2222
Sök

Volvo s60 T5 2005 Rycker/hackar vid gaspådrag

10 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#1
Tja ! Som rubriken lyder , bytt bränsletrycks givaren , bränslepump , samt gjort service med stift oljor filter osv . Den ?rycker? vid gaspådrag, blir inte klok på detta ! Börja med att jag fick felkod på bränsletrycksgivaren, den byttes , sen gav bränsle pumpen upp. Den bytes oxå . Samt gjorde en ?bas? service . Nu hackar den istället vid gaspådrag som sakt . Kan tillägga att det är en automat , samt att jag hör att elfläkten går igång
Så fort man startar bilen , om det har nått samband .
Senast redigerat av Timfre (5 augusti )

2 397 Inlägg
5 augusti
#2
Inge andra felkoder?
Är de enorma ryckningar eller bara såpass att man känner av dem?

Har du mätt bränsletryck?


10 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#3
Nybergrobin skrev:
Inge andra felkoder?
Är de enorma ryckningar eller bara såpass att man känner av dem?

Har du mätt bränsletryck?
Inga andra felkoder , ganska märkbara ryckningar måste jag säga , går som en påse hundskit när det börjar , ingen effekt alls . Nej det har jag inte gjort , men tycker att det borde vara helt ok då pumpen är ny . Lr borde jag mäta ändå ?

2 397 Inlägg
5 augusti
#4
Det kostar ingenting att mäta tänker jag. Då kan man också utesluta bränsletillförsel


10 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#5
Nybergrobin skrev:
Det kostar ingenting att mäta tänker jag. Då kan man också utesluta bränsletillförsel
Nej det är ju sant , blir så trött på denna bilen , precis kostat på den 14K på verkstad , och får den tillbaka å den krånglar än .

2 397 Inlägg
5 augusti
#6
Timfre skrev:
Nybergrobin skrev:
Det kostar ingenting att mäta tänker jag. Då kan man också utesluta bränsletillförsel
Nej det är ju sant , blir så trött på denna bilen , precis kostat på den 14K på verkstad , och får den tillbaka å den krånglar än .
Vad har man felsökt med? Vida?


10 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Timfre skrev:
Nybergrobin skrev:
Det kostar ingenting att mäta tänker jag. Då kan man också utesluta bränsletillförsel
Nej det är ju sant , blir så trött på denna bilen , precis kostat på den 14K på verkstad , och får den tillbaka å den krånglar än .
Vad har man felsökt med? Vida?
Ja en polare sökte med vida och fick fram bränsletrycksgivare. Kod P290 .

Sen felsökte verkstad och fick för på bränsle pumpen . (Bilen stanna hela tiden när man körde ) bytte pumpen , samt gjorde service med stift bränslefilter m.m å nu direkt efter verkstad går den skit när ger lite gas .

10 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
Det kostar ingenting att mäta tänker jag. Då kan man också utesluta bränsletillförsel
Och idag börja bilen stanna efter vägen precis som förut , innan pump bytet !! Kul att lösa ut en bil för mycket stålar ! och felet är fortfarande kvar .  Blir inte klok !

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 augusti
#9
Jag har haft liknande bekymmer på min S80 2,4T och för att få bort hackningar vid gaspådrag så bytte jag magnetventil och slangarna (det ser svårare ut att byta dessa än vad det är om man sätter sig in i vart slangarna går).
Något år senare börjar bilen dunka till under färd, ofta i motorvägsfart, ungefär som att den misstände, fick felkod ?Motorprestanda Reducerad? i displayen och felkodsläsare visade fel på båda knackningssensorer. Läste runt och fick fram att spjällhuset kan orsaka dessa fel. Rengör spjällhuset och bilen blir bättre i ca 3 månader sedan återkommer felet så jag köpte ett renoverat spjällhus och felet är löst.

Värt att notera att min bil hade aldrig dåligt bränsletryck eller att den la av under färd, ett symptom dock när spjällhus blivit riktigt dåligt är att bilen kan lägga av och sedan går den inte att starta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 114 Inlägg
9 augusti
#10
Timfre skrev:
Ja en polare sökte med vida och fick fram bränsletrycksgivare. Kod P290 .
Någonting är fel här.
En felkod ur VIDA börjar aldrig med P.
Den börjar med tre bokstäver som är förkortningen av styrdonet, följt av en kod. Ofta tre siffror. Ev också en bokstav som tillägg.

I detta fallet borde felkoden börja "ECM" som i Engine Control Module,  följt då av 290.  Nu finner jag inte ECM 290, men "ECM 290B" som betyder "Fuel Pressure, Signal missing.

Det är noga med koder.

Om elfläkten startar genast brukar det betyda att motorstyrdonet saknar viktig temperaturinfo.  Nu är jag tämligen säker på att det bara är en kylvätsketempgivare, så visar instrumentet rätt, bör den vara ok.
Men det finns fler sensorer. Utetemp, insugsluft, mfl.
Så att se realtidsdata vore intressant.

Den borde ha felkod i något styrdon.
Inte nödvändigtvis motorstyrdonet.

UtetempgivarNA sitter i backspeglarna tex. Ena till infon i instrumentet och klimatpanelen, och andra till motorns styrdon.  Dörrarna heter PDM och DDM i VIDA.  (bara nämns som exempel)

Få bilen HELSCANNAD och kolla lite livedata efter orimliga värden.
Trx temperaturer och bränsletryck.

Är det automatlådan som skapar rycken finns nog felkoder i TCM.
Transmission Control Module.

Edit:
Dra upp tändspolarna och se så dom är hela utan sprickor i röret ner til stiften, och framförallt inget vatten I stiftbrunnarna.  Motortvättarklantar brukar få det, tex.  Tändningsöverslag stämmer mycket bra på felbeskrivningen och överslag till jord ger inte nödvändigtvis felkod på annat än just mosständning. I bästa fall. Ofta för kort felsession för att registreras rätt.
Senast redigerat av Mossan1 (9 augusti )

10 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#11
Slash skrev:
Jag har haft liknande bekymmer på min S80 2,4T och för att få bort hackningar vid gaspådrag så bytte jag magnetventil och slangarna (det ser svårare ut att byta dessa än vad det är om man sätter sig in i vart slangarna går).
Något år senare börjar bilen dunka till under färd, ofta i motorvägsfart, ungefär som att den misstände, fick felkod ?Motorprestanda Reducerad? i displayen och felkodsläsare visade fel på båda knackningssensorer. Läste runt och fick fram att spjällhuset kan orsaka dessa fel. Rengör spjällhuset och bilen blir bättre i ca 3 månader sedan återkommer felet så jag köpte ett renoverat spjällhus och felet är löst.

Värt att notera att min bil hade aldrig dåligt bränsletryck eller att den la av under färd, ett symptom dock när spjällhus blivit riktigt dåligt är att bilen kan lägga av och sedan går den inte att starta.
Tack för svar ! Alla svar och hjälp är jag tacksam för ! Bytt bränsletrycks sensor , bränsle filter , bränslepump, tändstift, olja , oljefilter , (nya saker ) forfarande så beter den sig som den gjorde innan , stannar efter vägen , så man får göra omstart . Å den är faktiskt lite värre nu än innan allt börja .  Detta är en automat. Värt att notera kanske , att jag kopplat ur larmet för att få solluckan att funka . Oxå har en kompis felsökt den igen . Och forfarande samma felkoder som fanns innan bränslepump bytet + några nya . Blir tokig !
Senast redigerat av Timfre (22 augusti )

10 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#12


https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249035/249035-2bc132be58f87cf3c01aee5c01f27f9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249035/249035-e7483fcc39d1e291a7e27bc1cc10bda0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249035/249035-f50f058848c83bad6d0516dd8bb4a2b7.jpg

10 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#13
Slash skrev:
Jag har haft liknande bekymmer på min S80 2,4T och för att få bort hackningar vid gaspådrag så bytte jag magnetventil och slangarna (det ser svårare ut att byta dessa än vad det är om man sätter sig in i vart slangarna går).
Något år senare börjar bilen dunka till under färd, ofta i motorvägsfart, ungefär som att den misstände, fick felkod ?Motorprestanda Reducerad? i displayen och felkodsläsare visade fel på båda knackningssensorer. Läste runt och fick fram att spjällhuset kan orsaka dessa fel. Rengör spjällhuset och bilen blir bättre i ca 3 månader sedan återkommer felet så jag köpte ett renoverat spjällhus och felet är löst.

