Finns de någon som vet vart jag ska kolla eller göra?




Redigerade rubriken en aning.
Gör den tydlig nästa gång eller nästa tråd riskerar att bli låst även den. Tack.

Mack Forum- och sitemoderator
5 december 2023 · 26 174 Inlägg

Hur känns slangarna till och från kylaren? Varma/kalla? Verkar vattnet cirkulera?
Läste att du har kallt där du bor. Kan ju vara ispropp om du har otur.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
NollKoll69
5 december 2023 · 49 Inlägg

Mack skrev:
Hur känns slangarna till och från kylaren? Varma/kalla? Verkar vattnet cirkulera?
Läste att du har kallt där du bor. Kan ju vara ispropp om du har otur.

Kände bara på en slang och den var varmt, om de är en ispropp, hur löser man de?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2023 · 17 559 Inlägg

NollKoll69 skrev:

Mack skrev:
Hur känns slangarna till och från kylaren? Varma/kalla? Verkar vattnet cirkulera?
Läste att du har kallt där du bor. Kan ju vara ispropp om du har otur.

Kände bara på en slang och den var varmt, om de är en ispropp, hur löser man de?

Det bästa är ju och få in den i ett varmgarage. Ett dygn helst. Men i nödfall går det ju att starta den och sedan stänga av när tempen drar iväg, upprepa många gånger. Inget jag rekommenderar. Vet inte hur koktåliga femmorna är?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
5 december 2023 · 5 800 Inlägg

För många år sedan när jag just köpt en sex år gammal 245:a så kokade motorn . Det här var på sommaren. Då var det kylaren som var igensatt. Bytte och allt funkade perfekt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2023 · 17 559 Inlägg

jaka54 skrev:
För många år sedan när jag just köpt en sex år gammal 245:a så kokade motorn . Det här var på sommaren. Då var det kylaren som var igensatt. Bytte och allt funkade perfekt.

En tvåförti kan kokas i timmar. Den tål det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
5 december 2023 · 2 227 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vet inte hur koktåliga femmorna är?

Inte speciellt. Toppbultarna sträcker på sig tämligen omgående. Och då ryker ju toppackningen tämligen omedelbart.
Men det brukar i regel krävas mycket för att dom ska koka från första början... Typ noll cirkulation i systemet.

Det finns (tyvärr) vattenpumpar som har plastimpeller, det händer lite då och då att dom går sönder långt i förtid. Händer det så blir det inte mycket till cirkulation, och kokning är nästan garanterad.

NollKoll69
5 december 2023 · 49 Inlägg

NollKoll69 skrev:
Tjena, har en volvo 850 aut och den börja koka idag från ingenstans, kokar utan bara helvette trots att jag kör lugnt och kort sträcka. Fyllde på kylarvätska och vatten men inget resultat ser bara att de är blött under behåller till kylarvätskan men tror att d ekan vara för att jag öppnat locket så att de runnit över. Finns de någon som vet vart jag ska kolla eller göra?




Redigerade rubriken en aning.
Gör den tydlig nästa gång eller nästa tråd riskerar att bli låst även den. Tack.

En till fråga, nu om de skulle vara en ispropp och bilen kokar borde inte den försvinna då? Eller tänker jag helt fel. Har ställd den i en verkstad med värme nu och ska kika imorgon, blir nog att ta bort alla slangar och rengöra de samtidigt!

Mack Forum- och sitemoderator
5 december 2023 · 26 174 Inlägg

NollKoll69 skrev:

NollKoll69 skrev:
Tjena, har en volvo 850 aut och den börja koka idag från ingenstans, kokar utan bara helvette trots att jag kör lugnt och kort sträcka. Fyllde på kylarvätska och vatten men inget resultat ser bara att de är blött under behåller till kylarvätskan men tror att d ekan vara för att jag öppnat locket så att de runnit över. Finns de någon som vet vart jag ska kolla eller göra?




Redigerade rubriken en aning.
Gör den tydlig nästa gång eller nästa tråd riskerar att bli låst även den. Tack.

En till fråga, nu om de skulle vara en ispropp och bilen kokar borde inte den försvinna då? Eller tänker jag helt fel. Har ställd den i en verkstad med värme nu och ska kika imorgon, blir nog att ta bort alla slangar och rengöra de samtidigt!

Om du har en propp så står det ju i regel still i systemet.
Viss del lär ju dunsta i och med kokningen. Om det nu gått så långt alltså.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jesper328
5 december 2023 · 2 389 Inlägg

Hur kort sträcka körde du?
Hur fort början den koka från att du startar motorn?
Någon rörelse på kylarvätskan i expansionskärlet?
Bubblar det?
Hur ser locket och dess tätning ut?
Hur känns övre respektive undre kylarslang?

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang