Mossan1 skrev:
Rullen måste sitta i mitten av sin rotation när hjulen är rakt fram, och, den kan behöva kalibreras för att det ska bli rätt.
Rätt detalj till rätt bil givetvis.
Volvo är lite tråkiga med att byta viktiga komponenter lite när som helst i modellserier vilket ställer till det ibland.
Elprylar måste i regel vara från rätt Can-generation. Givetvis olika beroende på vilka prylar det gäller.
Men modellår 2004 till 2005 är olika med väldigt mycket CAN-mässigt. Stor brytpunkt där.
Lyckades hitta en ny och ganska billig styrvinkelsensor på vparts som skulle passa min S60 med DSTC, dock utan kontaktrullen på baksidan som jag fick återanvända ifrån min gamla(Har sagt att kontaktrullen var trasig men sa fel pga kontaktrullen sitter MED styrvinkelsensorn som i ett paket. Min gamla kontaktrulle fungerade fin fint, det var SAS sensorn som var paj).
Kostade runt 2400kr och kom på 2 dagar. Installerade den förut och rensade felkoderna, tyvärr kom ABS och antisladd lampan på igen så fort jag kom upp i fart, MEN, jag testade att läsa ut felkoderna igen efteråt och då fick jag bara upp "BCM-0011 Hjulsensor vänster fram felaktig signal". Detta ser jag som en vinst då jag inte får alla andra felkoder igen! Det jag inte förstår dock är att Vparts specifikt säger att den nya styrvinkelsensorn behöver ny programvara ifrån volvo, kan det vara därför den klagar på ABS sensorn vänster fram ELLER kan den faktist redan ha rätt programvara i sig och det faktist bara är en ABS sensor som är paj?
Ska såklart in och kolla på ABS sensorn imorgon innan jag åker till volvo och frågar om dem kan kolla in bilen.