3431
Sök

VW Lupo Startar inte?

7 Inlägg
1 mars
Trådstartare
#1
Hej! Har en Vw lupo 2004 han startar Varken överhuvudtaget eller med hjälp Utav Startkablar. Säljaren körde den hit sen har vi inte fått igång den mer.

Hur som helst tror ni det hjälper att byta Batteri eller kan det vara något annan fel i bilen?

Tacksam för råd tänkte onödigt gå och köpa dyra saker utan att fått råd 😀

6 060 Inlägg
2 mars
#2
Vad händer när du försöker starta? Går motorn runt men det tänder inte? Går motorn inte ens runt?

145 Inlägg
2 mars
#3
Lupoo skrev:
Hej! Har en Vw lupo 2004 han startar Varken överhuvudtaget eller med hjälp Utav Startkablar. Säljaren körde den hit sen har vi inte fått igång den mer.

Hur som helst tror ni det hjälper att byta Batteri eller kan det vara något annan fel i bilen?

Tacksam för råd tänkte onödigt gå och köpa dyra saker utan att fått råd 😀

Börja med att läsa felkoder. Jag finns i Skaraborg om du behöver hjälp med det.


7 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Vad händer när du försöker starta? Går motorn runt men det tänder inte? Går motorn inte ens runt?

Hej! Nä det händer ingenting

6 060 Inlägg
2 mars
#5
Lupoo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Vad händer när du försöker starta? Går motorn runt men det tänder inte? Går motorn inte ens runt?

Hej! Nä det händer ingenting

Börja med att sätt på en batteriladdare och ladda batteriet minst tolv timmar, gärna mer. Skall du försöka med startkablar så se till att de har bra kontakt. Jag har sett många billiga startkablar som varit riktigt värdelösa och fått dålig kontakt både mot batteriet och internt mellan kabeln och klämmorna.

7 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Lupoo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Vad händer när du försöker starta? Går motorn runt men det tänder inte? Går motorn inte ens runt?

Hej! Nä det händer ingenting

Börja med att sätt på en batteriladdare och ladda batteriet minst tolv timmar, gärna mer. Skall du försöka med startkablar så se till att de har bra kontakt. Jag har sett många billiga startkablar som varit riktigt värdelösa och fått dålig kontakt både mot batteriet och internt mellan kabeln och klämmorna.

Hej,  Motorn går ju inte runt överhuvudtaget. Så kan batteriladdare vara lösningen?

6 060 Inlägg
2 mars
#7
Lupoo skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Lupoo skrev:

Hej! Nä det händer ingenting

Börja med att sätt på en batteriladdare och ladda batteriet minst tolv timmar, gärna mer. Skall du försöka med startkablar så se till att de har bra kontakt. Jag har sett många billiga startkablar som varit riktigt värdelösa och fått dålig kontakt både mot batteriet och internt mellan kabeln och klämmorna.

Hej,  Motorn går ju inte runt överhuvudtaget. Så kan batteriladdare vara lösningen?

Jag är inte där och ser det i verkligheten men batteriet kan vara helt uttömt. Har du multimeter att mäta det med? Tänder sig lamporna i instrumentpanelen när du sätter på tändningen?

7 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#8
Utmarks-Loke skrev:
Lupoo skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Börja med att sätt på en batteriladdare och ladda batteriet minst tolv timmar, gärna mer. Skall du försöka med startkablar så se till att de har bra kontakt. Jag har sett många billiga startkablar som varit riktigt värdelösa och fått dålig kontakt både mot batteriet och internt mellan kabeln och klämmorna.

Hej,  Motorn går ju inte runt överhuvudtaget. Så kan batteriladdare vara lösningen?

Jag är inte där och ser det i verkligheten men batteriet kan vara helt uttömt. Har du multimeter att mäta det med? Tänder sig lamporna i instrumentpanelen när du sätter på tändningen?

Hej, jag har en spänningsprovare. Samt nej ingenting tänds, inget händer alls

6 060 Inlägg
2 mars
#9
Då kanske du har allvarligare problem men börja med att mäta spänningen över batteriet, både med bilen avstängd och med tändningen på, eller till och med när du försöker starta. Om du har runt 12V eller ännu mera får du börja kolla efter dåliga jordflätor eller liknande.

Forummoderator
18 003 Inlägg
2 mars
#10
Säljaren körde den hit sen har vi inte fått igång den mer

Va? Låter som säljares problem?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 198 Inlägg
2 mars
#11
Hybrid_ skrev:
Säljaren körde den hit sen har vi inte fått igång den mer

Va? Låter som säljares problem?

På en 20år gammal småbil som antagligen också är köpt privat? Knappast.

Att den skulle ha dött batteri vore ingen konstighetet heller.
Visst kan det ev ha dolts av säljaren, vilket vore oseriöst/oärligt men så gammal bil kan faktiskt också gå sönder precis när som helst utan direkt förvarning. Lite misstänkt är tillfälligheten förutsatt att det införskaffades en påstått fullt fungerande bil.

Men steg nr1 nu är ju att konstatera om ström finns.
En spänningsprovare duger inte. Den lyser även med typ 10v i batteriet vilket inte duger till någonting när den ska starta. Lyser inte ens en spänningsprovare är det dock kapitalt slut, vilket ev kan tyda på andra fel.

Förutsatt att "spänningsprovare" är en med lysdiod avsedd för fordonsström, och inte en kontaktlös avkännare som piper.  Sådan funkar bara på 230v.
Senast redigerat av Mossan1 (2 mars )

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 mars
#12
ja mät batteriet.  det borde vara i princip helt dött eftersom inget händer.
när man öppnar dörren på dessa bilar så går alltid bränslepumpen igång   det kan ju ge en liten bild om du har ström eller inte.. men jag gissar på att batteriet är dött.   det är väldigt enkla bilar och inget modernt skräp som dagens skräpbilar dom puttar ut hela tiden.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök