2518
Sök

Bmw e39 2002 520i sedan EL!!

2 Inlägg
7 september
Trådstartare
#1
Hej, Bestämde mig för att köpa en ny bil innan vintern kommer, det ända felet är att batteri lampan lyser. Generatorn, Generator rem, Laddregulatorn, och batteriet är bytt, Jordpunkter är rengjort mellan kaross och generator. Batteriet går i ca 30 minuter sen stendött, Har mätt spänning på generator och den är desamma som batteriets spänning, Ingen ökning vid gaspådrag. Här tänker jag att såklart är generatorn slut, men förra ägaren hade bytt generator efter att orginalet slutat att ladda efter 4000 varv. Då börjar jag undra om det verkligen är generatorn och vad det isf annars kan vara. Kan det vart så att den nya generatorn är utav fel moddel? Eller finns det något vanligt fel? Tacksam för svar smile

En lite update - Kolen är bytt på generatorn men laddar fortfarande inte, Vid bytet märkte vi nå vitt plast som låg i små bitar lite här och där i generatorn, Vid själva plast kåpan på generatorn satt det ett lock i änden med nåt litet hål i, Ska den  sitta på eller är det en fabriks grej?

Update2 - Ny generator köpt 120 Amp,  Om generatorn skickar ut för mycket spänning igenom b+ kabeln så kan man behöva en större kabel som jag förstod det, För annars så kan resterande spänning stanna kvar i generatorn och bygga upp värme samt slå ut viktiga komponenter och t.ex. smälta plast som vi märkte spår utav i våran, Tidigare ägaren nämnde även att den gick bra ett tag efter Generator bytet men efter någon vecka sluta den ladda igen.

Update3 - Se till att D+ är ordentligt kopplad och ren från smuts.

En intressant upptäckt idag, Generatorn har gått varm såklart, Fastnade på varför då allt var i sin ordning i texten ovanför. Sökte runt på m52 Generator byte och upptäckte att alla har en slang som går till plast delen där kolen sitter, Men inte vi? Kan vara en typ av nedkylnings slang och något som man borde se över.

Hoppas de här hjälpte någon?
Senast redigerat av AntonMan (fredag 13:35)


Sök