2576
Sök

Ojämn vid varm, Chrysler 1959??

399 Inlägg
13 juli
Trådstartare
#1
Min Chrysler -59 har börjat gå lite ojämnt när den är varm.
Den dog vid en korsning när vi stod still och gasade iväg, men startade lätt med en gång.

Man känner även vid körningen lite ryckningar. Inte när man gasar upp eller i uppförsbacke, men när man ligger jämn fart i typ 70km/h..

Någon som har tips vad det kan vara? (Förgasaren är nyrenoverad av ett företag, inställt med grundinställning).


2 396 Inlägg
13 juli
#2
Det kan nog vara de mesta

En förgasare kräver mer än grundinställning för att fungera.
Lägg upp en film när bilen går.  Kall och varm


399 Inlägg
13 juli
Trådstartare
#3
Nybergrobin skrev:
Det kan nog vara de mesta

En förgasare kräver mer än grundinställning för att fungera.
Lägg upp en film när bilen går.  Kall och varm
Kan kolla imorgon beroende på vädret..
En på Facebook trodde helt säkert att det är brytarna.
Jag har ställt in dem på 0.40mm men han sa att bilen går bättre med 0.020 tum ( vilket är typ 0.50mm).. ska testa det imorgon med


3 064 Inlägg
14 juli
#4
Brytatavstånd och tändning ska givetvis vara rätt.
Tändkablar i skick. Kan bli överslag från dom = misständning.

Kolla också så det inte är nån liten vakuumläcka. Det ger orolig gång, främst vid låg belastning.

Vid förgasarfoten kan det vara vakuumläckor på USA bilar.
(Ingen personlig erfarenhet av sådana bilar alls, men kollar på "ViceGrip Garage" på Youtube när han startar upp sådana som stått i årtionden och kör dom hem)

Är det vakuum-bromsservo är det väl relativt vanligt att dom läcker lite på gamla veteranbilar. I alla fall Europeiska.

399 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Brytatavstånd och tändning ska givetvis vara rätt.
Tändkablar i skick. Kan bli överslag från dom = misständning.

Kolla också så det inte är nån liten vakuumläcka. Det ger orolig gång, främst vid låg belastning.

Vid förgasarfoten kan det vara vakuumläckor på USA bilar.
(Ingen personlig erfarenhet av sådana bilar alls, men kollar på "ViceGrip Garage" på Youtube när han startar upp sådana som stått i årtionden och kör dom hem)

Är det vakuum-bromsservo är det väl relativt vanligt att dom läcker lite på gamla veteranbilar. I alla fall Europeiska.
Jag har precis beställt hem nya brytare och kondensator. Till hösten ska jag beställa hem fördelarlock, rotor och tändkablar från Usa..


7 347 Inlägg
14 juli
#6
Förutom det du nämner ovan att du ska byta -  kolla med startsprej vid förgasarfoten och bromsservots slangar - att det inte läcker.
Ökar varvtalet när du sprejar har du förmodligen ett läckage där.

Grattis till en fin bil!

399 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#7
Har nu bytt brytarna och kondensatorn. Ställt den på 0.20mm och bilen gick jämnare. Men svarar lite halvt dåligt på gasen, men upptäckte ett pys ljud (som inte varit tidigare). Lyssnade och letade tillslut insåg jag att det är mellan luftburken och förgasaren. Packningen var krut torr och den ingick inte när man köpte renoveringssats till förgasaren, så den har inte blivit bytt. Har nu beställt en ny till Mekonomen från Hansen Racing så bara invänta leverans..


399 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
Det kan nog vara de mesta

En förgasare kräver mer än grundinställning för att fungera.
Lägg upp en film när bilen går.  Kall och varm
Jag vet tyvärr inte hur man laddar upp filmklipp här..

Jag har nu iallafall satt in nya brytare, ställde den på ca 0.45 (hade 0.20 först från ett tips på fb, men tyckte den sköt mer vid uppvarvning), kondensator. Mätte så den laddade (låg på tomgång mellan 14-14,2v och gasade jag lite så ökade den).

Justerat förgasaren (kollade på ett klipp på Youtube där en justerade en Edelbrock, jag har en Carter AFB)

Tänkte testa tändinställningslampa, för att se vilka grader, men hittade inte min just nu..

Tänkte köpa startspray och se om den läcker någonstans..
Ska även skruva ur stiften och se hur de ser ut när bilen kallnat..


3 064 Inlägg
25 juli
#9
0.2mm lät väldigt lite för en brytare.
0.02 Tum vore rimligare. (Ca 0.5mm)

Det står tex "0.02" på kåpan över brytarna på gamla Briggs&Stratton och Tecumseh, i förekomande fall. (Gräsklippare, mm)
Då avses 2 hundradelar av en tum.

Kan det vara ett tum till millimeter misstag inblandat?

399 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
0.2mm lät väldigt lite för en brytare.
0.02 Tum vore rimligare. (Ca 0.5mm)

Det står tex "0.02" på kåpan över brytarna på gamla Briggs&Stratton och Tecumseh, i förekomande fall. (Gräsklippare, mm)
Då avses 2 hundradelar av en tum.

Kan det vara ett tum till millimeter misstag inblandat?
Jag vet inte, han som tipsade på Fb hävdade mm. Jag ifrågasatte om det var mm eller tum, för menade han tum så är det ca 0.50mm, men han sa mm....
Han skrev: "sätter mina på 0,20 Blir bättre, tro mig ?"



Sök