Du vet nog själv svaret på den här frågan. Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.
Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning. De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri. Detta beror på; 1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A. 2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i. Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.
Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.
Du vet nog själv svaret på den här frågan. Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.
Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning. De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri. Detta beror på; 1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A. 2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i. Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.
Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.
Jo visst håller jag med. Har kört Toyota Hybrider (Plug iner senaste fyra åren) i åtta (bil) problemfria år nu och varit nöjd. (fick tipset att kolla Toyota HSD av "Hybrid_ "och "Evil" här på forumet).
Brodern har ju oxå kört Auris HSD TS i fem år och varit nöjd men...
Han kan väl tänka sig något "nästan lika driftsäkert" om det finns :-)
Vet att han kikat lite på den nya CH-R plugg In men det är ju en betydligt mindre bil
Då får herrn isåfall snegla på Honda. De står ungefär i paritet med Toyota vad gäller driftsäkerhet.
En CH-R är ju lite som en uppblåst Yaris X. Och den senaste generation tycker jag inte håller måttet interiörmässigt. Tråkig, plastig, och spartansk. Nog för att japsare brukar vara spartanska, men ch-r är lite väl. Och jag undrar hur de nya fold-out dörrhandtagen klarar vintern.. tycker inte de känns gedigna.
Lexus UX? Aningen mindre än Rav4.
Edit: interiörbild i en RX. UX är snarlik. Får 9/10 poäng av mig gällande utformning och komfort.
montera en dieselvärmare och seprat liten tank så går ju värmaren när den behövs.. kan ju inte bli bättre och ha noll begränsingar till vilken bil man väljer
Då får herrn isåfall snegla på Honda. De står ungefär i paritet med Toyota vad gäller driftsäkerhet.
En CH-R är ju lite som en uppblåst Yaris X. Och den senaste generation tycker jag inte håller måttet interiörmässigt. Tråkig, plastig, och spartansk. Nog för att japsare brukar vara spartanska, men ch-r är lite väl. Och jag undrar hur de nya fold-out dörrhandtagen klarar vintern.. tycker inte de känns gedigna.
Lexus UX? Aningen mindre än Rav4.
Edit: interiörbild i en RX. UX är snarlik. Får 9/10 poäng av mig gällande utformning och komfort.
En Niro är inte speciellt dum alls, nej. Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.
Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24. Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.
Nej CH-R går bort
Tror att brodern kollat mest på e-Niro modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg. Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?
En Niro är inte speciellt dum alls, nej. Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.
Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24. Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.
Nej CH-R går bort
Tror att brodern kollat mest på e-Niro modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg. Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?
En Niro är inte speciellt dum alls, nej. Inte samma driftsäkerhet som en Toyota/Lexus, men en mycket trevligare bil.
Hann knäppa en bild inuti en CH-R -24. Kan jämföras med en grådassig Novemberdag.
Nej CH-R går bort
Tror att brodern kollat mest på e-Niro modell 2020/21 men den verkar inte få dra mer än 300 kg. Klarar man vanlig " köra skräp till tippen" kärra på det?
Ja då går nog den äldre e- Niro bort skulle jag tro.
Vad jag förstår så ligger broderns budget på ca 300.000 (helst lägre)
De kör ca/knappa 1500 mil om året och vill ha en bruksbil (plug in/laddhybrid eller el) som går så billigt och problemfritt som möjligt.
Så ... en så bra och billig ( :-) ) plug in/laddhybrid eller elbil som inte behöver dra igång bensin/diesel motorn för att värma kupen och som får dra minst 450/500 kg vore ju toppen.
Niro PHEV? Jaja, motorn drar igång för att värma kupé men slipper krångel med ren elbil.
Grejen är att brodern/de kan ladda hemma och vad jag förstår så kör de ca 17 mil ett par ggr i månaden och kan ladda på halva vägen, till "hemmaladdspris". Sedan kör de ca 40 mil tre/fyra ggr om året och kan även då ladda till "hemmaladdspris" på halva vägen. Resten kör de korta 1/2 milsresor och då kommer ju bensinmotorn att dra igång en hel del på vintern.