3120
Sök

Köpråd Peugeot 308, BMW 3-serie, VW Golf

28 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#21
Muskelbil skrev:
Aesud skrev:
Jesper328 skrev:
Kan du skruva?
Om ja - köp valfri fransk eller tysk bil.
Om nej - Toyota eller Honda.

Ärligt talat så är 95% av alla bilar dyngtråkiga, och då kan man lika gärna köpa något med god driftsäkerhet.

Är ingen mekaniker direkt men kan såklart skruva en del enklare grejer.

Klart det hade varit gött med en bil som nästan aldrig krånglar. Men jag tycker ändå det är stor skillnad på olika bilmärken och modeller. Samt att bilen allra mest ska användas till motorvägspendling så komfort och ljudnivå är väldigt viktigt för mig.

Har du ens kört en 308???

Nej, kanske därför jag frågar här på forumet?

28 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#22
Gazer skrev:
308 är knappast en problemfri bil. Problem med kamkedjan 1.6 och 1.6t (byte var 3000mil) 6000mil motorbyte pga oljeförbrukning, innan dess så är det blästring/rengörning av insugsventiler. Turbon är också ofta dålig på dom. Hjullager, abssensorer får du byta i parti och minut. AC som oftast inte fungerar pga kompressorn eller kondensorn eller läckande rör.
Håll dig borta från franska bilar om du inte tycker om och skruva och kela med din bil varje dag.

Hmm någon utav er snackar ju skit då? Några har sagt att det är bra bilar medans ni två senaste säger att det är rena skiten. Vet liksom inte vem man ska lita på när man får höra två helt olika åsikter?

6 630 Inlägg
24 augusti
#23
Haft en del Alfa romeo under 7 års tid och blivit stående en gång pga defekt batteri trots att jag "bara skulle ha problem hela tiden med urdålig kvalitet och kass värme"

Provkör och köp en bil du gillar, betydligt mer värt i efterhand för det är väl >du< som ska bruka den och ingen annan?

Men kollar du franskt ska det vara en diesel, som tidigare nämnts är 1.6 HDI vettigt maskin men 2.0 HDI är bättre. (Tycker jag ur verkstadssynpunkt, sällan problem med dessa PSA motorer)

De/Dem

Muskelbil
24 augusti
#24
Aesud skrev:
Muskelbil skrev:
Aesud skrev:

Är ingen mekaniker direkt men kan såklart skruva en del enklare grejer.

Klart det hade varit gött med en bil som nästan aldrig krånglar. Men jag tycker ändå det är stor skillnad på olika bilmärken och modeller. Samt att bilen allra mest ska användas till motorvägspendling så komfort och ljudnivå är väldigt viktigt för mig.

Har du ens kört en 308???

Nej, kanske därför jag frågar här på forumet?

Gör det
Dom är inte tysta

Muskelbil
24 augusti
#25
Aesud skrev:
Gazer skrev:
308 är knappast en problemfri bil. Problem med kamkedjan 1.6 och 1.6t (byte var 3000mil) 6000mil motorbyte pga oljeförbrukning, innan dess så är det blästring/rengörning av insugsventiler. Turbon är också ofta dålig på dom. Hjullager, abssensorer får du byta i parti och minut. AC som oftast inte fungerar pga kompressorn eller kondensorn eller läckande rör.
Håll dig borta från franska bilar om du inte tycker om och skruva och kela med din bil varje dag.

Hmm någon utav er snackar ju skit då? Några har sagt att det är bra bilar medans ni två senaste säger att det är rena skiten. Vet liksom inte vem man ska lita på när man får höra två helt olika åsikter?

Det finns de som har vw och tycker det är det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd
Det finns de som har vw och gör hjälpinlägg för bilen krånglar
Det finns de som haft vw och kör asiatiska bilar istället

Många tror att franska bilar är skräp för det sa deras pappa på sjuttiotalet
Idag är opel och peugeot samma företag
308 är inte skräp men inte lika bra som en asiatisk bil fast mycket bättre än bmw och golf

