Kort historia, kontaktrullen på min S60 AWD ifrån 2007 gick sönder för ungefär ett halvår sen och har sen dess skickat ut dessa meddelanden i lilla displayen samt ABS och antisladd lampan lyser:
- Antisladd tillfälligt avstängd
- Antisladd service erfordras
- ABS/Bromsassistans service erfordras
Bilen har inte haft några problem utöver att den hugger till som faaaan på första växeln om man slutar gasa tills man fått upp ett specifikt felmeddelande, efter det är försvinner huggandet. Men tydligen så var konstapeln lite mer kräsen än vad jag var så fick såklart efterkontroll på biljäveln pga ABS och antisladd lampan lyste vid en poliskontroll..
Läser jag ut felkoderna får jag fram dessa:
- SAS-000E Rattvinkelgivare internt fel
- SAS-0007 Styrenhet internt fel
- BCM-0011 Hjulsensor vänster fram felaktig signal
- BCM-0031 Hjulsensor vänster bak felaktig signal
- BCM-0109 Kommunikationsproblem med SAS internt fel
Har nyss bytt till en annan kontaktrulle som jag fick ifrån en kollega tagen ifrån en gas driven V70. Raderade dem gamla koderna och rattade lite för att se om något hände. Rattade jag höger hände inget men så fort jag rattade vänster tändes antisladd lampan. Rattade jag tillbaka slocknade den igen. När jag började köra bilen fick jag direkt upp samma gamla meddelande i displayen igen. Båda kontaktrullarna hade nr 30669744 på toppen dock olika nr undertill. Har hört att man inte ska behöva koda om kontaktrullen till den nya bilen för att den ska fungera, stämmer det? Det jag HAR kommit fram till nu dock är att den nya kontaktrullen MÅSTE vara ifrån en bil med DSTC för att det ska fungera, vilket min nya då inte verkar vara. Någon som vet vart man kan få tag i en ny kontaktrulle specifikt för facelift samt DSTC och AWD (om det spelar någon roll då).
Vill helst inte beställa ny rulle för ~4500kr ifrån Vparts + Mjukvaruuppdatering hos volvo.