3086
Sök

Volvo 240 B230A startar ej

10 Inlägg
29 september
Trådstartare
#1
Hej! Jag har som sagt en Volvo 240 som jag kör dagligen men som dessvärre inte vill starta nu. Tidigare har den varit lite svårstartad speciellt när det är ca +5 grader och fuktigt, men nu startar den inte alls! Jag vet att batteriet är helt slut sedan tidigare men det som var märkligt är att den inte ens startar på startkablar! Den står bara och tuggar på startmotorn utan att ge tecken på att starta. Vad kan det tänkas bero på att den inte startar nu, inte ens med startkablar?
All hjälp/tips jag kan få uppskattas väldigt mycket!

3 194 Inlägg
30 september
#3
Som sagt, börja med felsökning enl tidigare inlägg.

Svårstartad i fukt brukar vara fördelarlocket. Komner in fukt.
Kan ju testa att torka ur det med en hårtork och papper tex. Ska vara rent och torrt.  Samtidigt se över kolen i locket och rotorn om den är bränd  Ev brytare (om den har) och dess avstånd också.  Har den brytare som är bränd, = byt kondensator också.  Då är den boven.

Hade själv en 1983 245 med B23A och brytartändning för länge sedan. Var ägare nr2 på den så den var orginal.
Den hade dock någon bytt startmotor till en inte avsedd för förkopplingsmotståndet. (Den extra utgången på solenoiden för förbikopplingen i startögonblicket)
Kom sannolikt från en 140serie.
Så den 245an var trög i kyla och fukt trots friska tänddelar tills jag fann det.  Blev byte till rätt startmotor från en skrot.
Senast redigerat av Mossan1 (30 september )

10 Inlägg
30 september
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Får motorn gnista, luft och bränsle?.

Jag ska kolla upp det idag och återkommer med svar!
Senast redigerat av Tompa68 (30 september )

10 Inlägg
30 september
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Som sagt, börja med felsökning enl tidigare inlägg.

Svårstartad i fukt brukar vara fördelarlocket. Komner in fukt.
Kan ju testa att torka ur det med en hårtork och papper tex. Ska vara rent och torrt.  Samtidigt se över kolen i locket och rotorn om den är bränd  Ev brytare (om den har) och dess avstånd också.  Har den brytare som är bränd, = byt kondensator också.  Då är den boven.

Hade själv en 1983 245 med B23A och brytartändning för länge sedan. Var ägare nr2 på den så den var orginal.
Den hade dock någon bytt startmotor till en inte avsedd för förkopplingsmotståndet. (Den extra utgången på solenoiden för förbikopplingen i startögonblicket)
Kom sannolikt från en 140serie.
Så den 245an var trög i kyla och fukt trots friska tänddelar tills jag fann det.  Blev byte till rätt startmotor från en skrot.

Jo jag har hört om att det kan komma in fukt i fördelarlocket så ska kika på det idag också om jag hinner. Tack för tipset!!

10 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#6
Det har tagit lite lång tid men så här ligger det till nu: Ingen gnista på något av tändstiften så det har ju med tändningen att göra. Kollade fördelarlocket men varken fukt eller dåliga stift och kol. Rotorn var också fin. Prövade även så tändkabeln funkade med en multimeter vilket den gjorde.
Sen felsökte jag tändspolen med multimeter och den fick ström och rätt värden som den skulle ha. Men det märkliga var att ingen av tändspolarna skickade ut någon impuls och ingen gnista när man pröva lägga tändkabeln mot jord. Prövade också en helt ny tändspole för att vara på den säkra sidan men samma problem då, den får ström men inget kommer ut.
Vad kan det då vara?
Kan det tänkas vara halvgivaren i fördelaren (som känner av om motorn snurrar) som gått sönder? För ifall den är sönder så kommer inte tändmodulen ge klartecken åt tändspolen att skicka ut ström vilket kan vara anledningen till att tändspolen får ström men det inte kommer ut någon gnista.

fler tips och förslag mottages med stor tacksamhet! smile

5 685 Inlägg
4 oktober
#7
Snurrar fördelarens axel när motorn snurrar?

Har du ström på spolen när du drar på starten?

Har du plus och minus till hallgivaren ?

Är kabeln hel mellan hallgivare och tändmodul?

Är kabeln hel mellan tändmodul och tändspole?

Triggersignal skickas från hallgivaren till tändmodulen och sen aktiveras tändspolen av tändmodulen.

Har du ett oscilloskop kan du mäta signalen från hallgivaren.
Med ett oscilloskop kan man även koppla ur tändspolen och mäta signalen från tändmodulen.

Av den erfarenhet jag har av b230a med elektronisk tändning så är en trasig tändmodul mycket vanligare än en trasig hallgivare.
Senast redigerat av simlar (4 oktober )


10 Inlägg
13 oktober
Trådstartare
#8
Nu starta den! Det var tändningsmodulen som var orsaken så bytte den mot en ny och den starta direkt! Tack för hjälpen.


Sök