3465
Sök

Lite bilder ifrån kvällsflygning...

1 414 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#21
lanred skrev:
Founder skrev:
lanred skrev:
Betalade du 250.000 för din utbildning? finns det ingen annan billigare möjlighet till att bli pilot?

250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...

Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!! smile

Okej, för jag läste på SPUs hemsida och där stod det att utbildningen kostar 510.000 varav CSN kan finansiera 300k så då blir det 200 kvar att betala sen plus lite andra avgifter så blir det 250 men du kanske inte fick stöd från CSN.

Alltså se det inte som att du får 300'000 ifrån CSN. Du får LÅNA pengar av dom... men dom pengarna kommer i en summa ca 30'000 var 6'e månad plus att du får dina 8000 i månaden som du ska leva på. I praktiken måste du ta ett lån ifrån banken på ca 500'000 för att du ska kunna betala utbildningen.

Bara första halvåret måste du skrapa fram drygt 100'000 för att få ditt första certifikat. Andra halvåret måste du fixa fram  drygt 70'000 till för att kunna börja läsa din ATPL utbildning...

Och 510'000 som står på deras hemsida är enbart kostnaderna som går till SPU, certifikatsavgifter, uppflygningar m.m. är inte inräknade i det. Den verkliga summan ligger närmare 650'000:-

/Tim
Senast redigerat av Founder (11 februari 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

555 Inlägg
11 februari 2007
#22
Founder skrev:
lanred skrev:
Founder skrev:

250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...

Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!! smile

Okej, för jag läste på SPUs hemsida och där stod det att utbildningen kostar 510.000 varav CSN kan finansiera 300k så då blir det 200 kvar att betala sen plus lite andra avgifter så blir det 250 men du kanske inte fick stöd från CSN.

Alltså se det inte som att du får 300'000 ifrån CSN. Du får LÅNA pengar av dom... men dom pengarna kommer i en summa ca 30'000 var 6'e månad plus att du får dina 8000 i månaden som du ska leva på. I praktiken måste du ta ett lån ifrån banken på ca 500'000 för att du ska kunna betala utbildningen.

Bara första halvåret måste du skrapa fram drygt 100'000 för att få ditt första certifikat. Andra halvåret måste du fixa fram  drygt 70'000 till för att kunna börja läsa din ATPL utbildning...

Och 510'000 som står på deras hemsida är enbart kostnaderna som går till SPU, certifikatsavgifter, uppflygningar m.m. är inte inräknade i det. Den verkliga summan ligger närmare 650'000:-

/Tim

Okej, lite för dyrt för att uppfylla en dröm smile

1 414 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#23
lanred skrev:
Founder skrev:
lanred skrev:

Okej, för jag läste på SPUs hemsida och där stod det att utbildningen kostar 510.000 varav CSN kan finansiera 300k så då blir det 200 kvar att betala sen plus lite andra avgifter så blir det 250 men du kanske inte fick stöd från CSN.

Alltså se det inte som att du får 300'000 ifrån CSN. Du får LÅNA pengar av dom... men dom pengarna kommer i en summa ca 30'000 var 6'e månad plus att du får dina 8000 i månaden som du ska leva på. I praktiken måste du ta ett lån ifrån banken på ca 500'000 för att du ska kunna betala utbildningen.

Bara första halvåret måste du skrapa fram drygt 100'000 för att få ditt första certifikat. Andra halvåret måste du fixa fram  drygt 70'000 till för att kunna börja läsa din ATPL utbildning...

Och 510'000 som står på deras hemsida är enbart kostnaderna som går till SPU, certifikatsavgifter, uppflygningar m.m. är inte inräknade i det. Den verkliga summan ligger närmare 650'000:-

/Tim

Okej, lite för dyrt för att uppfylla en dröm smile

Med tanke på att en kapten har en månadslön på ca 120'000 och en styrman på ca 65'000 så kan det vara väl värt det wink Dock gäller dom lönerna oftast inte i Sverige tyvärr...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

555 Inlägg
11 februari 2007
#24
Jo men först måste man klara det hela, hört att det är tufft..
Dessutom har jag åksjuka, speciellt när jag åker buss och när någon annan kör, men när jag själv kör så kan jag åka vilt utan att må illa så det kanske är samma sak med flyg.

1 414 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#25
lanred skrev:
Jo men först måste man klara det hela, hört att det är tufft..
Dessutom har jag åksjuka, speciellt när jag åker buss och när någon annan kör, men när jag själv kör så kan jag åka vilt utan att må illa så det kanske är samma sak med flyg.

Jag hade också väldigt lätt för att bli åksjuk tidigare, men det tog ca 6-7 timmar i planet så hade man vant sig vid det... Buss vet jag inte om jag blir åksjuk av längre, har inte åkt kollektivt på 5 år =P

Visst är det tufft och mycket jobb att klara en pilot utbildning men det är det nog med de flesta utbildningar, man får ställa om hela sitt liv eftersom piloter har ett visst sätt att leva och tänka. Det påverkar det mesta man gör. Allt annat underprioriteras till fördel för flyget...

Om du vill snacka mer så kan du adda mig på msn: timrokka@msn.com

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 554 Inlägg
11 februari 2007
#26
finns de inte några länkar till bilderna i högupplösning?

1 414 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#27
loudness skrev:
finns de inte några länkar till bilderna i högupplösning?

Skicka din mail i ett PM till mig så kan jag maila dig bilder i hög upplösning...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 februari 2007
#28
Team-Adolfsson skrev:
fan bättre än bil ju big_smile

Haha. Skaffa en Saab så är du rätt nära iaf.

Rädd för att man ska krascha och i behov av stödhjul när man är på marken samt behöver en lång sträcka för att få stopp på skiten wink wink ;p

Riktigt fina bilder. Tror säkert det är ett drömjobb för de som kan tänka sig att jobba på det viset.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

873 Inlägg
11 februari 2007
#29
Founder skrev:
lanred skrev:
Betalade du 250.000 för din utbildning? finns det ingen annan billigare möjlighet till att bli pilot?

250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...

Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!! smile

Jag har hört precis tvärt om.
Att det är riktigt svårt att komma någonstans utan en massa flygtimmar upprackade, och att piloter får betala för sina egna flygtimmar!
Att bolagens struktur förändras, outsourcing och vill att man helst därmed flyttar med till Kuala Lumpur eller något för att behålla jobbet.

Pilotutbildning har jag funderat på så länge jag kan minnas.

Militären diskade mig men sa att jag kunde flyga kommercielt eller privat flyg ändå.
Så jag kollade upp TFHS och SPU och konstaterade att, jo det kan väl gå.


Men sedan fick jag då höra tvärt emot vad du säger. Att marknaden är tuff som fan, och att det inte räcker att ha det som dröm.
Att lönen och villkoren samt chansen att kunna försörja sig enbart på ett jobb som pilot är så liten att om man ska lägga ner mödan på att ta licens ska det inte bara vara din dröm. Det ska vara ditt liv och värd ekonomisk social katastrof.


Så... lade dom planerna på hyllan för något år sedan mao wink

Don't get mad, get even.

1 414 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
#30
Sandman skrev:
Founder skrev:
lanred skrev:
Betalade du 250.000 för din utbildning? finns det ingen annan billigare möjlighet till att bli pilot?

250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...

Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!! smile

Jag har hört precis tvärt om.
Att det är riktigt svårt att komma någonstans utan en massa flygtimmar upprackade, och att piloter får betala för sina egna flygtimmar!
Att bolagens struktur förändras, outsourcing och vill att man helst därmed flyttar med till Kuala Lumpur eller något för att behålla jobbet.

Pilotutbildning har jag funderat på så länge jag kan minnas.

Militären diskade mig men sa att jag kunde flyga kommercielt eller privat flyg ändå.
Så jag kollade upp TFHS och SPU och konstaterade att, jo det kan väl gå.


Men sedan fick jag då höra tvärt emot vad du säger. Att marknaden är tuff som fan, och att det inte räcker att ha det som dröm.
Att lönen och villkoren samt chansen att kunna försörja sig enbart på ett jobb som pilot är så liten att om man ska lägga ner mödan på att ta licens ska det inte bara vara din dröm. Det ska vara ditt liv och värd ekonomisk social katastrof.


Så... lade dom planerna på hyllan för något år sedan mao wink

Så som du säger är så det var fram till för typ 2 år sedan. I oktober förra året var flyget på samma nivå som det var innan 9-11 och nu är det en enorm tillväxt på alla marknader, till och med Sverige... Just här i Sverige är det fortfarande svårt att få jobb men jag har 3-4 kompisar som har fått jobb och idag flyger 2 motor Jet maskiner, så visst går det, och det blir bara lättare o lättare. Nere i syd-europa och mellan europa är det idag en ren brist på piloter... så vill du förverkliga din dröm föreslår jag att du satsar!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
12 februari 2007
#31
oh avundsjuk på dig ser helt underbart ut


3 113 Inlägg
12 februari 2007
#32
bra att ta med sig sin flickvän på en sån resa.. humm vackert må jag säga

Semper Fi

Fotograf / Bilbyggare / Trafik Pilot
167 Inlägg
12 februari 2007
#33
Founder skrev:
Sandman skrev:
Founder skrev:

250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...

Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!! smile

Jag har hört precis tvärt om.
Att det är riktigt svårt att komma någonstans utan en massa flygtimmar upprackade, och att piloter får betala för sina egna flygtimmar!
Att bolagens struktur förändras, outsourcing och vill att man helst därmed flyttar med till Kuala Lumpur eller något för att behålla jobbet.

Pilotutbildning har jag funderat på så länge jag kan minnas.

Militären diskade mig men sa att jag kunde flyga kommercielt eller privat flyg ändå.
Så jag kollade upp TFHS och SPU och konstaterade att, jo det kan väl gå.


Men sedan fick jag då höra tvärt emot vad du säger. Att marknaden är tuff som fan, och att det inte räcker att ha det som dröm.
Att lönen och villkoren samt chansen att kunna försörja sig enbart på ett jobb som pilot är så liten att om man ska lägga ner mödan på att ta licens ska det inte bara vara din dröm. Det ska vara ditt liv och värd ekonomisk social katastrof.


Så... lade dom planerna på hyllan för något år sedan mao wink

Så som du säger är så det var fram till för typ 2 år sedan. I oktober förra året var flyget på samma nivå som det var innan 9-11 och nu är det en enorm tillväxt på alla marknader, till och med Sverige... Just här i Sverige är det fortfarande svårt att få jobb men jag har 3-4 kompisar som har fått jobb och idag flyger 2 motor Jet maskiner, så visst går det, och det blir bara lättare o lättare. Nere i syd-europa och mellan europa är det idag en ren brist på piloter... så vill du förverkliga din dröm föreslår jag att du satsar!! smile

kan inte annat än att hålla med founder, men innan man börjar en pilot utbilning (typ cpl lr atpl utbildning) ska man vara medveten om att denna utbildning kommer kosta pengar,,, allt kostar och kommer kosta. man ska även vara medveten om att det kräver massa studerande i framtiden.
men helt klart värt det om man vill flyga hehe

mvh Patrik  (håller på med en Boeing 737 classic+ NG rating)


835 Inlägg
12 februari 2007
#34
Bättre o ha teknikercert på kärrorna istället, får iaf. taxa smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 februari 2007
#35
Vart är utbildningen? Har för mig att det är något på gång i Lidköping också, men minns inte om det var pilot eller mekanikerutbildning... Läste något om det i lokaltidningen för ett tag sedan.

Sambon gillade det han såg på ett studiebesök på F7 Såtenäs, den ordningen som var kring planen tilltalade honom. Men när man är 34 kanske det är svårt att skola om sig till flygmekaniker, när man har hus och familj att ta hänsyn till. Många flyttar väl med jobben i den där branchen.

En skolkamrat till min far blev pilot, och han hade sån tur att han fick flyga trafikflygplan i nån slags reguljärtrafik, så det var inte några problem alls att kombinera det med familjeliv och fast bostadsort.

Själv har jag lätt att bli åksjuk, så flygning är nog inget för mig... smile För övrigt har jag bara flugit konstiga saker, aldrig motorplan...
* Helikopter
* Segelflygplan
* Trike (jo, det heter så, som en surfingbräda med två cykelsitsar och vingar, ungefär...)

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 414 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#36
Epitaph skrev:
Bättre o ha teknikercert på kärrorna istället, får iaf. taxa smile

Nja, det är luften planen hör hemma wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Gas Glad!
251 Inlägg
12 februari 2007
#37
Va nice! smile vill flyga jag me nu ju! big_smile

Full Gas Spar Tid.. (",)

873 Inlägg
12 februari 2007
#38
Toofast skrev:
Founder skrev:
Så som du säger är så det var fram till för typ 2 år sedan. I oktober förra året var flyget på samma nivå som det var innan 9-11 och nu är det en enorm tillväxt på alla marknader, till och med Sverige... Just här i Sverige är det fortfarande svårt att få jobb men jag har 3-4 kompisar som har fått jobb och idag flyger 2 motor Jet maskiner, så visst går det, och det blir bara lättare o lättare. Nere i syd-europa och mellan europa är det idag en ren brist på piloter... så vill du förverkliga din dröm föreslår jag att du satsar!! smile

kan inte annat än att hålla med founder, men innan man börjar en pilot utbilning (typ cpl lr atpl utbildning) ska man vara medveten om att denna utbildning kommer kosta pengar,,, allt kostar och kommer kosta. man ska även vara medveten om att det kräver massa studerande i framtiden.
men helt klart värt det om man vill flyga hehe

mvh Patrik  (håller på med en Boeing 737 classic+ NG rating)

Okej!
Ja det låter ju lite mer positivt än den dystopi som målades upp för mig när jag visade intresse för några år sedan.

Att det blir väldigt mycket studier och jobb och att man får satsa väldigt mycket har jag förstått.
Men samtidigt. Alla andra alternativ jag tittat på är även de väldigt långa och krävande utbildningar.
Jag har väl rätt höga krav på mig själv och vad jag vill syssla med för att det ska kännas meningsfullt.

Så om jag väljer just detta alternativ trots allt blir det nog inte ljusår svårare än de andra utbildningarna jag kikar på.

Som allra minst kommer jag nog att söka TFHS parralelt med jobb/andra studier för att hålla drömmen vid liv.
Kommer man då in något år på den minimala chansen råder det ju inget tvivel om vad man ska göra wink


Kul med lite råd och inblick som får en att tänka att det inte är fullt lika omöjligt som förut.

Don't get mad, get even.

835 Inlägg
12 februari 2007
#39
"det är i luften de hör hemma" smile
Jo precis, de e ju oss buss-meckar som låter er buss-chaffisar flyga wink hehe.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 februari 2007
#40
Alltså, är det inte märkligt. Vid frukosten skrev jag om att det nog fanns någon slags utbildning kring det här med flyg i Lidköping. Sedan går jag ut och hämtar tidningen...
Och tror ni inte det är ett helt uppslag med ett reportage från just flygtekniska utbildningen?!

Det är alltså en ny gymnasial teknikerutbildning som starade i höstas. Förutom på DeLa Gardiegymnasiet är undervisningen förlagd till Hovby Flygfält utanför Lidköping, och
precis intill finns företaget West Air som tydligen bygger om flygplan för fraktverksamhet och servar flygplan.
I utbildningen ingår bland annat aerodynamik, motorlära, struktur, instrument, el, hydraulik, teknisk fysik, teknisk matematik och teknisk psykologi.

Jaja, de flesta här inne är väl för gamla för den i alla fall, men det var ju lite lustigt att något jag vagt hade för mig fanns plötsligt fick ett mittuppslag i lokaltidningen precis när jag nämnt det här inne?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!


Sök