2346
Sök

Goddag jag hatar bromsrör

526 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#1
Dela med er vilka verktyg som är bra för bromsrörsmuttrar och oknipplar. Jag har fått nog av öppna ringnycklar som är designade för att INTE runda av dessa jävlar, men som gör det ändå.

Vilka andra alternativ finns det? En självklar investering om ett annat verktyg sparar dig tiden av att kona nya rör varje gång du ska göra någonting därnere.

Professionell hatare

506 Inlägg
17 juli
#2
Hallå!
Finns ju de här nycklarna som har sexkant med en öppning så man trä över bromsröret.

Mvh///Micke.E


526 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#3
MickeEng skrev:
Hallå!
Finns ju de här nycklarna som har sexkant med en öppning så man trä över bromsröret.

Mvh///Micke.E
Det är dom jag refererar i mitt inlägg. Jag har dessa redan men dom är avskyvärda.

Professionell hatare

435 Inlägg
17 juli
#4
det finns bara ett sätt o det är att smörja med koppar fett när man sätter ihop bromsarna
annars kvitter det vilken nyckel du har när det först är rostigt.
svetstång går fint även om det har blivit runt

378 Inlägg
17 juli
#5
Blanke skrev:
Dela med er vilka verktyg som är bra för bromsrörsmuttrar och oknipplar.

Vilka andra alternativ finns det?
Ska jag byta bromsrör så brukar jag helt enkelt knipsa av bromsröret med en avbitare precis intill rörnippeln och sedan ta en fräsch sexkantshylsa med litet spärrhandtag av 1/4 tum storlek för att lossa rörnippeln. Luftningsnipplar på bromsoken kan ju dock vara lite jävligare och där kan det oftast gå åt att värma, om man inte kommer åt att slå på nippeln så att man typ plattar till gängorna på nippeln. Det kan oftast räcka, och sen en fräsch sexkantshylsa, även där till spärrhandtag av 1/4 tum storlek.


506 Inlägg
17 juli
#6
Haha ok, tänkte det var en ring i ena ändan o öppen i andra. Men annars får man väl klura lite vicegrip tror det heter svetstång kan funka om man kommer åt


5 993 Inlägg
17 juli
#7
Hej!
Värme är det enda som hjälper...även om man har öppna ringnycklar. Problemet är att ofta (nästan alltid ) sitter sexkantmutten fast i bromsröret och då måste man värma med gasol eller gassvets , kyla med vatten eller 5-56/Vd 40 ...värma igen...kyla av igen...värma ...och hålla på så tills man kan lirka lite med muttern fram och tillbaka, så att den efter någon timme kan lossas...


5 656 Inlägg
18 juli
#8
Visegrip 10 Lw låsnyckel 10 tum https://amzn.eu/d/00q8eI9J

Sån här "svetstång" har jag sett några på youtube använda med goda resultat.
Jag har själv ännu inte investerat i en sån tång så har inga personliga erfarenheter av den.


526 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Värme är det enda som hjälper...även om man har öppna ringnycklar. Problemet är att ofta (nästan alltid ) sitter sexkantmutten fast i bromsröret och då måste man värma med gasol eller gassvets , kyla med vatten eller 5-56/Vd 40 ...värma igen...kyla av igen...värma ...och hålla på så tills man kan lirka lite med muttern fram och tillbaka, så att den efter någon timme kan lossas...
Håller med om det. Men tar sån lång tid och om man inte vill klippa av slangen så kommer ett pistolskott.

Professionell hatare

7 348 Inlägg
18 juli
#10
I vissa fall, t ex om bromsrörsnippeln vägrar lossa i hjulbromscylindern, men man kan få loss nippeln i andra änden av bromsröret, så kan man lossa bromsröret komplett med cylindern. Därefter spänna fast cylinderns rörnippel i ett skruvstycke, och sedan vrida på cylindern.
Har jag gjort ett flertal gånger, då det visat sig vara svårt att få fram ny cylinder.

819 Inlägg
18 juli
#11
Jag tror att Biltema har bra verktyg

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
18 juli
#12
Det bästa verktyget för bromsrörskopplingar heter ?CRC Rust off pro?, samt ?låt det gojsa 15-30 min?.
Funkar även till allt annat som är gängat.

Nipplar kör jag på CRC, hänger på en långhylsa, knackar runt om nippeln och på långhylsan, guckar på lite mer CRC, tar en kopp kaffe.
Efter det så släpper nippeln utan problem.

Edit: varför blir alltid mina citationstecken frågetecken?
Senast redigerat av Jesper328 (18 juli )

Up the RA

526 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#13
Roligt att läsa alla tips.

Lyckades få godkänt på besiktningen av min röda 240 och han noterade de nya bromsrören och att de såg hemmagjorda ut smile

Professionell hatare


Sök