Kontaktrulle S60 AWD trasig - Vad ska man göra?

Deuxez
12 juni · 43 Inlägg

Kort historia, kontaktrullen på min S60 AWD ifrån 2007 gick sönder för ungefär ett halvår sen och har sen dess skickat ut dessa meddelanden i lilla displayen samt ABS och antisladd lampan lyser:
- Antisladd tillfälligt avstängd
- Antisladd service erfordras
- ABS/Bromsassistans service erfordras

Bilen har inte haft några problem utöver att den hugger till som faaaan på första växeln om man slutar gasa tills man fått upp ett specifikt felmeddelande, efter det är försvinner huggandet. Men tydligen så var konstapeln lite mer kräsen än vad jag var så fick såklart efterkontroll på biljäveln pga ABS och antisladd lampan lyste vid en poliskontroll..

Läser jag ut felkoderna får jag fram dessa:
- SAS-000E Rattvinkelgivare internt fel
- SAS-0007 Styrenhet internt fel
- BCM-0011 Hjulsensor vänster fram felaktig signal
- BCM-0031 Hjulsensor vänster bak felaktig signal
- BCM-0109 Kommunikationsproblem med SAS internt fel

Har nyss bytt till en annan kontaktrulle som jag fick ifrån en kollega tagen ifrån en gas driven V70. Raderade dem gamla koderna och rattade lite för att se om något hände. Rattade jag höger hände inget men så fort jag rattade vänster tändes antisladd lampan. Rattade jag tillbaka slocknade den igen. När jag började köra bilen fick jag direkt upp samma gamla meddelande i displayen igen. Båda kontaktrullarna hade nr 30669744 på toppen dock olika nr undertill. Har hört att man inte ska behöva koda om kontaktrullen till den nya bilen för att den ska fungera, stämmer det? Det jag HAR kommit fram till nu dock är att den nya kontaktrullen MÅSTE vara ifrån en bil med DSTC för att det ska fungera, vilket min nya då inte verkar vara. Någon som vet vart man kan få tag i en ny kontaktrulle specifikt för facelift samt DSTC och AWD (om det spelar någon roll då).

Vill helst inte beställa ny rulle för ~4500kr ifrån Vparts + Mjukvaruuppdatering hos volvo.

Mossan1
12 juni · 2 955 Inlägg

Rullen måste sitta i mitten av sin rotation när hjulen är rakt fram, och, den kan behöva kalibreras för att det ska bli rätt.

Rätt detalj till rätt bil givetvis.
Volvo är lite tråkiga med att byta viktiga komponenter lite när som helst i modellserier vilket ställer till det ibland.

Elprylar måste i regel vara från rätt Can-generation. Givetvis olika beroende på vilka prylar det gäller.
Men modellår 2004  till 2005 är olika med väldigt mycket CAN-mässigt. Stor brytpunkt där.

Senast redigerat av Mossan1 (12 juni )

Deuxez
14 juni · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rullen måste sitta i mitten av sin rotation när hjulen är rakt fram, och, den kan behöva kalibreras för att det ska bli rätt.

Rätt detalj till rätt bil givetvis.
Volvo är lite tråkiga med att byta viktiga komponenter lite när som helst i modellserier vilket ställer till det ibland.

Elprylar måste i regel vara från rätt Can-generation. Givetvis olika beroende på vilka prylar det gäller.
Men modellår 2004  till 2005 är olika med väldigt mycket CAN-mässigt. Stor brytpunkt där.

Lyckades hitta en ny och ganska billig styrvinkelsensor på vparts som skulle passa min S60 med DSTC, dock utan kontaktrullen på baksidan som jag fick återanvända ifrån min gamla(Har sagt att kontaktrullen var trasig men sa fel pga kontaktrullen sitter MED styrvinkelsensorn som i ett paket. Min gamla kontaktrulle fungerade fin fint, det var SAS sensorn som var paj).

Kostade runt 2400kr och kom på 2 dagar. Installerade den förut och rensade felkoderna, tyvärr kom ABS och antisladd lampan på igen så fort jag kom upp i fart, MEN, jag testade att läsa ut felkoderna igen efteråt och då fick jag bara upp "BCM-0011 Hjulsensor vänster fram felaktig signal". Detta ser jag som en vinst då jag inte får alla andra felkoder igen! Det jag inte förstår dock är att Vparts specifikt säger att den nya styrvinkelsensorn behöver ny programvara ifrån volvo, kan det vara därför den klagar på ABS sensorn vänster fram ELLER kan den faktist redan ha rätt programvara i sig och det faktist bara är en ABS sensor som är paj?

Ska såklart in och kolla på ABS sensorn imorgon innan jag åker till volvo och frågar om dem kan kolla in bilen.

Mossan1
15 juni · 2 955 Inlägg

Du kan inte se hastigheten från hjulen I livedata?  Beror ju på vad du har för scanner....
Tex: Med VIDA går det. Med Biltemas Volvoscanner går det inte.

Kollat du sensorn, kollar du kransen samtidigt då sprucken sådan är vanligare fel än själva sensorn.  Kolla hela varvet runt.

Senast redigerat av Mossan1 (15 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang