19 mars 2024
Trådstartare
Hej,
Jag köpte en 2.0f enligt rubrik för ett tag sedan och efter ett tag märkte jag att den drog mycket olja (typ 1l/10mil!!). Jag har bytt PCV ventil men det gjorde ingen skillnad… ganska drygt då hela insuget var tvungen att komma av…
Jag testade kompen och kom fram till följande:
1: 230
2: 205
3: 225
4: 225
Lite avvikande på 2an men inte supermycket. Sen är ju problemet att kompen inte visar om oljeringarna är dåliga, som jag förstått de.
Sen har jag även mycket blowby vilket jag också tycker pekar på kolvringar - för mycket avgaser kommer ner i vevhuset som dras upp av ventilationen. Men, hur tar sig avgaserna sen? Är ventilerna/sätena dåliga då också eftersom de trycks ut genom oljelocket?
Jag kontaktade även gamla ägaren och han påstod att han inte märkt att den bränt olja vid köpet, såklart… han sa dock att den har gjort de tidigare och att mekonomen då använt Omega powerjet 992 (spridarrengöring) och CRC carb & egr Cleaner. Testat båda dessa utan framgång…
Är de nån som har erfarenhet av dessa motorer eller har nån idé? Börjar ångra mitt köp väldigt mycket…
All input uppskattas!