2639
Sök

Vågar man köpa en Tesla?

18 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#1
Hej, igen.

Jag har kommit till slutsatsen att jag vill köpa en Tesla, ny eller begagnad 3 eller Y.
Vilket har jag inte bestämt ännu.
Jag funderar över om det är klokt att köpa en Tesla eftersom det är en pågående konflikt med LO.
Tankarna är:
Lämnar Tesla Sverige?
Kommer andra hands värdet rasa rejält?
Blir Tesla kvar och kringgår blockaden ännu mer med egna plåtverkstäder och egna försäkringsbolag och det påverkar inte ägarna alls.

Ser fram emot tankar och funderingar.

228 Inlägg
11 januari
#2
Vad jag förstått har väl inte kunderna haft några reella problem? Att serviceverkstäderna jobbar på än så länge?
Sen lär väl konflikten inte pågå för evigt, och om Tesla skulle lämna Sverige lär väl andra verkstäder serva deras bilar istället.
Senast redigerat av Hemmamek (11 januari )

505 Inlägg
12 januari
#4
om Tesla skulle lämna Sverige lär väl andra verkstäder serva deras bilar istället

Då blir det på sikt som med SAAB, hur många sådana ser man idag på vägarna??

1 196 Inlägg
12 januari
#5
Tesla kommer inte lämna Sverige.
De är ju mest sålda bilen 2023, och ser ut att bli det 2024 också om det hela håller i sig.

Tesla är väl ett av de få märkena som expanderar i Hela Sverige.
Det enda gisslet är väl att det för tillfälligt kan vara svårt på vissa ställen (läs Umeå) att serva och reparera sin Tesla. Men i övrigt verkar få ha problem. De som haft sina bilar på verkstäder som blivit, av facket, satta i sympatistrejk har sina bilar ståendes på dessa verkstäder tills allt lugnat ned sig. Det är väl egentligen de personerna som hamnat i kläm rejält.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
12 januari
#6
skulle inte oroa mig.. ivärsta fall har du Grufman i stockholm som skruvar Tesla

skulle ju köpa en ny eller nyare än 2020   dom är nämligen bättre än dom tidigare..

Kör fort så hinner inget hända...

505 Inlägg
12 januari
#7
Alla bilar blir väl (borde bli) bättre med senare modeller, eller??
Kolla videon som länkats ovan så blir man ju inte speciellt intresserad. Dessutom, designen är ju förskräcklig

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
12 januari
#8
krambriw skrev:
Alla bilar blir väl (borde bli) bättre med senare modeller, eller??
Kolla videon som länkats ovan så blir man ju inte speciellt intresserad. Dessutom, designen är ju förskräcklig

modell S är ju ganska dålig..  modell 3 sägs vara bättre.. jag har sätt en del ganska konstigt när det gäller 3orna oxå.. men dom kanske inte tappar taket eller har glipor som man kan stoppa in huvudet i mellan gliporna i panelerna smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 695 Inlägg
12 januari
#9
Hehe- tur att man inte har elbil än, men skulle ja skaffa en så borde det bli en Tesla eller nåt åt det hållet. De har ju hållit på en stund o kan det, de fyrkantiga sakerna från Kinavolvo känns inte så genomtänkta.  Men smaken e´som baken..- lycka till.  mvh/husse

228 Inlägg
13 januari
#10
krambriw skrev:
om Tesla skulle lämna Sverige lär väl andra verkstäder serva deras bilar istället

Då blir det på sikt som med SAAB, hur många sådana ser man idag på vägarna??

SAAB gick ju i konkurs. Tror knappast Tesla gör det p.g.a. bråket med facket.
Om SAAB hade stängt ned sin svenska verksamhet men fortsatt varit stora i typ Tyskland tror jag inte de skulle vara lika ovanliga.

228 Inlägg
13 januari
#11
krambriw skrev:
Alla bilar blir väl (borde bli) bättre med senare modeller, eller??
Kolla videon som länkats ovan så blir man ju inte speciellt intresserad. Dessutom, designen är ju förskräcklig

Tror knappt sett något bilmodell/märke som blivit bättre de senaste 10 åren... Undantaget är kanske Volvo rent estetiskt, vet inget om hur de är kvalitetsmässigt.
Sen elbilstekniken i sig självt har kanske blivit bättre.

3 194 Inlägg
13 januari
#12
Några av dom är det väl som har riktigt allvarliga framvagnsproblem.
Vissa rostar visst.

Läste nyligen i tidningen om en där framvagnen brast på en dagar gammal bil som gått 12mil. Fick standardsvar från Tesla att det inte gick på garantin för "det var förarfel".  Hade flera bevis på att bilen var oskadad osv, men, nix.

Jag tycker man kan begära mer av så dyr bil.

Personligen (OBS, personlig preferens) hade  tittat på någon av dom "vanliga" biltillverkarnas elbilar.
Kinamärkerna inkl det kinaköpta varumärket MG har en del att bevisa innan JAG vågar. Allt från tillförlitlighet till hur insamlad data används.  Det sista gäller alla uppkopplade bilar.

730 Inlägg
13 januari
#13
Mossan1 skrev:
Några av dom är det väl som har riktigt allvarliga framvagnsproblem.
Vissa rostar visst.

Läste nyligen i tidningen om en där framvagnen brast på en dagar gammal bil som gått 12mil. Fick standardsvar från Tesla att det inte gick på garantin för "det var förarfel".  Hade flera bevis på att bilen var oskadad osv, men, nix.

Jag tycker man kan begära mer av så dyr bil.

Personligen (OBS, personlig preferens) hade  tittat på någon av dom "vanliga" biltillverkarnas elbilar.
Kinamärkerna inkl det kinaköpta varumärket MG har en del att bevisa innan JAG vågar. Allt från tillförlitlighet till hur insamlad data används.  Det sista gäller alla uppkopplade bilar.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … rliga-fel/
Den du tänkte på?
Jag reagerar mest på Teslas beteende och svar mer än det faktiska felet. Alla biltillverkare kan göra fel, eller få fel material från underleverantörer, men dom måste ju ta ansvar. Men ordet ansvar verkar vara helt okänd för Tesla...

Live long, and prosper.

3 194 Inlägg
13 januari
#14
MrHyde skrev:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/tesla-morkar-allvarliga-fel/
Den du tänkte på?
Jag reagerar mest på Teslas beteende och svar mer än det faktiska felet. Alla biltillverkare kan göra fel, eller få fel material från underleverantörer, men dom måste ju ta ansvar. Men ordet ansvar verkar vara helt okänd för Tesla...

Rätt i båda!
Inget är ju utslitet efter 12mil utan uppenbart materialfel.
Men det gör svaret än mer målande.  Något mörkar dom ju uppenbarligen.

Men, visst är det stort mediafocus på det företaget just nu, och gräva fram smuts ger mer läsare än vanligt.

Vet någon hur det är med deras batterier nu?
Tidigare modeller kunde batteiet tas ner och isär för byte av enskilda celler RELATIVT enkelt. Även Toyota Prius förr.
Har fått för mig att det inte är så längre.
Säkert inte bara av tekniska skäl....
(Gäller alla tillverkare)
Senast redigerat av Mossan1 (13 januari )

* Voff voff *
10 582 Inlägg
13 januari
#15
Hemmamek skrev:
krambriw skrev:
Alla bilar blir väl (borde bli) bättre med senare modeller, eller??
Kolla videon som länkats ovan så blir man ju inte speciellt intresserad. Dessutom, designen är ju förskräcklig

Tror knappt sett något bilmodell/märke som blivit bättre de senaste 10 åren... Undantaget är kanske Volvo rent estetiskt, vet inget om hur de är kvalitetsmässigt.
Sen elbilstekniken i sig självt har kanske blivit bättre.

