1858
Sök

Ford durashift/powershift

Of World
3 356 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
är sugen på en Ford S-max eller Galaxy

Skall vara diesel och automat men läst en del om lådorna som skrämmer mig..

Vilken av dessa två är att "föredra" eller är båda same shit?

I vilka motoralternativ hittar mig resp lådor?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 879 Inlägg
5 september
#2
Powershift har väl inte direkt setts som en trevligt låda... (för plånboken)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 356 Inlägg
5 september
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Powershift har väl inte direkt setts som en trevligt låda... (för plånboken)
Ja är rädd för det.

Är även sugen på en c4 Grand Picasso 2014-2016 men är och en del typfel..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 616 Inlägg
5 september
#4
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Senast redigerat av xXSammy (5 september )

De/Dem

Of World
3 356 Inlägg
5 september
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Är durashift problem låda?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 879 Inlägg
5 september
#6
Mig veterligen funkar den bra. Men givetvis kan man gräva upp skit om den med. Jag hade dock vågat köpa en bil med den lådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 616 Inlägg
5 september
#7
Presidento skrev:
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Är durashift problem låda?
Inte i närheten av en Powershift

Bytt en Aisin låda och säkert 10 Powershift, renoverat 1 och bytt kanske 10 kopplingsenheter
Powershift lådan är trevlig men de krävs att oljebytena görs 6000 mil/3år och rätt mängd olja, ynka halvliter fel kan bli förödande

De/Dem

6 616 Inlägg
5 september
#8
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx

Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden

De/Dem

Forummoderator
17 879 Inlägg
5 september
#9
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 356 Inlägg
5 september
Trådstartare
#10
xXSammy skrev:
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx

Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden
Får nog provköra en med durashift är grymt sugen på en då den ser bra ut jämfört med ex sharan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 356 Inlägg
5 september
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.
EGS har jag haft i min Berlingo multispace den är ok om man förstår den... Inga problem under tiden jag hade den ..

Tittar dock på 2.0 HDI med riktig 6 steg automat (aisin) den är riktigt trevlig.

Största problemet med bilen är dock alla andra typfel som är "dyra" att laga som jag inte riktigt orkar med men man kanske får svälja det tillslut
Senast redigerat av Presidento (5 september )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 879 Inlägg
5 september
#12
Aha! Tja, varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 412 Inlägg
6 september
#13
xXSammy skrev:
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010
Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
TF-80 är ju samma låda som i V70 från 2006 och framåt när den sexstegade kom. Sitter säkert i en hel hög andra bilar också. Aisin Warner är ju ingen liten tillverkare direkt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök