Timfre skrev:
Ja en polare sökte med vida och fick fram bränsletrycksgivare. Kod P290 .
Någonting är fel här.
En felkod ur VIDA börjar aldrig med P.
Den börjar med tre bokstäver som är förkortningen av styrdonet, följt av en kod. Ofta tre siffror. Ev också en bokstav som tillägg.
I detta fallet borde felkoden börja "ECM" som i Engine Control Module, följt då av 290. Nu finner jag inte ECM 290, men "ECM 290B" som betyder "Fuel Pressure, Signal missing.
Det är noga med koder.
Om elfläkten startar genast brukar det betyda att motorstyrdonet saknar viktig temperaturinfo. Nu är jag tämligen säker på att det bara är en kylvätsketempgivare, så visar instrumentet rätt, bör den vara ok.
Men det finns fler sensorer. Utetemp, insugsluft, mfl.
Så att se realtidsdata vore intressant.
Den borde ha felkod i något styrdon.
Inte nödvändigtvis motorstyrdonet.
UtetempgivarNA sitter i backspeglarna tex. Ena till infon i instrumentet och klimatpanelen, och andra till motorns styrdon. Dörrarna heter PDM och DDM i VIDA. (bara nämns som exempel)
Få bilen HELSCANNAD och kolla lite livedata efter orimliga värden.
Trx temperaturer och bränsletryck.
Är det automatlådan som skapar rycken finns nog felkoder i TCM.
Transmission Control Module.
Edit:
Dra upp tändspolarna och se så dom är hela utan sprickor i röret ner til stiften, och framförallt inget vatten I stiftbrunnarna. Motortvättarklantar brukar få det, tex. Tändningsöverslag stämmer mycket bra på felbeskrivningen och överslag till jord ger inte nödvändigtvis felkod på annat än just mosständning. I bästa fall. Ofta för kort felsession för att registreras rätt.