23 februari 2024
Trådstartare
Halloj
Har en XC70 2.5T, årsmodell 2004 som har ett jävla skumt problem, den går just nu som a-traktor och strypt i ECU:n.
Har ett återkommande problem som kommer och går lite då och då, vart så i två månader nu och har hunnit samla på mig lite information: får felmeddelandet "antisladd service erfodras", om det inte är framme när jag startar bilen så kommer det fram när det blir tryck på högra sidan(antagligen höger fram) eller när man får sladd.
När detta kommer fram så börjar högtalarna spraka, tankmätaren dör(går till 0 och står --- kilometer till tom tank i displayen, tanklampan lyser ej) känner ett hugg som "signalerar" att den går över från AWD till bara höger fram som enda drivhjul. Även bromsljuset slutar funka och om jag stänger av bilen och ska låsa så låser endast framdörrarna sig.
Ska även informeras att larmsystemet vill ha service men har bara dragit ut säkringen för att det gick igång helt random. Airbagen vill också servas men antagligen för att det blivit nå ström kvar i kontakten när jag försökt att få skiten att gå lite snabbare men misslyckats. (ja, jag vet att det det är dumt så det behöver ni inte skriva)
Har även märkt att om jag försöker "sladda" i rondeller så kommer det ibland tillbaka men med meddelandet kvar i displayen, stänger jag av bilen med tankmätare m.m. igång så är meddelandet borta när bilen startas nästa gång. Har misstankar om att det är någon sensor höger fram som strular och ska kika med voltmätare så fort det blir lite varmare. Hittar ingen annan som haft samma problem som mig som skrivit om det men kan ju testa och se om någon haft samma förut.
Har kikat på andra trådar och skulle helst inte vilja köpa ny antisladd för x antal tusen om det är det som felar. Ska sälja den till sommaren och tänker då inte lägga massa pengar på något som jag inte kommer ha nytta av.
Ni får gärna också skriva om ni vet hur jag fixar larmet eller airbagen utan att spendera 100 tusen riksdaler på Volvo-verkstad
Ser fram emot era spekulationer och förhoppningsvis lösning.
Tack för mig :D