3471
Sök

Köpråd Volvo 850

Från Finland
339 Inlägg
16 september
Trådstartare
#1
Har funderat på en äldre Volvo som en 850 eller V70 tidig generation, en praktisk bil som har bra grundskydd mot rost och är gjort för vintern, men fortfarande inte för överkomplicerad likt en nyare bil. Nu hittade jag en 850 billigt (1600? notera jag är i Finland) på en bilaffär i nån liten ord mellan Åbo och Tammerfors.

Årsmodell 1993
Ganska lågt miltal tycker jag bara 19,600 mil
Besiktad tills oktober 2025.
Färgen ser riktigt bra ut, har gottat ner mig lite i de här bilarna i blå metallic utförande....
2.4 liters motor med 170hk låter helt acceptabelt, jag vet inte mera än så om motorn, om det är turbo eller hur många ventiler.
Det är dock en automat och jag föredrar manuella bilar. Det som kan avskräcka mig mest är om det är en bil som slukar bensin på landsvägen, det är där den behöver prestera bra å billigt.

Ja bilen ser bra ut, och billig. Nästa så man börjar undra om det är nåt dolt fel? Plasten ser lite sliten ut (de fixar Sonax Plastic restorer) och lite skavanker men ser ut som en pärla annars.

https://i.imgur.com/KevThHh.jpeg

https://i.imgur.com/4uVOzJy.jpeg

https://i.imgur.com/XLSCGJo.jpeg

Taklucka det gillar jag
https://i.imgur.com/qaq7Hkf.jpeg

Lädersäten
https://i.imgur.com/z4qxIhU.jpeg

Alufälgar
https://i.imgur.com/ftgRqWs.jpeg

Bakluckan ser ut att sakna volvo och 850 emblemet, jag gissar den blivit ommålad?
https://i.imgur.com/ANoJKK6.jpeg

Vad bör man tänka på då man granskar och provkör en sån här bil? Alltså inte det vanliga allmänna, utan mera modellspecifika saker som gäller för 850. Om den har några svaga punkter som man bör veta om?
Senast redigerat av DennisCA (16 september )

Professionell nybilshatare

9 117 Inlägg
16 september
#2
Motorn är i alla fall 5 cylindrig med 20 ventiler utan turbo. En väldigt bra maskin men kan va lite törstig, straxt under litern korta sträckor. Går nog att köra den billigare med lätt högerfot.
Motorfäste och bussningar i bakvagnen är grejer som kan vara dåliga, annars har du en bil som lär gå många mil till.
Min far körde sin gen 1, V70 GLT typ samma maskin tills den gått runt 53 000 mil.


Från Finland
339 Inlägg
17 september
Trådstartare
#3
Tog kontakt med affären men fick höra den är reserverad tills torsdag, sannolikt glider den ur fingrarna sad

Professionell nybilshatare

Forummoderator
17 998 Inlägg
17 september
#4
Med automat drar förbrukningen iväg ordentligt... Såg att det var en kombi. Försök hitta en sedan! Trevligare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

536 Inlägg
17 september
#5
Hybrid_ skrev:
Med automat drar förbrukningen iväg ordentligt... Såg att det var en kombi. Försök hitta en sedan! Trevligare!

Personligen ångrar jag starkt att jag köpte en s60 och inte en v70. Det där baksätet har haft motorer, toppar, tv-apparater och djur av alla dess sorter i sig... Tänker tillbaka på gången jag fraktade en ihopplockad motorlyft samt motorstativ i min stackars s60 6 mil på grusväg.

Professionell hatare

Från Finland
339 Inlägg
18 september
Trådstartare
#6
Det nog en kombi det ska vara. Och 850an ser bättre ut än de tidigaste V70 tycker jag, blev lite för mjukt i formen med V70. Tyvärr då jag har sett en 850 kombi i blå metallic så kan jag inte längre acceptera nån annan färg... Det är det jag måste ha...

Se bara (annan bil)
https://i.imgur.com/tovz1mzh.png

Professionell nybilshatare

Forummoderator
26 339 Inlägg
18 september
#7
DennisCA skrev:
Det nog en kombi det ska vara. Och 850an ser bättre ut än de tidigaste V70 tycker jag, blev lite för mjukt i formen med V70. Tyvärr då jag har sett en 850 kombi i blå metallic så kan jag inte längre acceptera nån annan färg... Det är det jag måste ha...

Se bara (annan bil)
https://i.imgur.com/tovz1mzh.png

För mjuk i formen med tidigaste V70?
V70 gen 1 är ju i stort sett en lätt modifierad 855 så jag förstår inte hur det kan vara så stora skillnader?
Min tidigare V70 AWD som jämförelse:

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/191589/large_191589-3094103.jpg

Eller du kanske syftar på V70N, som blev både längre och plufsigare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Från Finland
339 Inlägg
18 september
Trådstartare
#8
Här kan man se en som jämför en 1996 850 mot en 1997 V70 då han råkar äga båda, jag tycker nog man ser skillnader speciellt runt huven tycker jag det blev mjukare linjer.

Senast redigerat av DennisCA (18 september )

Professionell nybilshatare

7 439 Inlägg
18 september
#9
Hur är det med växellådorna?
Jag minns att i början på introduktionen så var det stora problem med växellådorna.
Det sades att 850-ägarna, när de möttes, blinkade åt varandra vilken växellåda de var inne på.
På dåvarande jobbet var det en som tog ut en 850 som tjänstebil.
Hans bil hade många problem.
Bl a bytte han växellåda flera gånger.

Från Finland
339 Inlägg
18 september
Trådstartare
#10
Var det automater eller manuella lådor som du tänker på då?

