3193
Sök

Hjälp - åtgärda rost i bagaget - Saab 900 1985

564 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#1
Hej,

Har en nyinförskaffad Saab 900 som i allmänhet är i rätt gott skick och tanken är att ha den många år framöver. Upptäckte en del rost då jag tog ur baksätet och tömde bagaget inför ljudbygge. Jag är novis på detta område, fixar rätt mycket själv men är student och har inte jättemycket verktyg tillhanda (har dremel och skruvdragare, kan låna vinkelslip etc men kan inte svetsa själv och känner ingen som kan heller). Hur allvarligt är detta och är det något jag kan lösa själv? Det som är positivt är att det spelar inte någon roll hur en eventuell lagning ser ut eftersom allt här ska täckas in sen ändå (jämfört med exteriör rost)

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-02a36b23b734ac97b280231c0f782927.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-7c6b28b02a9bbf00543d15166cd2adf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-788b89a5f65a05caf237637a2002109f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-ee16ba4f4b105deaa9e514c37aa78fa5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-849c9c5a47a343485da783f63681bdd0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-c0175d16e7acfb0a6043d400ef342149.jpg

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 115 Inlägg
17 juli
#2
Du har rost i plåtskarvar, vilket är de värsta ställena att fixa rost! Du måste skaffa en Mig svets (med gas helst) för att fixa rosthålen på ett seriöst sätt plus naturligtvis en vinkelslip, 0,9mm plåt ( finns t.ex på Biltema ), stort skruvstäd, osv osv  och ett ställe att hålla till på. Har du inte möjlighet till det så ...skippa alla tankar på att fixa hålen.


564 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Du har rost i plåtskarvar, vilket är de värsta ställena att fixa rost! Du måste skaffa en Mig svets (med gas helst) för att fixa rosthålen på ett seriöst sätt plus naturligtvis en vinkelslip, 0,9mm plåt ( finns t.ex på Biltema ), stort skruvstäd, osv osv  och ett ställe att hålla till på. Har du inte möjlighet till det så ...skippa alla tankar på att fixa hålen.

Jaa det är en del som saknas för att jag ska kunna fixa det... Hur är det med att kapa bort det som är dåligt och kapsla in med nåt medel (typ underredsmassa eller liknande) så att det inte sprider sig vidare? Alternativt att leja någon såklart...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

7 433 Inlägg
17 juli
#4
En 40 år gammal rostig SAAB lämnar man inte in för rostlagning, när man inte kan svetsa.
Ekonomiskt vansinne.
Är bilen så här rostskadad på ställen du funnit, så är den sannolikt ännu mer rostskadad på andra ställen.
Skrota och köp en annan (SAAB?).
Innan du åtgärdar något, besikta bilen och se om den har fler allvarliga rostskador.

Forummoderator
26 339 Inlägg
17 juli
#5
torsen skrev:
En 40 år gammal rostig SAAB lämnar man inte in för rostlagning, när man inte kan svetsa.
Ekonomiskt vansinne.
Är bilen så här rostskadad på ställen du funnit, så är den sannolikt ännu mer rostskadad på andra ställen.
Skrota och köp en annan (SAAB?).
Innan du åtgärdar något, besikta bilen och se om den har fler allvarliga rostskador.

Fast, hur vanliga är en OG900 idag?
Om TS trivs med bilen, redan äger den och ser hyfsad ut idag så låter det galet att skrota den bara för att försöka hitta en i bättre skick.
Visst, de finns nog, men till vilket pris?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

564 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#6
torsen skrev:
En 40 år gammal rostig SAAB lämnar man inte in för rostlagning, när man inte kan svetsa.
Ekonomiskt vansinne.
Är bilen så här rostskadad på ställen du funnit, så är den sannolikt ännu mer rostskadad på andra ställen.
Skrota och köp en annan (SAAB?).
Innan du åtgärdar något, besikta bilen och se om den har fler allvarliga rostskador.

Vet hut människa, komma och föreslå skroten!! Bilen är nybesiktad. Det är rost i underkant av en dörr också. Om jag lämnar bort det lär det bli till någon som gör det under bordet...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#7
Mack skrev:
torsen skrev:
En 40 år gammal rostig SAAB lämnar man inte in för rostlagning, när man inte kan svetsa.
Ekonomiskt vansinne.
Är bilen så här rostskadad på ställen du funnit, så är den sannolikt ännu mer rostskadad på andra ställen.
Skrota och köp en annan (SAAB?).
Innan du åtgärdar något, besikta bilen och se om den har fler allvarliga rostskador.

Fast, hur vanliga är en OG900 idag?
Om TS trivs med bilen, redan äger den och ser hyfsad ut idag så låter det galet att skrota den bara för att försöka hitta en i bättre skick.
Visst, de finns nog, men till vilket pris?

Nä någon skrot kommer inte på tal! Är däremot öppen för konstruktiva förslag, allt som leder närmare mot att det blir åtgärdat är välkommet smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 115 Inlägg
17 juli
#8
Kör med bilen vet ja! Ser ju fin ut på bilden, men har du inte plats och utrustning  att mecka så bara kör. Att bara tänka i banor att täcka över rosthålen med något annat än frisk stålplåt, svetsad på plats gör mig  ledsen.


564 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Kör med bilen vet ja! Ser ju fin ut på bilden, men har du inte plats och utrustning  att mecka så bara kör. Att bara tänka i banor att täcka över rosthålen med något annat än frisk stålplåt, svetsad på plats gör mig  ledsen.

Lutar åt det nu, för tillfället är det inte läge att köpa på sig svets och lära sig rostlaga. Kan bli att lämna bort det till hösten/ vintern eller nästa år om jag får tag på nån duktig som kan lösa det. Menar inte att täcka för så det inte syns utan tänkte mer om man kunde skära bort det som ruttnar just nu och lägga på nåt medel (rostkonverterare typ?) som skulle bromsa in spridningen av rost tills den permanenta åtgärden kommer på plats.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök