3010
Sök

Går det att köra?

2 Inlägg
17 juni
Trådstartare
Jag körde i trottoarkanten igår och förstörde däcket, se bild. Vågar man köra så eller måste jag byta däck? Däcken är helt nya, fick de förra veckan…

Jag ska på en lång bilresa till södra europa, går det att köra med däcket?

Bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249463/249463-f7cf7fee13e98ac79c45b51bb04f36d6.jpg

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
17 juni
Rita93 skrev:
Jag körde i trottoarkanten igår och förstörde däcket, se bild. Vågar man köra så eller måste jag byta däck? Däcken är helt nya, fick de förra veckan…

Bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249463/249463-f7cf7fee13e98ac79c45b51bb04f36d6.jpg

En kort resa i stan = ja, kanske.
En långresa ner i Europa = absolut nej!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 371 Inlägg
17 juni
En kant som ska skydda fälgen ser det ut som? Skulle fråga någon som jobbar med det. Tycker det inte ser ut så farligt.

3 194 Inlägg
17 juni
Åk till en däckverkstad för bedömning.

2 397 Inlägg
17 juni
Däcksidorna är i regel inte starka på vanliga bildäck, så sådana skador är inte att leka med.
Men, ett par korta turer lagom försiktigt bör gå bra...
Håller dock med att första turen bör vara till en däckverkstad för bedömning. smile
Det är omöjligt att säga hurvida däcket är trafiksäkert eller ej bara med en bild, det blir bara gissningar som i värsta fall kan sluta väldigt olyckligt.

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 juni
Nej, intee ner och dra på autobahn med den tofflan. Byt däck, helst bägge på samma axel om de är slitna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 juni
ser ut som det bara är kanten som sitter för att skydda fälgen från kanter om det är så hade jag inte brytt mig alls.. har ett däck på min a2 som varit så där sen jag köpte bilen och säkert innan det och inget har hänt jag har ägt bilen minst 5år smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
17 juni
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Nej, intee ner och dra på autobahn med den tofflan. Byt däck, helst bägge på samma axel om de är slitna.

Däcken är helt nya, fick de förra veckan så de är ju inte slitna förutom skadan de fick av trottoarkanten sad

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 juni
Rita93 skrev:
Hybrid_ skrev:

Däcken är helt nya, fick de förra veckan så de är ju inte slitna förutom skadan de fick av trottoarkanten sad

Då säger jag som andra: Åk till däckverkstad. Men bra! Då behöver du bara byta ett däck om det är kass!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
17 juni
Byt däcket.
Köp ett av samma fabrikat och typ så blir det bra

7 438 Inlägg
18 juni
Rita93 skrev:

Bild:

Om skadan är på ett framdäck skulle jag i ditt ställe, förutom att byta däck, även kolla framhjulsinställningen.
Börja med att kolla toe-in/toe-out med snörmetoden.
Data finner du i instruktionsboken.
Om framhjulsinställningen avviker mycket från bilens data, skulle jag låta göra en 4-hjulskontroll med ev just.

Sök