MrHyde skrev:
Muskelbil skrev:
Lägre hastighet ger bland annat följande:
Mindre krockvåld = Färre dör i olyckor.
Lägre utsläpp när fordon förbrukar mindre = Färre dör av utsläpp samt miljön skonas en del.
Mindre slitage på vägnätet = Vägar hålls fräscha längre, färre dör.
Lägre slitage på fordonen = Mindre underhåll vilket i sin tur betyder lägre ägandekostnad, livslängd samt miljösparande när det inte går åt lika mycket reservdelar och däck.Gällande böter: Stå för dina misstag och betala boten istället för att vara en sådan som slösar på skattemedel som kunde användas till andra saker som annat polisiärt arbete eller varför inte skola och omsorg.
Som skattebetalare tycker jag det är uselt att låta boten gå till domstol, slöseri med mina och andras pengar.
Gällande ämnet: Kör som du ska, det är anledningen till att prövotid finns.
Att hålla nyblivna förare i schack så de inte svävar ut och begår oåterkalliga misstag.
Nyblivna är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Det går åt minst lika mycket däck(torkar ut) och reservdelar på att hålla rosten i schack, så ska vi prata miljöpåverkan så är inte hastighetssänkningar den första åtgärden som ska göras, det är att sluta salta vägar!
Det tar många år för ett däck att bli så torrt att det är obrukbart.
Genomsnittsdäcken används 4-5 säsonger, om bilföraren har två uppsättningar.
Självfallet finns det några som kör väldigt få mil om året med sin bil, då hinner kanske däcket torka ut innan mönsterdjupet är för lågt.
Snittbilisten däremot kör runt 1500mil om året, räknat på rena bruksbilar.
Ett däck hinner inte torka på den tiden som det blir nednött under normala förhållanden.
Däremot kanske några hundra mil extra kan tas ut genom att sänka hastigheten.
Självklart är rost pga salt en stor del av bilens tråkiga förslitning.
Jag skulle också gärna se att det inte saltades alls.
Däremot, sänks hastigheten behövs det inte saltas lika mycket, som bonus dras det upp mindre mängd salt i luften vilket i sin tur leder till minskad nedsmutsning utav fordonet.
Lägre hastighet ger färre olyckor och färre olyckor gör att det inte behövs lika mycket salt.🤷‍♂️