Av de tre BMW jag haft, 118d -05, 325i -07 och 320d -11 så var jag absolut mest nöjd med 325i. Gott om effekt, trevlig karaktär.
Hade problem med vanos solenoiderna, motorn dog på lägre varv och gick fruktansvärt illa emellanåt. Bytte plats på solenoiderna och då funkade det bra tills jag sålde bilen.
Utöver det, lite tråkiga elfel och vidrigt dåliga oljetråg. Drog sönder gängan på både min 118d och 325i, mekanikern lyckades borra upp ett nytt hål i båda så jag slapp byta tråget i alla fall. Oljesensorn fick bytas i 325an också, finns inget oljesticka i dem så hade ingen aning om oljenivån där ett tag…
Det brukar läcka i packningar kring oljefiltret, ventilkåpspackningen och oljetråget på gamla bimmrar. Vet ej vad BMW använder för skräp-packningar, har aldrig haft så mycket läckage i någon bil före eller efter (förutom ventilkåpspackningen på en 32 år gammal Miata).
Byter du olja själv så uppmanar jag till att vara extremt försiktig när du ska lossa oljepluggen!! Det räckte inte för mig att vara försiktig tyvärr då gängan gick sönder även på 325an men det är bra att vara medveten.