Problemet är ju att tekniken gått framåt. Tyvärr kanske. Förr byggde man bilar med känsla och manuella uträkningar. Idag bygger man bilar precis så starka som datorn räknar ut att dom behöver vara. Dvs man har för kostnaden och miljöns (vikt kostar bränsle tex) skull räknat bort allt som visade sig inte behövas.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

730 Inlägg
13 januari
#16
Brådhis skrev:
Hemmamek skrev:
krambriw skrev:
Alla bilar blir väl (borde bli) bättre med senare modeller, eller??
Kolla videon som länkats ovan så blir man ju inte speciellt intresserad. Dessutom, designen är ju förskräcklig

Tror knappt sett något bilmodell/märke som blivit bättre de senaste 10 åren... Undantaget är kanske Volvo rent estetiskt, vet inget om hur de är kvalitetsmässigt.
Sen elbilstekniken i sig självt har kanske blivit bättre.

Problemet är ju att tekniken gått framåt. Tyvärr kanske. Förr byggde man bilar med känsla och manuella uträkningar. Idag bygger man bilar precis så starka som datorn räknar ut att dom behöver vara. Dvs man har för kostnaden och miljöns (vikt kostar bränsle tex) skull räknat bort allt som visade sig inte behövas.

Fast där stämmer inte, för är det nåt bilarna blivit de senaste åren så är det tunga. Mindre motorer men mer vikt, i 90% av fallen. En V90 till exempel väger nästan 2 ton, utan hybriddriften. En BMW 5-serie väger nu lika mycket som en 7-serie gjorde för 10-15 år sedan. Finns många andra exempel också, men vikten är ju i alla fall nåt de inte förbättrat genom åren.

Live long, and prosper.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
13 januari
#17
MrHyde skrev:
Brådhis skrev:
Hemmamek skrev:
Tror knappt sett något bilmodell/märke som blivit bättre de senaste 10 åren... Undantaget är kanske Volvo rent estetiskt, vet inget om hur de är kvalitetsmässigt.
Sen elbilstekniken i sig självt har kanske blivit bättre.

Problemet är ju att tekniken gått framåt. Tyvärr kanske. Förr byggde man bilar med känsla och manuella uträkningar. Idag bygger man bilar precis så starka som datorn räknar ut att dom behöver vara. Dvs man har för kostnaden och miljöns (vikt kostar bränsle tex) skull räknat bort allt som visade sig inte behövas.

Fast där stämmer inte, för är det nåt bilarna blivit de senaste åren så är det tunga. Mindre motorer men mer vikt, i 90% av fallen. En V90 till exempel väger nästan 2 ton, utan hybriddriften. En BMW 5-serie väger nu lika mycket som en 7-serie gjorde för 10-15 år sedan. Finns många andra exempel också, men vikten är ju i alla fall nåt de inte förbättrat genom åren.

På ett sätt korrekt, men man byter ut vikt som förut var marginaler till vikt som är elektronik och annat... För att kunna få med elektroniken måste vikten ner någon annanstans. Dessutom är det billigare att tillverka utan marginalerna, man sparar helt enkelt material.

Skulle man byggt bilar och motorer på samma vis idag som för 30 år sedan skulle dom vägt ännu mer.
Senast redigerat av Brådhis (13 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