Många själv upplevda erfarenheter som sedan blir till råd

1 695 Inlägg
24 augusti
#26
Hmm, kollar man på va verkstäder säjer om bilköp, finns flera att läsa på både aftonhoran o expressen. Så är verkstäderna eniga i sina tips. Håll er borta från franska bilar- va nån going på aftonhoran som hyllade nya Peugeot 3008 tror ja den hette. Men i övrigt är intervjuade verkstäder eniga i det ja sett o läst o upplevt. Så det pappa sa för 20 år sedan gäller fortfarande. Undvik fransk skit. Köp Toyota eller annan kvalitetsbil en gång- sen byter man inte till nåt annat. Man får jävligt bra andrahandsvärde på en Toyota/Lexus. Därför kan man byta upp sig- o man behöver inte krångla på blocket. Dessutom är Toyotas verkstäder erkänt
duktiga. Vilket inte är helt fel. Därför får man sällan skruva med dessa bilar som märkesobunden "lillverkstad". Så hade ja pengar hade ja kört Toyota/Lexus. Men struttar runt i en Clio 04. Byter Hjullager innan varje Besiktning o släcker alla koder i den innan Bes.
Men vilken skitbil det är. Väntar fortfarande på att hitta en Toyota eller Suzuki swift till rätt pris. Tyvärr finns det inte många på blocket o de som läggs ut missar ja, då de säljs direkt.
Så en billig liten bil lär ja inte hitta, då de enda billiga bilarna på blocket är fransk skit.

mvh/husse

Muskelbil
24 augusti
#27
husseman skrev:
Hmm, kollar man på va verkstäder säjer om bilköp, finns flera att läsa på både aftonhoran o expressen. Så är verkstäderna eniga i sina tips. Håll er borta från franska bilar- va nån going på aftonhoran som hyllade nya Peugeot 3008 tror ja den hette. Men i övrigt är intervjuade verkstäder eniga i det ja sett o läst o upplevt. Så det pappa sa för 20 år sedan gäller fortfarande. Undvik fransk skit. Köp Toyota eller annan kvalitetsbil en gång- sen byter man inte till nåt annat. Man får jävligt bra andrahandsvärde på en Toyota/Lexus. Därför kan man byta upp sig- o man behöver inte krångla på blocket. Dessutom är Toyotas verkstäder erkänt
duktiga. Vilket inte är helt fel. Därför får man sällan skruva med dessa bilar som märkesobunden "lillverkstad". Så hade ja pengar hade ja kört Toyota/Lexus. Men struttar runt i en Clio 04. Byter Hjullager innan varje Besiktning o släcker alla koder i den innan Bes.
Men vilken skitbil det är. Väntar fortfarande på att hitta en Toyota eller Suzuki swift till rätt pris. Tyvärr finns det inte många på blocket o de som läggs ut missar ja, då de säljs direkt.
Så en billig liten bil lär ja inte hitta, då de enda billiga bilarna på blocket är fransk skit.

mvh/husse

3008 är precis samma bil tekniskt som 308 c4 Astra fast en högre variant

Pappa snackar skit

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 augusti
#28
Frun har kört Prius i många år. Nu kör hon en (2016) Swift aut. och är mycket nöjd. Prius mk2 fick vi renovera bakbromsar på. Inte så dyrt men tydligen vanligt fel. Den bromsade för lite där bak helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 695 Inlägg
13 september
#29
Hmm så slutsatsen blir att man skiter i verkligheten o köper/tok leasar en Peugeot , en bil som de nästan skänker bort. O skiter i pappa. Nåja- Lycka till ni som går på den.
Gnäll inte sen, när Stellantis o alla de skitmärken de säljer konkar. Jag varnade iallafall /mvh Husse

* Voff voff *
10 582 Inlägg
14 september
#30
De som aldrig kört/haft franskt säger att det är skräp. (I synnerhet mekaniker som inte greppat att de bara ser dem trasiga bilarna.)

De som haft/kört franskt köper det om och om igen.

Jag hade lätt valt Peugeoten av de tre som nämns om jag vill ha en pålitlig och trevlig bil.

Jag körde 7500 mil på 1,5 år i en Citroen DS3 -12 i jobbet häromåret (10000-17500 mil). Mycket problem? Definitivt inte, utöver normal service/slitage fick AC-kompressorn bytas. Det var det enda felet på den...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
14 september
#31
Jag vet inte, jag har både ägt och haft fransoser på lån.
Har även arbetat en del med  PSA/Stellantis , och arbetar nu en hel del med Stellantisbilar i form av div Proace-modeller.

Skall dock sägas att en större del av problemen jag får in med dem har med Ureasystemen att göra, och dessa har samtliga biltillverkare problem med.
Resterande del är ofta elfel/styrenheter.
Kvalitén är inte top notch, gäller även personbilarna.

Hade en 3008 GT Hybrid på lån, flångny vid tillfället.
På 300 mil så släppte multimediaskärmen ifrån instrumentbrädan, dödavinkelvarnaren ballade ur så fort det började att regna, lådan växlade hårdare än en DQ200 som gått 25.000 mil, osv.
Farsans kollega hämtade ut en ny Peugeot i somras, den gick inte många mil innan den hamnade på verkstan och blev kvar i flera veckor.

Dock så äger ju jag en väldigt fransk Megane IV.
Köptes främst pga motorn, men den har visat sig vara en kanonkärra än så länge.. peppar peppar.
Senast redigerat av Jesper328 (14 september )

Up the RA


Sök