Ny BMW E39 nyckel syncar men funkar trots det inte med unlock/lock

paddington_540M
måndag 23:39 · 68 Inlägg

Nycklarna är: HU58 blad, 433MHz frekvens + ID44 / PCF7935 chip som transponder
BMW 540iA 1996/6 , EU/German Import
VIN: WBADE61060BU81216

Synkar som sagt med bilen. Men unlock/lock efteråt fungerar inte med nycklarna.
Mina OEM nycklar + diamond eftermarknads nyckel fungerar. Men alltså inte BMW 4-key Fstyle nycklarna med beskrivningen högst upp. Brukar man kunna "byta" frekvenser och liknande på BMW's nycklar eller bil ncklar i allmänhet. Köpte ju och specificerade 433Mhz men dom kanske kommer med 315 som standard. Eller brukar inte PCF7935 / ID44 fungera bra med gamla bilar. Men borde inte Xhorse eftermarknads nycklar också köra något liknande chip.

Väldigt tacksam för svar,, Om någon haft samma på sin gamla e39.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
paddington_540M
tisdag 21:45 · 68 Inlägg

Kan specificera lite mer exakt hur jag gör.

Vrider på tändningen 4-5 sek till läge 1. Vrider av och tar ut OEM nyckeln som är min 1st key
Håller ner unlock knappen på nyckeln och trycker 3 gånger på lås knappen
bmw's klassiska lock car+unlock car hörs
fortsätter med nästa nyckel osv.

Enda skillnaden på nycklarna vid synkningen var att diamant formade nyckeln och F-key flip fobben behövde hålla inne unlock + spamma lås knappen 5-10 gånger istället för bara 3 för att bilens sync steg med lock car+unlock car hörs.

Och med tanke på att alla nycklar kommunicerar med bilen på så sätt. Och att synkningarna går igenom, så förstår jag inte riktigt varför inte flip nycklarna vill låsa eller låsa upp bilen efteråt.....  Någon som jobbar med sånt här som kan ge en fingervisning åt rätt håll. Lås smeden jag var hos visste inte heller utan trodde det är något fel på chippen (antar han menar transpondern). För chippet är väl bara den svarta lilla biten man kodar till EWS-modulen efteråt för att tändningen skall funka med nya nyckeln.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang