3453
Sök

Lite bilder ifrån kvällsflygning...

835 Inlägg
12 februari 2007
vulture skrev:
Alltså, är det inte märkligt. Vid frukosten skrev jag om att det nog fanns någon slags utbildning kring det här med flyg i Lidköping. Sedan går jag ut och hämtar tidningen...
Och tror ni inte det är ett helt uppslag med ett reportage från just flygtekniska utbildningen?!

Det är alltså en ny gymnasial teknikerutbildning som starade i höstas. Förutom på DeLa Gardiegymnasiet är undervisningen förlagd till Hovby Flygfält utanför Lidköping, och
precis intill finns företaget West Air som tydligen bygger om flygplan för fraktverksamhet och servar flygplan.
I utbildningen ingår bland annat aerodynamik, motorlära, struktur, instrument, el, hydraulik, teknisk fysik, teknisk matematik och teknisk psykologi.

Jaja, de flesta här inne är väl för gamla för den i alla fall, men det var ju lite lustigt att något jag vagt hade för mig fanns plötsligt fick ett mittuppslag i lokaltidningen precis när jag nämnt det här inne?

// Ellen smile

Det precis läste jag i Nyköping och i Västerås. Mekaniker 3år i nyköping, tekniker 1 år Västerås. JAR/EASA godkänd dvs. typ Eu-klassad. Skitbra utb. även om man inte vill jobba me flyg. Hett eftertraktade inom industri/transport.
Senast redigerat av Epitaph (12 februari 2007)

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
12 februari 2007
Founder skrev:
lanred skrev:
Founder skrev:

Alltså se det inte som att du får 300'000 ifrån CSN. Du får LÅNA pengar av dom... men dom pengarna kommer i en summa ca 30'000 var 6'e månad plus att du får dina 8000 i månaden som du ska leva på. I praktiken måste du ta ett lån ifrån banken på ca 500'000 för att du ska kunna betala utbildningen.

Bara första halvåret måste du skrapa fram drygt 100'000 för att få ditt första certifikat. Andra halvåret måste du fixa fram  drygt 70'000 till för att kunna börja läsa din ATPL utbildning...

Och 510'000 som står på deras hemsida är enbart kostnaderna som går till SPU, certifikatsavgifter, uppflygningar m.m. är inte inräknade i det. Den verkliga summan ligger närmare 650'000:-

/Tim

Okej, lite för dyrt för att uppfylla en dröm smile

Med tanke på att en kapten har en månadslön på ca 120'000 och en styrman på ca 65'000 så kan det vara väl värt det wink Dock gäller dom lönerna oftast inte i Sverige tyvärr...

en utbildning som kostar så mycket  o man får så lite i lön. fan låter juh sjukt.. borde få mycket mera i månads lön. har juh fan nästan jag nu. och ja har inte gått nåt gymnasie eller nånting. hoppade av efter 9:an

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

455 Inlägg
12 februari 2007
nica bilder=)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 februari 2007
Martin 9-3 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
fan bättre än bil ju big_smile

Haha. Skaffa en Saab så är du rätt nära iaf.

Rädd för att man ska krascha och i behov av stödhjul när man är på marken samt behöver en lång sträcka för att få stopp på skiten wink wink ;p

Riktigt fina bilder. Tror säkert det är ett drömjobb för de som kan tänka sig att jobba på det viset.

ha det tror jag inte köper mig en boeing 747a istället landar och startar på åkern hemma vettu gör handbromsväning åker än 900 m lång kanske går med bra handbroms och nåra donuts
hahahah

562 Inlägg
13 februari 2007
vackert!

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

86 Inlägg
19 juli 2007
alminjo skrev:
Founder skrev:
Total flygsträcka var Göteborg - Gävle - Göteborg - Odense - Göteborg...

Vad blev totala flygsträckan i km ? smile

Här kan du se CA km.

Det blir alltid lite extra när man flyger, då man måste följa ATC (Air Traffic Control). Man kan alltså inte flyga rakt från A-B alla gången.

mvh
Timmy
http://www.brandten.blogspot.com/

President över Brinkland
465 Inlägg
19 juli 2007
grymt avundsjuk på ditt jobb eller vad det är:P synd att man har för dålig syn för att utbilda sig : / det är nog inte det enda heller som är för dåligt för att bli pilot med mig^^
Senast redigerat av Brink88 (19 juli 2007)

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

86 Inlägg
20 juli 2007
Det är många som tror att dom har för dålig syn, men som egentligen inte har det !
Det är väl både en blind och en döv som flygit jorden runt för inte så länge sen, så nog finns det hopp alltid.

Rekomenderar dig att gå till en flygläkare, kostar 500-1500kr å testa dit.
Är du godkänd får du en Medical Class 2 för PPL (Privat Pilot License) så kan du börja skola sen.

Sen om du har några ytterligare begränsningar än synen för att bli pilot, kan ju inte jag avgöra ! smile

1 414 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Brandten skrev:
Det är många som tror att dom har för dålig syn, men som egentligen inte har det !
Det är väl både en blind och en döv som flygit jorden runt för inte så länge sen, så nog finns det hopp alltid.

Rekomenderar dig att gå till en flygläkare, kostar 500-1500kr å testa dit.
Är du godkänd får du en Medical Class 2 för PPL (Privat Pilot License) så kan du börja skola sen.

Sen om du har några ytterligare begränsningar än synen för att bli pilot, kan ju inte jag avgöra ! smile

Det är väldigt sant som Brandten säger... jag känner flera som har glasögon och flyger med ett Privat certifikat. Gå och gör en undersökning, det är värt pengarna flera gånger om! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

11 Inlägg
20 juli 2007
Där uppe skulle jag vilja va      mysigt  =0)        :

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 juli 2007
Nazty skrev:
Founder skrev:
lanred skrev:

Okej, lite för dyrt för att uppfylla en dröm smile

Med tanke på att en kapten har en månadslön på ca 120'000 och en styrman på ca 65'000 så kan det vara väl värt det wink Dock gäller dom lönerna oftast inte i Sverige tyvärr...

en utbildning som kostar så mycket  o man får så lite i lön. fan låter juh sjukt.. borde få mycket mera i månads lön. har juh fan nästan jag nu. och ja har inte gått nåt gymnasie eller nånting. hoppade av efter 9:an

120.000 x 12 = 1.4 Miljoner
65.000 x 12 = 780.000

En Bilrekondare såvida du inte äger företaget tjäner inte ens hälften av det där...
Statsministern ligger knappt på den nivån...

Sök