Hjälp mig felsöka startmotorn

Axbard_89
torsdag 19:43 · 6 Inlägg

Hej!

Lång historia kort. Farsan har en MC scooter som har stått i väldigt många år.
Det han säger är att den välte en gång och efter det har den inte startat.


Nu så här 8 år senare ska jag försöka skrämma liv i den rackare om det går och inte är allt för jobbigt.
Jag har kommit så långt att jag nu försöker starta den och får diverse problem som har med startmotorn att göra.

1. Först fick jag snabbt klickande från startmotorn.
2. Det snabba klickande övergick till ett klick och inget mer.
3. Om jag plockar ur start motorn och ger den ström, går enligt mitt tycke bra.
4. Efter ur plock har jag satt tillbaka den och då börjar motorn gå runt, men startar så klart inte direkt. vilket är förväntat.
5. Efter ovan misslyckat startförsök så återgår startmotorn till (1). D.v.s att den börjar klicka igen.

Har provat att haft ur motorn 3 gånger nu och samma sak varje gång och här står jag nu.

Jag är inte super sugen på att bekosta en ny startmotor då jag inte vet om det kommer åtgärda problem.
Det finns en hel del annat att åtgärda då den har stått orörd i många år. Så innan jag lägger pengar vill jag få en uppfattning om vad mycket jobb och pengar som går åt.

Tanke är att om det går att få ordningen på den med inte allt för stora medel så tänkte jag försöka och sedan sälja den.

Några tankar om vad som orsakar problemet med startmotorn?
Jag har redan kostaterat att motorn verkar må okay när den är ur.
Att den får korrekt ström vid startförsök, även då den klickar (ca 12.5Volt)

Tack på förhand.

simlar
torsdag 20:32 · 5 565 Inlägg

Du får nog bättre hjälp om du skriver vad för modell och årsmodell av motorcykel det handlar om.

Generellt så brukar det sitta ett separat startrelä/solenoid på småmaskiner.
Har varit med om flertalet fyrhjulingar som haft problem med startrelät och ger då dina symptom med att startmotorn ibland går runt och ibland så bara smattrar det i relät.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Axbard_89
torsdag 20:53 · 6 Inlägg

Okay, detta gäller en Suzuki AN 400 (scooter) från ca 01.

Det sitter ett startrelä på den som jag har kollat, ser okay ut.

Men jag tänker att jag frår ju fram 12.5v till startmotorn när man försöker starta, det borde väl ändå betyda att de ut är okay till själva startmotorn?

simlar
torsdag 21:01 · 5 565 Inlägg

Prova bygla dom grova plussarna på startrelät, fungerar startmotorn som den ska varje gång då så är det relät som krånglar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Axbard_89
torsdag 21:13 · 6 Inlägg

Ska prova det. Tack så länge.

Jesper328 Diagnostekniker
torsdag 21:15 · 2 447 Inlägg

Och funkar det inte att bygla startrelät så drar du t.ex en startkabel mellan batterijord och motorn.

Men troligen så är det ditt startrelä som felar.

Up the RA
jaka54
torsdag 23:04 · 5 904 Inlägg

Hej!
Har du laddat batteriet? Det är det första man ska göra om det bara klickar när man vrider om startnyckeln...och klickandet betyder att spänningen är för låg.

Senast redigerat av jaka54 (fredag 17:54)

Axbard_89
fredag 08:05 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du laddat batteriet? Det är deat första man ska göra om det bara klickar när man vrider om startnyckeln...och klickandet betyder att spänningen är för låg.

Batteriet är nog kasst men jag state startkablar från min bil direkt på polerna i scootern. Batteriet står på laddning, troligen behöver det bytas.

Senast redigerat av Axbard_89 (fredag 08:06)

torsen
fredag 16:54 · 7 331 Inlägg

Eller också kolen utslitna.
Kolla mitt förslag i "den andra startmotortråden".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang