2913
Sök

V70 bi-fuel 2006 laddar ur

17 Inlägg
2 maj
Trådstartare
#1
Hej!

Som titeln lyder, jag har en V70 från 2006 som laddar ur efter en tid. Det som jag har kollat hittills är:

Har provat att byta batteri. Det spelar ingen roll, batteriet laddar ur ändå efter ca 1 veckas användning, körningarna är morgon och eftermiddag 10 minuters körning per åk.

Inget mönster ses om det är kallt eller varmt. Har laddat upp batteriet igen med en separat batteriladdare, samma beteende efter ca 1 veckas tid. Testat i 5 minusgrader och 10 plusgrader.

När jag har startkopplat batteriet från dött och när bilen är igång har jag 14V över polerna. Något som jag då förstår det som att generatorn jobbar.

Jag misstänker att något ligger och tjuvdrar när bilen är av. Har någon något bra tips hur eller vad  jag ska kolla vidare?

Stort tack på förhand,

Tommy

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
2 maj
#2
Låter ändå som att batteriet är kasst, men prova först att mäta spänningen och sedsn hänga av minuskabeln på kvällen, sedan så mäter du spänningen över batteriet på morgonen igen.

Har du samma spänning över batteriet så har du väl troligen något som ligger och drar.
För att säkerställa det så lossar du plus eller minuskabeln till batteriet, sedan så sätter du multimetern (inställd på 10A och kabel på rätt plats) mellan polsko och batteripol.
Runt 50-75mA är en OK förbrukning när bilen har somnat (10-20min).

Up the RA

3 194 Inlägg
2 maj
#3
Ett vanligt fel med tjuvström på den bilmodellen är backupbatteriet i larmsirenen.  Den har en egen säkring man kan rycka.  Larmet fungerar ändå, men det laddar inte backupbatteriet.
Man kan såga upp sirenen och helt avlägsna det batteriet som troligen inte fungerar nått vidare ändå. Fungerar som vanligt tills strömmen bryts, tex om någon klipper batterikabel.
Gör någon det besväret på idag nästan 20år gammal bil för att tysta larmet snabbare?  Upp till var och en att avgöra.

Även belysningen I handskfacket som inte slocknar förekommer, och i lite ovanligare fall dioderna i generatorn.
Senast redigerat av Mossan1 (2 maj )

17 Inlägg
23 maj
Trådstartare
#4
Hej allihopa,

Tack för svar.

Jag har nu testat följande:

Har provat att byta batteri.
Har dragit ur säkringen för larmsirenen.
Har kollat att lampan i handskfacket släcks när man väl har stängt.

Nu har jag kört med den och varannan dag med friskt batteri i ca 2 veckor. Nu idag började reläer klickar och ingen start som tidigare.

Det enda jag inte har gjort nu är att byta ut generatorn. Dock jobbar den rätt och ger 14 volt vid start med standard tyngre utrustning på Max (ventilation,musik).

Finns det något annat man kan göra än att skicka in bilen till en mekaniker och byta generator? Vore så tråkigt om det inte ens är den och så har man pungat ur massa stålar.

All hjälp uppskattas! Stort tack för de svar och hoppas hoppfullt på ny input om ni vet mer

* Voff voff *
10 582 Inlägg
24 maj
#5
Har du provat att, som Jesper föreslog, mäta förbrukningen på låst bil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
24 maj
Trådstartare
#6
Hej Brådhis,

Jag har inte testat detta, dock så är det en felsökning för att säkerhetskälla att något drar om jag inte har förstått helt fel? Och det känns som att det med största sannolikhet redan är det som är felet.
Frågan är vad det är som tjuvdrar? Eller är jag ute och cyklar här kanske..?

Allra ödmjukast,
Tommy

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
24 maj
#7
Ja, det görs allra smidigast med en amperetång.
Men har du en multimeter så använder du denna.

Detta för att få en siffra på förbrukningen, t.ex 275mA.
När du har detta så kan du;
1. Mäta ström över säkringar.
2. Mäta spänningsfall över säkringar.
3. Låta multimetern sitta och mäta ström vid batteriet medan du plockar ut säkring efter säkring tills du ser att förbrukningen sjunker.

Det kan givetvis vara din generator som är lite halvknackig, men jag TROR att du har något som ligger och drar ström.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en komponent som går över en säkring heller, men förhoppningsvis så är det det.
Senast redigerat av Jesper328 (24 maj )

Up the RA

* Voff voff *
10 582 Inlägg
24 maj
#8
Racca skrev:
Hej Brådhis,

Jag har inte testat detta, dock så är det en felsökning för att säkerhetskälla att något drar om jag inte har förstått helt fel? Och det känns som att det med största sannolikhet redan är det som är felet.
Frågan är vad det är som tjuvdrar? Eller är jag ute och cyklar här kanske..?

Allra ödmjukast,
Tommy

Njae... Mät som föreslaget, plocka säkring för säkring, se när förbrukningen minskar, kolla vad den säkringen går till. Resultat = du vet vad som drar ur.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 695 Inlägg
24 maj
#9
Hmm, har du testat tjuvströmmen? Att hänga av minuspolen/kontakten- koppla en multimeter inställd på ström/DC i serie mellan jordpol på batteri och minuspolen?
Här ser du hur mkt ström bilen drar. Bra att veta är att det tar ett tag innan du får se riktiga siffror är att bilen tar en stund på sig att gå i vila. Det värdet du får är strömmen som förbrukas . Här vill man veta ett värde. Detta har jag inte sett visas. Låt oss säja att du har ett värde på 50-90 mA. då är det felfritt. Har du högre värde, vilket vi förutsätter..så e´det att dra säkringar vilket kan bli drygt, då bilen vaknar till o du måste vänta tills den går i viloläge igen. Har du en bra multimeter (inte feltema o sånt) utan type en Fluke. Då kan du mäta spänningsfall över säkringar. Nu snackar vi låga spänningar.. ditt instrument ska va inställt på mV. Va vi e´ute efter är att mäta spänningsfall över en säkring. Bilen måste vara i vila, dvs lura dörren att den e´stängd osv. Sen är det bara att mäta spänningsfall över alla dina säkringar. Visar multimetern några mV - så betyder det att det går ström genom den säkringen. Då har du hittat din krets där felet finns. Lycka till.

mvh/husse

17 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#10
Tack för alla svar,
Ska införskaffa en schysst multimeter idag. Återkopplar här till er efter alla mätningar.

Kanske en dum fråga- kommer jag på något sätt kunna se att det är generatorn som drar via säkringsutdragningar? Kundeninte riktigt hitta en säkring för just generatorn..

3 194 Inlägg
25 maj
#11
Generatorn får man koppla loss elektrisk vid mätningen. Den grova. Slutar den dra då är det dioderna.

Du har inte drag på bilen med konstant ström på en pol i elkontakten?  Lite ärg där kan ge krypströmmar.

Edit:
Mäta millivolt över säkringarna är möjligt ,men en vetenskap.
Man måste då ha (pålitlig) tillgång till vad som är normalt för säkringen i fråga vid vissa A utöver ett +3000kr instrument.
Att hitta så låga strömmar som detta handlar om..... nja.
Bättre då att mäta A där säkringen ska vara, och det klarar ett "några-hundra-kronors-instrument" med tillräcklig precition i detta fallet.
Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

17 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#12
Hej allihopa,

Jag har änligen kommit igång.
Har köpt en multimeter som mäter 10A.

Mätte mellan polsko från + och på + på batteriet.
Då fick jag utslag på 3,64. Samtidigt klickar det i låsen lite fram och tillbaka så fort jag mäter på detta sätt. Blev bara lite förundrad om det är något som är fel? Vad säger ni? 3,64 A känns ganska långt från 50-75mA.

Mvh

6 630 Inlägg
2 juni
#13
Jag brukar ansluta multimetern mellan jordkabel och batteripol, sen öppna förardörren, stänga och låsa bilen därefter kolla strömförbrukningen var 10:min

Efter ca 45min/1 timme ska bilen vara i djupt viloläge

De/Dem

17 Inlägg
1 juli
Trådstartare
#14
Hej allihopa!

Nu har jag genomfört en ordentlig check.

Jag har mätt mellan polsko och pluspol på batteriet. Har från start haft 0,12 A.

Har dragit ur säkring för säkring i 4 säkringsboxar(samtliga vad jag har förstått) motorrummet, bagagelucka under ratten och till vänster om ratten i sidan mot förardörren.

Det enda jag lyckas få utslag på är när jag drar ut säkring kontrollmodulen för vänster framdörr och för höger framdörr. Då går kommer jag upp i 0,42 vid utdrag men sedan lägger sig det igen till 0,12, samma vi insättning av säkring igen. För säkring för vänster och den för höger.

Noterar även att spänningen går upp vid drag av spaken för att låsa upp motorhuven.

Noterar även att vid öppna bakdörrar är går vi upp till 0,46 och sedan lägger sig efter ett tag till 0,12. Vid öppna framdörrar är vi uppe i 0,81 för att sedan lägga sig efter ett tag till 0,12 igen.

Sista grejen jag noterade är att vid stängda dörrar och centrallås aktiverat har jag i början 0,46 för att sedan trilla ner till 0,12 . Dock vid upplåsning får jag 0,19-0,20. Provade då att rycka ut matning till bagageluckans lås, centrallås aktiverat och sedan avaktiverat, har jag 0,12 igen.

Har nu slut på ideer! Vad säger ni? Kan det vara något med centrallåset kanske? Uppskattar er hjälp stort!

Mvh

3 194 Inlägg
1 juli
#15
0.12 A är för mycket, men inte tillräckligt mycket gör att ge problem på en bil som används så frekvent.
10min per åktur är också för lite för att funka i långa längden, men mer än en vecka ska gå med bra batteri.
Speciellt varma årstiden.

Öppnar du en dörr, eller, bryter strömmen för så 1/10del sekund vaknar CAN systemet.  Tar en bra stund att gå i dvala. Då ska det vara 0.0nånting Ampere i förbrukning.

En V70N brukar gå i dvala efter dubbellåsningen.  (Den låser ytterligare en gång efter en stund om du står och lyssnar)  Då kopplas även innerhandtagen bort

Gör den INTE denna dubbellåsning (och du inte valt bort det med knappen) är du något på spåren, för då tror den nog att en dörr är halvöppen.  Blinkar den isf när du låser? (Fjärrlåser)

17 Inlägg
1 juli
Trådstartare
#16
Hej igen,

Det stämmer, den dubbellåser. Och röda lampan innanför framrutan blinkar.

Vet inte om det är värt att nämna, men bilen har varit en polisbil i sitt tidigare liv. Har sett en del kablage från tidigare utrusning ligga kvar oinkopplat, något som benämns på kablar som ”Rakel”, för denna fanns en 10A säkring som också såklart är testutdragen.

17 Inlägg
1 juli
Trådstartare
#17
Mossan1 skrev:
Generatorn får man koppla loss elektrisk vid mätningen. Den grova. Slutar den dra då är det dioderna.

Du har inte drag på bilen med konstant ström på en pol i elkontakten?  Lite ärg där kan ge krypströmmar.

Edit:
Mäta millivolt över säkringarna är möjligt ,men en vetenskap.
Man måste då ha (pålitlig) tillgång till vad som är normalt för säkringen i fråga vid vissa A utöver ett +3000kr instrument.
Att hitta så låga strömmar som detta handlar om..... nja.
Bättre då att mäta A där säkringen ska vara, och det klarar ett "några-hundra-kronors-instrument" med tillräcklig precition i detta fallet.

Det du frågar här om drag på bilen, kan du utveckla please vart jag ska titta för ärg smile

Stort tack!

3 194 Inlägg
1 juli
#18
Racca skrev:
Det du frågar här om drag på bilen, kan du utveckla please vart jag ska titta för ärg smile

Stort tack!

Om du har en pol i dragdosan med konstant ström kan det vara ärg och skit innuti den dosan som ger krypströmmar. Den sitter ganska utsatt där bak och är heller inte så tät.

Alla bilar har inte konstant ström draget till den dosan.
Orginalinkopplat Volvo drag har dock en egen modul för all dragdose elen. Trailermodul kallar Volvo den.  Brukar vara under vid reservhjulet någonstans.

17 Inlägg
1 juli
Trådstartare
#19
Mossan1 skrev:
Racca skrev:
Det du frågar här om drag på bilen, kan du utveckla please vart jag ska titta för ärg smile

Stort tack!

Om du har en pol i dragdosan med konstant ström kan det vara ärg och skit innuti den dosan som ger krypströmmar. Den sitter ganska utsatt där bak och är heller inte så tät.

Alla bilar har inte konstant ström draget till den dosan.
Orginalinkopplat Volvo drag har dock en egen modul för all dragdose elen. Trailermodul kallar Volvo den.  Brukar vara under vid reservhjulet någonstans.

Du får ursäkta min okunskap här,
Dragdosan, hur ser den ut? Har inget reservhjul och de kåpor som går att plockas av har jag plockat av. Säkringsutrymmet i bakluckan?

3 194 Inlägg
1 juli
#20
Racca skrev:
Dragdosan, hur ser den ut?

Jag menar alltså dosan invid draget som du sätter i en släpvagns elkontakt i.
För att släpet ska få ljus, blinkers, mm från bilen.

Trailermodulen är den som ger ström till sagda dosa inifrån signaler från bilen om ljus, blinkers, broms, osv.
Senast redigerat av Mossan1 (1 juli )


Sök