3037
Sök

Köpråd Plug In Hybrid ?

1 545 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Min bror funderar på att skaffa plug in/laddhybrid.

Han prioriterar en så tillförlitlig transportör som möjligt och att den kan dra ett vanligt (köra till tippen) släp.

Att bensinmotorn inte skall gå igång för att värma kupen är oxå ett önskemål så KIA/Hyundai går väl bort?

Han/de har kört en Toyota Auris TS 2017 i fem år och gillar vår Toyota RAV 4 PHEV men tycker att den är lite onödigt stor/stark och tung.

Funderar på

Ford Kuga Plug in 2020-2023

Skoda Superb iV 2020-2023

eller möjligen

VW Passat GTE 2020-2023 (tycker dock att Superben verkar lite bättre)

Han har även sneglat på Lynk & co.

Tips och synpunkter emottages tacksamt
Senast redigerat av KenthIJ (för 7 timmar sedan)

Forummoderator
17 949 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.
Senast redigerat av Hybrid_ (för 6 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 545 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
GTE har stora problem med hybriddriften. Bilen vägrar starta bensinmotorn. Finns tråd om detta. Undvik.

Lynk har gott rykte.

OK.
Tackar.
Antar att det är samma problem med Superb då?
Är väl samma drivlina och hybriddrift?

Diagnostekniker
2 671 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Du vet nog själv svaret på den här frågan.
Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.

Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning.
De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri.
Detta beror på;
1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A.
2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i.
Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.

Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.

Up the RA

1 545 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Du vet nog själv svaret på den här frågan.
Toyota/Lexus eller Honda som gäller om man prioriterar driftsäkerhet.

Jag går in imorgon och säger upp mig ifrån Toyota, men fram tills nu så har jag knappt haft några Rav4or inne på felsökning.
De som har varit inne har oftast haft startproblem, dvs urladdat 12v-batteri.
Detta beror på;
1: kund kör bara kortsträckor, strömmen ifrån DC/DC omvandlaren ligger bara på 8-10A.
2: PHEV drar ur 12v-batteriet om man låter laddkabeln hänga i.
Detta pga att flertalet styrdon är vakna under laddning, och förbrukar mer än vad 12v-batteriet laddas med.

Annars så är det kanonbilar som jag varmt rekommenderar.

Jo visst håller jag med.
Har kört Toyota Hybrider (Plug iner senaste fyra åren) i åtta (bil) problemfria år nu och varit nöjd.
(fick tipset att kolla Toyota HSD av "Hybrid_ "och "Evil" här på forumet).

Brodern har ju oxå kört Auris HSD TS i fem år och varit nöjd men...

Han kan väl tänka sig något "nästan lika driftsäkert" om det finns :-)

Vet att han kikat lite på den nya CH-R plugg In men det är ju en betydligt mindre bil


Sök