Värt att notera att min bil hade aldrig dåligt bränsletryck eller att den la av under färd, ett symptom dock när spjällhus blivit riktigt dåligt är att bilen kan lägga av och sedan går den inte att starta.
Se gärna bilderna jag längre ner , vad skulle du tro om dom ? Jag tror att nyckeln spökar . Eftersom det är 2 nya koder ang nyckeln . Bränsle trycket är gamla ( sensorn ny och pump ny ) men koderna är kvar. Sen den koden med programvara är för den är optimerad. Ac är urkopplad pga jag bytt pump (inte fyllt den än ) va nog aldrig pumpen lr nått med bränsle från första början ! Verkstad sa att det va pumpen . Och sensor . Blev en onödigt dyr reparation isåfall . 8500 kr , känner mig riktigt lurad , verkstaden tar inget ansvar heller när jag påverkar detta .

1 640 Inlägg
23 augusti
#14
Hmm, har delarna som bytts varit org.delar eller nåt skit från skitsidor? Tänker närmast på B-pumpen. O tryckgivare. Sen är det väl så att din Cem o Ecm inte gillar varandra av nån anledning, - din optimering (nån som kan- eller bara kör på?) . Fast ja e´frestad att tippa på spjällhus, trots att koderna inte leder dit. Ett ökänt fel, fast det är ju även cem på dessa.
Fast ja hade börjat med att kolla bränsletryck, sen tjurat på . cem, spjällhus osv.
Finns skrotar som levererar cem. osv. renoverade o kodar in dom när de får din i utbyte.
Lycka till./Husse

10 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#15
husseman skrev:
Hmm, har delarna som bytts varit org.delar eller nåt skit från skitsidor? Tänker närmast på B-pumpen. O tryckgivare. Sen är det väl så att din Cem o Ecm inte gillar varandra av nån anledning, - din optimering (nån som kan- eller bara kör på?) . Fast ja e´frestad att tippa på spjällhus, trots att koderna inte leder dit. Ett ökänt fel, fast det är ju även cem på dessa.
Fast ja hade börjat med att kolla bränsletryck, sen tjurat på . cem, spjällhus osv.
Finns skrotar som levererar cem. osv. renoverade o kodar in dom när de får din i utbyte.
Lycka till./Husse
Tack för svar! Enligt min kompis ska han han kollat
Spjällhuset å det ska va ok.

Men jag tänker : larmet (det koppla jag ur , (höger fram skärm ) för att få
Soluckan att funka . Det har att göra med  nyckeln att göra , nyckeln har tappat koden ( har bara 1 nyckel)

10 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#16
husseman skrev:
Hmm, har delarna som bytts varit org.delar eller nåt skit från skitsidor? Tänker närmast på B-pumpen. O tryckgivare. Sen är det väl så att din Cem o Ecm inte gillar varandra av nån anledning, - din optimering (nån som kan- eller bara kör på?) . Fast ja e´frestad att tippa på spjällhus, trots att koderna inte leder dit. Ett ökänt fel, fast det är ju även cem på dessa.
Fast ja hade börjat med att kolla bränsletryck, sen tjurat på . cem, spjällhus osv.
Finns skrotar som levererar cem. osv. renoverade o kodar in dom när de får din i utbyte.
Lycka till./Husse
Allt är original och nytt som bränslepump och bränsletrycks sensor , optimeringen är från BSR , oxå varit inne på spjällhuset , men enligt mer kunniga personer så ska det tydligen vara okej .. men tror nog jag ska undersöka det själv ! För nått är galet iaf . Och känner att jag inte vill kosta på mer , denna bilen börjar bli riktigt dyr . Samtidigt så vill jag ju givetvis få den att gå som den ska göra .

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
24 augusti
#17
om inte volvo gjort något riktigt knas så ska ALDRIG en bil kunna lägga i startspärren under färd..   
inte heller stänga av en motor som är startad oavsätt om den känner av nyckeln eller ej.. 

det är en säkerhetsåtgärd man lägger in i startspärren har den väl startat så har inte startspärren någon funktion i gången på bilen.

Kör fort så hinner inget hända...

1 640 Inlägg
24 augusti
#18
Hmm, mjo det tror ja alla biltillverkare gör. Har bilen startat o köpt svaret från Immo, så ska inte bilen bråka under färd. Så ja tror inte att detta har med Immo att göra.

mvh/bakfull Husse


Sök