Professionell nybilshatare

Muskelbil
18 september
#11
torsen skrev:
Hur är det med växellådorna?
Jag minns att i början på introduktionen så var det stora problem med växellådorna.
Det sades att 850-ägarna, när de möttes, blinkade åt varandra vilken växellåda de var inne på.
På dåvarande jobbet var det en som tog ut en 850 som tjänstebil.
Hans bil hade många problem.
Bl a bytte han växellåda flera gånger.

Torslandas svar på RO80 med blinkningarna

Forummoderator
17 998 Inlägg
18 september
#12
Växellådorna tog väl stryk på grund av att vajrarna som användes istället för rena länkar var lite för slappa på de tidigaste så växlarna låg inte riktigt i när kopplingen släpptes upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 september
#13
Hybrid_ skrev:
Växellådorna tog väl stryk på grund av att vajrarna som användes istället för rena länkar var lite för slappa på de tidigaste så växlarna låg inte riktigt i när kopplingen släpptes upp?

det problemet löstes tidigt och har haft mycket 850 med varierande skick och aldrig haft problem med växelvajrarna..



det som är problem med dom är bussningarna i bakvagnen inte roliga att byta alls..  men bort sätt från det så är det bra bilar men välj en manuell  automatlådorna är sävliga och strular väldigt ofta

om det rasar är ju motorer och lådor lätta att hitta och du byter motor utan att ha gjort det på en helg..  tränad tar det 4-5timmar

Kör fort så hinner inget hända...

2 397 Inlägg
18 september
#14
M56orna är "skottsäkra", dom tål duktigt med stryk. Bussningarna till växelwirarna brukar dock vara dåliga nu för tiden, rekommenderar att byta till plast eller annat solidt material, gör under för växel-känslan.

Automatlådorna är väl rätt driftsäkra dom med men... Det kräver att dom har underhållts under alla år med oljebyten osv, och det är väll inte att räkna med så här års...

Bakre bussningarna som nämns ovan är inte så åt h-e jävliga... Det finns värre jobb... Kopplingsbyte t ex....
Rekommenderar dock avsedd avdragarna för dom bussningarna, med ev. hjälp från en borrmaskin(borra sönder gummit för att försvaga det), eller eld.

En annan "svag länk" på iaf FWD är nedre fästet för stötdämparna bak.... Drar du av dom så står du där... Inget som går att byta... Då är det ny bakvagn som gäller, eller svetsa.


1 699 Inlägg
18 september
#15
Hehe- googla på trafikmagasinet o bilbränder så får du lite mer info. Facklan kallades den, när den stod o brann. Men spännande med en sån bil- hoppa över bältet bara..gäller att vara snabb ut. - Lycka till. /husse

Från Finland
339 Inlägg
19 september
Trådstartare
#16
Lucif3r skrev:
En annan "svag länk" på iaf FWD är nedre fästet för stötdämparna bak.... Drar du av dom så står du där... Inget som går att byta... Då är det ny bakvagn som gäller, eller svetsa.

Har ingen koll på 850ans design här men provat googla det så om jag fattat rätt är det en bult som sitter som håller fast dämparen och den kan brytas av om det går fel. Jo jo det här ser väl ut som det skulle gå att svetsa in nåt nytt om det värsta händer, men bra å veta man ska va försiktig vid byte.

https://www.matthewsvolvosite.com/repla … -tutorial/

Fick en massa snack om "delta links" då jag försökte söka info om detta också men det är väl nåt annat som jag tror kanske har att göra med den passiva styrningen på bakhjulen?

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
10 588 Inlägg
19 september
#17
husseman skrev:
Hehe- googla på trafikmagasinet o bilbränder så får du lite mer info. Facklan kallades den, när den stod o brann. Men spännande med en sån bil- hoppa över bältet bara..gäller att vara snabb ut. - Lycka till. /husse

Man kan också googla på fakta (nåja...) om man känner för det. Fast då får du inte vädra ditt Volvo-hat, så det är ju lite trist förstås... wink

https://www.aftonbladet.se/bil/a/L0llo1 … in-bil-eld
Senast redigerat av Brådhis (19 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 339 Inlägg
19 september
#18
DennisCA skrev:
Här kan man se en som jämför en 1996 850 mot en 1997 V70 då han råkar äga båda, jag tycker nog man ser skillnader speciellt runt huven tycker jag det blev mjukare linjer.


Klart där är skillnader. Men det är fortfarande samma kaross.
Faktum är att en sak som är bra att kolla upp innan köp, både på 855 och V70 av första generationen, är bakluckan.
Se till att den dels stänger ordentligt, men också om inredningen sitter som den ska eller inte. Det finns reparationssatser att köpa om det behövs.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 397 Inlägg
19 september
#19
DennisCA skrev:
Fick en massa snack om "delta links" då jag försökte söka info om detta

Du tror inte det kan vara för att 85x70 FWD har just delta link upphängning? wink

Det är alltså hela "bakaxeln" det avser, precis som "solid axle" avser stel axel(alá 240, 740, 940 etc).
Delta link har den finessen/geometrin att det finns passiv "styrning" på bakhjulen, samtidigt som den är rätt primitiv i sin design. Enklaste förklaringen är väl att det är "2 stela axlar", en till vardera bakhjul.
Senast redigerat av Lucif3r (19 september )


2 397 Inlägg
19 september
#20
Mack skrev:
men också om inredningen sitter som den ska eller inte

Det gör den aldrig på volvo-kombis. Så är det bara tongue Inte ens rep-satserna håller så där jättelänge... Håller väl tills man måste bort med den för att smörja torkarmekanismen typ..



Sök