Tjena, har lite problem med min renault kangoo 1 som inte vill gå som den skall.
Bilmodell: Renault kangoo 2004 pickup, 190.000km, 1.5 DCI70 diesel
Inga kända modificationer på bilen (köpt den nyss)
Symptom: Bilen startar som den skall och går hur fint som helst på tomgång i ungefär 30sekunder sedan ser jag att glödningslampan går igång och så går tomgången upp till 1000rpm istället för idle på 800rpm. Sedan efter ytterliggare 30sekunder hör man hur spridare 4 knackar högt och metalliskt och sedan börjar "stop engine now" lampan att blinka (jag stänger av innan den börjar knacka metalliskt pga inte bra för motorn att gå så). När man har en OBD-II läsare instoppad visar den inga koder under hela förloppet ovan.
Felet uppstår varje gång jag startar i exakt samma följd som beskrivet ovan.
Jag misstänkte först att det var fel på spridaren så jag köpte en begagnad i bra skick och bytte, gjorde ingen skillnad. Jag har bytt MAS och det gjorde ingen skillnad. Jag misstänkte luft i systemet men då borde den inte gå som en klocka de första 30sekunderna ifall så var fallet. Jag har tagit loss datorns kabelinkopplingar och sprejat dem alla med elektronik sprej vilket gjorde ingen skillnad.
Nästa steg jag är inne på är att sprätta upp kabelstammen och titta efter kabelskador på spridarkabeln till spridare 4 men det kanske är fel sak att gå på och därför är jag här, någon som haft liknande problem?
MVH// Gondonian