Hej!
Behöver lite hjälp att felsöka och försöka komma till rätt med detta.
Besiktigade för en månad sedan med resultat för hög CO2. (0,6).
Bytte olja, filter samt tändstift. Körde många mil blandad körning och besiktigade idag igen. Bättre resultat men inte tillräckligt. Den landade på 0,3 och godkänt är 0,2.
Primärt vill jag få ner CO2 för att få en godkänd besiktning.
Motorlampan lyser med felkod P0141, men det har den gjort i flera år. Flera bilmekaniker har kollat utan att hitta nåt direkt fel, och bilen har alltid haft ok miljövärden på besiktningen, så jag har tänkt att det bara är nåt som löser ut motorlampan utan att det är något egentligt fel. Denna felkod verkar spöka en del i dessa bilar vad jag förstår.
Hur börjar jag en sådan här felsökning?
Bilen går bra, ingen ryckig gång, normal tomgång, drar normalt med soppa tror jag.
Det ska nämnas att mätaren står på 37.000 mil och jag vill inte lägga för mycket pengar på bilen. Men jag lägger gärna några timmar på att felsöka och åtgärda eventuella fel jag hittar. Plus att jag kanske lär mig nåt längs vägen.
Tacksam för hjälp!
Det ska väl även tilläggas att jag kört bilen i 6 år, 20.000 mil och jag har inte bytt något mer än olja, oljefilter, bromsok, styrservopump och multirem.
Det slog mig att luftfilter är enkelt att byta men tveksamt att det löser nåt eller?