18 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#18
Tack för vidkommande input och tack även för övrig input.
Jag läste i går att Tesla söker en person som ska ha hand om fastigheter, framförallt i syfte att expandera.
Det är ett gott tecken att företaget fortsätter att öka och dom stannar kvar i Sverige trots att LO satt sig på tvären.
Mer läsning visar att det snart släpps en Juniper Y, en uppdaterad version av Y likt Highland.
Frågan blev, köpa en begagnad 3/Y från 350.000kr eller fabriksny 3/Y upp till 650.000kr.
Jag har läst om PTC och värmepumpar, bägge verkar lite opålitliga men alla bilar har någon svag punkt.
Ett PTC är mycket billigare och enklare att byta än en värmepump men kanske är 50% större risk för haveri.
Hjulupphängningar är inte något som jag tycker är något att ha i tanke eftersom det inte är dyrt att få reparerat eller vanligt förekommande även om det är förekommande.
Jag tänker provköra 3 och Y för att komma till beslut om jag vill ha en sportig 4dr sedan SR/LR eller en SUV LR, som å andra sidan är sportigare än de flesta familjekombisar för liknande inköpspengar samt med bättre fartresurser.
Tack så mycket för er hjälp.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
14 januari
#19
Electricfan skrev:
Tack för vidkommande input och tack även för övrig input.
Jag läste i går att Tesla söker en person som ska ha hand om fastigheter, framförallt i syfte att expandera.
Det är ett gott tecken att företaget fortsätter att öka och dom stannar kvar i Sverige trots att LO satt sig på tvären.
Mer läsning visar att det snart släpps en Juniper Y, en uppdaterad version av Y likt Highland.
Frågan blev, köpa en begagnad 3/Y från 350.000kr eller fabriksny 3/Y upp till 650.000kr.
Jag har läst om PTC och värmepumpar, bägge verkar lite opålitliga men alla bilar har någon svag punkt.
Ett PTC är mycket billigare och enklare att byta än en värmepump men kanske är 50% större risk för haveri.
Hjulupphängningar är inte något som jag tycker är något att ha i tanke eftersom det inte är dyrt att få reparerat eller vanligt förekommande även om det är förekommande.
Jag tänker provköra 3 och Y för att komma till beslut om jag vill ha en sportig 4dr sedan SR/LR eller en SUV LR, som å andra sidan är sportigare än de flesta familjekombisar för liknande inköpspengar samt med bättre fartresurser.
Tack så mycket för er hjälp.

Värmepump är det som gäller.   Det som gör mest skillnad när det gäller att spara batteriet   dessutom är det tidigare systemet inte speciellt hållbart och går sönder ofta

Kör fort så hinner inget hända...

730 Inlägg
14 januari
#20
Electricfan skrev:
Tack för vidkommande input och tack även för övrig input.
Jag läste i går att Tesla söker en person som ska ha hand om fastigheter, framförallt i syfte att expandera.
Det är ett gott tecken att företaget fortsätter att öka och dom stannar kvar i Sverige trots att LO satt sig på tvären.
Mer läsning visar att det snart släpps en Juniper Y, en uppdaterad version av Y likt Highland.
Frågan blev, köpa en begagnad 3/Y från 350.000kr eller fabriksny 3/Y upp till 650.000kr.
Jag har läst om PTC och värmepumpar, bägge verkar lite opålitliga men alla bilar har någon svag punkt.
Ett PTC är mycket billigare och enklare att byta än en värmepump men kanske är 50% större risk för haveri.
Hjulupphängningar är inte något som jag tycker är något att ha i tanke eftersom det inte är dyrt att få reparerat eller vanligt förekommande även om det är förekommande.
Jag tänker provköra 3 och Y för att komma till beslut om jag vill ha en sportig 4dr sedan SR/LR eller en SUV LR, som å andra sidan är sportigare än de flesta familjekombisar för liknande inköpspengar samt med bättre fartresurser.
Tack så mycket för er hjälp.

Det är inte så billigt som du tror, skadan som personen i artikel fick landade på 140 000 kr, i värsta fall landar bilen på batteripacket i golvet och skadar det, och då drar det iväg ännu mer. Upphängningen på moderna bilar är komplicerad, det är inte bara en simpel McPherson längre, och det har blivit väldigt dyra delar, oavsett märke, de senaste åren.
Så se inte alltför lättvindigt på det, kolla istället hur försäkringsbolagen ställer sig till om en sådan skada som personen i artikeln råkat ut för. I värsta fall hamnar du i nåt slags limbo, tillverkaren vägrar ta ansvar och försäkringsbolaget anser att det är tillverkarens ansvar, och blir det så står du själv där med räkningen i näven utan att få nån hjälp.

Angående vilken modell du ska ta så skulle jag säga Model Y. Jag har kört båda och Model Y känns inte som en familjekombi alls, i mitt tycke är det inte mycket skillnad på den och Model 3. Dom har förresten samma bottenplatta och upphängning också.
Jag tror du skulle sakna rymligheten i Model Y om du köpte en Model 3, och den bättre framkomligheten i Model Y är ju bara en bonus.

Live long, and prosper.


Sök