Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010 Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010 Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Är durashift problem låda?
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010 Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
Är durashift problem låda?
Inte i närheten av en Powershift
Bytt en Aisin låda och säkert 10 Powershift, renoverat 1 och bytt kanske 10 kopplingsenheter Powershift lådan är trevlig men de krävs att oljebytena görs 6000 mil/3år och rätt mängd olja, ynka halvliter fel kan bli förödande
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx
Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Enkla sättet att skilja på Getrag och Aisin lådorna är att Getrag har ett plast oljetråg och insexplugg för påfyllning olja medan Aisin kör ståltråg och Torx
Sitter under luftburken, behöver inte ta bort den för att se skillnaden
Får nog provköra en med durashift är grymt sugen på en då den ser bra ut jämfört med ex sharan.
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
EGS-lådan i C4 är ju rätt pålitlig. Sen att just min far haft problem med denna i en 508 e-Hdi kan nog vara förarrelaterat. Han förstår inte att det är en manuell låda som man inte kan köra som en gammal turbinautomat. Bilen hade rullat ca 17-18k mil när lameller fick bytas.
EGS har jag haft i min Berlingo multispace den är ok om man förstår den... Inga problem under tiden jag hade den ..
Tittar dock på 2.0 HDI med riktig 6 steg automat (aisin) den är riktigt trevlig.
Största problemet med bilen är dock alla andra typfel som är "dyra" att laga som jag inte riktigt orkar med men man kanske får svälja det tillslut
Senast redigerat av Presidento (5 september )
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Durashift är Aisin AWTF-80 låda och används med 2.2 Tdci, fanns även till 2.0 tdci Euro4 men det var runt 2008-2010 Powershift är Getrag 6DCT450 och används med 2.0 Tdci
TF-80 är ju samma låda som i V70 från 2006 och framåt när den sexstegade kom. Sitter säkert i en hel hög andra bilar också. Aisin Warner är ju ingen liten tillverkare direkt.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.
Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)
Är det ett varningstecken? Bilen är 2015 2.0 tdci
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.
Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)
Provkörde idag en S-max på 15k mil med renoverad låda och "förstärkta" armar och något mer vid renovering (vet ej om man kan eller om man förstärkar sån) i övrigt servad på Hedin och olja i lådan var bytt enligt intervall men rasade ändå.
Det jag reagerade på var att den slängde i växlarna lite lätt vid kall motor men blev avsevärt bättre efter 2km (bilen stått hos handlare någon månad)
Är det ett varningstecken? Bilen är 2015 2.0 tdci
Aldrig hört innan
Nej det var som jag trodde. Jag har sett att man renoverar dessa men inte mer än så .
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
finns 2 olika typer av Powershift, den första kom i slutet av 2010, tot värdelös, sen 2015 kom en bättre version som tål lite mer,, men fortfarande känslig, och MYCKET noga med service för att dem ska fungera 2019 kom en ny vxl med vred istället för spak, den ska vara helt ok
finns 2 olika typer av Powershift, den första kom i slutet av 2010, tot värdelös, sen 2015 kom en bättre version som tål lite mer,, men fortfarande känslig, och MYCKET noga med service för att dem ska fungera 2019 kom en ny vxl med vred istället för spak, den ska vara helt ok
Ok Hmm.. denna borde ha den gamla iomed tillv år -14 modellår -15..
Ska nog kika på en 2.2 med durashift också
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13