Hej!
Jag har letat runt som en tok på nätet om hur man kan få igång ett "sovande" Litium batteri.
Min 85-åriga styvfar har en 3-hjulig el-scooter som han nu i somras haft i 5 år.
Givetvis "smälte" de bly batterierna han hade i den, så jag köpte ett stort 58V litium batteri till scootern ifrån Kiina.
Scootern har han parkerad i ett uppvärmt Dooman garage intil bostaden.
Nu för någon dag sedan när det var -6'c var han nere på ICA och handlade, och när han körde hem blev det total-stopp 50m från hans bostad.
Jag åkte ut till honom för att se om problemet gick att lösa.
Men jag noterade att batteriet var helt slut, så jag kopplade på laddaren i vanlig ordning.
Men.. efter 3 timmar hade inte batteriet tagit emot någonting.
Jag googlade på nätet och fick fram att litium batterier är känsliga mot kyla (0'c och under), så visst, där är en anledning till varför batteriet var "tjurigt".
När jag fortsatte söka på nätet kom jag även in på artiklar som nämnde att litium batterier som i princip blivit helt tömda måste hjälpstartas pga att de hamnat i någon form av sovande säkerhetsläge så inte cellerna skadas.
Nu då till felet eller idéer på hjälp..
Nu är det inte bara så enkelt att koppla på en laddare och ladda upp batteriet.
Nej! laddaren måste ha lite ström tillbaka ifrån batteriet för att laddaren ska kunna gå igång, och just nu är det 0% i batteriet.
Jag såg en video på Youtube där någon tömt ett batteri till en skruvdragare och hur han med hjälp av ett liknande batteri ihopkopplade (plus/plus och minus/minus) i 10-15 minuter vilket hjälpte det "sovande" batteriet att ta emot lite ström som sedan laddaren uppfattade.
Ok! Att koppla batteri mot batteri för att "utjämna" (låna) ström från ett extra batteri blir i mitt fall inte lätt då detta elscooter batteriet är specialbyggt i Kina och ligger på 58 Volt.. och andra batterier liggandes har jag inte heller såå.. det är här allt nu har stoppat för mig.
Hur kan man gå vidare..?
Att koppla på en 12-volts litium laddare på batteriet är uteslutet eller..?
Men det tar väl en månad eller 2 innan batteriet ens vet vad jag sysslar med.
Tacksam för idéer..