Hoat glykol? Vad är det

FadiStilarn
13 december 2023 · 299 Inlägg

Hej,

Behöver byta glykol på min nyinförskaffade Jeep patriot 2007, 2.4 motor 4wd.

Har aldrig köpt glykol förut och fattar inte riktigt vad jag ska ha. Enligt vissa kan jag slänga i vad fan som helst, men det köper jag inte.

I instruktionsboken står det "HOAT coolant".
Vad är HOAT? hittar inte vad det ska heta på svenska, för på flaskorna jag ser i svenska butiker står inte HOAT.

Snälla lite hjälp..

Gör den personlig
Lucif3r
13 december 2023 · 2 239 Inlägg

Du kan slänga i "vad fan som helst" MEN, du måste tömma ur all den befintliga vätskan först. Du kan inte blanda.

Men vad jag kan få fram verkar HOAT/OAT vara etylen-baserad, så den bör då gå att blanda med vilken etylen glykol som helst.

FadiStilarn
13 december 2023 · 299 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du kan slänga i "vad fan som helst" MEN, du måste tömma ur all den befintliga vätskan först. Du kan inte blanda.

Men vad jag kan få fram verkar HOAT/OAT vara etylen-baserad, så den bör då gå att blanda med vilken etylen glykol som helst.

Tack för svar!
Ja, jag tror att det blir lokala verkstan som får göra det. Men dom ville att jag skulle införskaffa glykolen

Gör den personlig
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2023 · 17 581 Inlägg

En bil från -07 har passerat några ägare antar jag. Folk kan ju ha fyllt på vad som helst... Rätt beslut av dig att låta verkstaden fylla på nytt och fräscht!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FadiStilarn
13 december 2023 · 299 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En bil från -07 har passerat några ägare antar jag. Folk kan ju ha fyllt på vad som helst... Rätt beslut av dig att låta verkstaden fylla på nytt och fräscht!

Faktiskt inte. 2 ägare. Ena från fabriksny till 2023.06.
Andra från 2023.06- igår.
Jättefint skick. Därför jag fastnade för den smile
Men helt okunnig vad gäller jeep och amerikanska bilar.

Gör den personlig
FadiStilarn
13 december 2023 · 299 Inlägg

Fattar inte.
Inte ens på mekonomen står det om det är etylen.
Hur vet jag om det är etylen?
Ursäkta min okunskap.

Gör den personlig
Muskelbil
13 december 2023 · 491 Inlägg

Bilen behöver en glykol som är kompatibel med färdigblandade MS-12106 eller koncentrerade MS-90032.
Eventuella passande substitut finns hos din FIAT, MB, JEEP eller MOPAR-handlare.

FadiStilarn
13 december 2023 · 299 Inlägg

Muskelbil skrev:
Bilen behöver en glykol som är kompatibel med färdigblandade MS-12106 eller koncentrerade MS-90032.
Eventuella passande substitut finns hos din FIAT, MB, JEEP eller MOPAR-handlare.

Ok, men hur vet jag vad som är vad.
Går det inte att beställa på nätet? Eller köpa på mekonomen och veta att man prickar rätt?

Gör den personlig
Mossan1
14 december 2023 · 2 909 Inlägg

Krångla inte till kylvätskan.

Den bör vara Etylenbaserad som dom allra flesta och jag tror det är betydligt svårare att få tag i propylenbaserad. I alla fall häromkring.

Alla specar osv har mest med livslängd och biltillverkarens milöklassificering osv att göra, så jag håller med "Lucif3r",  slå i vilken sort som helst bara ALLT byts. Det är blandningen mellan typerna som är värst.

Jag vet inte om någon glykol som säljs avsedda för fordon är oanvändbar för något fordon, så länge man inte blandar basen.
Finns ju frostskydd för solvärmesystem osv, som kan vara HELT felaktigt. Men då har man inte köpt produkten i en biltillbehörsaffär.

Färgen säger INGET om vad den är baserad på. Finns ingen standard.

Köp en sort, byt allt och tuta och kör.

Senast redigerat av Mossan1 (14 december 2023)

Slash Saabifierad
14 december 2023 · 2 026 Inlägg

https://knowhow.napaonline.com/what-is-oat-coolant/

3 typer av kylarvätskor:
IAT - gammal typ av vätska, blir frätande när den blir gammal
OAT - nyare typ av vätska, inte lika bra rostskydd inuti motorn som IAT men längre hållbarhet och blir inte frätande när den blir gammal
HOAT - nyare typ av vätska, bättre rostskydd än OAT

Allra viktigast är att inte blanda dessa vätskor.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
FadiStilarn
14 december 2023 · 299 Inlägg

Slash skrev:
https://knowhow.napaonline.com/what-is-oat-coolant/

3 typer av kylarvätskor:
IAT - gammal typ av vätska, blir frätande när den blir gammal
OAT - nyare typ av vätska, inte lika bra rostskydd inuti motorn som IAT men längre hållbarhet och blir inte frätande när den blir gammal
HOAT - nyare typ av vätska, bättre rostskydd än OAT

Allra viktigast är att inte blanda dessa vätskor.

Tack, det förklarar lite.
Men hur vet jag om en kylarvätska faktiskt är HOAT.
Det rekommenderas enligt instruktionsboken, men hur vet man...

Gör den personlig
Muskelbil
14 december 2023 · 491 Inlägg

FadiStilarn skrev:

Muskelbil skrev:
Bilen behöver en glykol som är kompatibel med färdigblandade MS-12106 eller koncentrerade MS-90032.
Eventuella passande substitut finns hos din FIAT, MB, JEEP eller MOPAR-handlare.

Ok, men hur vet jag vad som är vad.
Går det inte att beställa på nätet? Eller köpa på mekonomen och veta att man prickar rätt?

Du läser på flaskan, där anges vilka krav glykolen uppfyller.
Jag rekommenderar inte att ta vilken som helst eftersom olika biltillverkare använder olika tillsatser i sin glykol och fel tillsatser kan göra skador på ditt kylsystem.
Är man rädd om sitt fordon följer man tillverkarens krav och klassningar.
Mekonomen? Varför inte ICA?
Åk till märkesverkstaden, då blir det rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang