Founder skrev:
lanred skrev:
Betalade du 250.000 för din utbildning? finns det ingen annan billigare möjlighet till att bli pilot?
250'000 räcker inte långt tyvärr, ligger på långt mer än det dubbla... Du kan söka till TFHS men dom tar bara in 10-15 pers per år och har drygt 300 sökande. Sedan får även de som sökt tidigare år förtur före nya sökande så du kan räkna med 3-4 års väntetid...
Sedan är markanden nära perfekt för nya piloter just nu, så om man vill bli pilot så ska man satsa nu!!
Jag har hört precis tvärt om.
Att det är riktigt svårt att komma
någonstans utan en massa flygtimmar upprackade, och att piloter får betala för sina egna flygtimmar!
Att bolagens struktur förändras, outsourcing och vill att man helst därmed flyttar med till Kuala Lumpur eller något för att behålla jobbet.
Pilotutbildning har jag funderat på så länge jag kan minnas.
Militären diskade mig men sa att jag kunde flyga kommercielt eller privat flyg ändå.
Så jag kollade upp TFHS och SPU och konstaterade att, jo det kan väl gå.
Men sedan fick jag då höra tvärt emot vad du säger. Att marknaden är tuff som fan, och att det inte räcker att ha det som dröm.
Att lönen och villkoren samt chansen att kunna försörja sig enbart på ett jobb som pilot är så liten att om man ska lägga ner mödan på att ta licens ska det inte bara vara din dröm. Det ska vara ditt liv och värd ekonomisk social katastrof.
Så... lade dom planerna på hyllan för något år sedan mao